Helt fra Sigmund Freuds dager har forskere innen psykologien satt fram utallige teorier om hvordan sinnet virker og hva som skjer når vi får psykiske problemer. Men ingen har klart å vise at noen av teoriene er mer gyldige enn andre. Faget er i en dyp teoretisk krise, mener noen.(Foto: Max Halberstadt)
Det teoretiske grunnlaget for psykologien vakler. Ingen vet om teoriene er riktige
– Som terapeut må du være klar til å forlate metoden du kan og liker dersom den ikke gir mening for pasienten, sier forsker Andreas Høstmælingen.
I denne serien stiller vi spørsmål rundt forskningen på psykoterapi. Flere forskere uttaler seg kritisk, og det er mye uenighet. Men forskerne er enige om en ting: Har du psykiske problemer, er det generelt større sjanser for å bli frisk dersom du går i terapi. Og får du behandling som du føler er bra for deg, er det ingen grunn til å slutte.
Det er noe som ikke stemmer i psykologien.
Som pasient kan ulike terapeuter gi deg fullstendig
forskjellige forklaringer på problemene dine. Ofte med stor overbevisning.
I en annen artikkel i denne serien forteller Dag Wollebæk hvordan han i sine år i psykoterapi fikk servert utallige teorier om hvorfor han hadde det vanskelig.
Men hva legger psykologene egentlig til grunn for disse
forklaringene?
Tolkningene springer ut fra et utall teorier om
hvordan sinnet virker. Problemet er bare at ingen vet hvilke av teoriene – om noen
– som stemmer med virkeligheten.
Noen forskere mener psykologifaget er i en teoretisk krise.
En krise som er mye dypere enn den såkalte replikasjonskrisen, som du kan lese
mer om her.
Fundamentet vakler
Det teoretiske fundamentet for psykologien vakler, skriver
forskerne Markus Eronen og Laura Bringmann i en artikkel fra 2021.
Og det kan jo høres litt akademisk og livsfjernt ut.
Men disse teoriene har stor innflytelse. Ikke bare på hva
som skjer hos psykologen, men også hvordan vi tenker om oss selv og hva samfunnet
oppfatter som normalt og sykt.
En gang i tida kunne for eksempel amerikanske kvinner
risikere å ende på sinnssykeasyl hvis de var for frittalende og selvstendige, skriver Time Magazine.
Samfunnet er gjennomsyret av ideer som stammer fra
psykologisk teori. Men vi vet faktisk ikke om disse teoriene er sanne, sier flere fagfolk forskning.no har snakket med.
Overbyggende teorier som forklarer verden
Eronen og Bringmann sammenligner med andre grener av
vitenskapen.
Hører du om teorier innen biologi eller fysikk, som
evolusjonsteorien eller Einsteins relativitetsteori, kan du regne med følgende:
Det er gjort mange, gjerne tusenvis av studier som
forsøker å teste om teorien virkelig stemmer. Studiene bygger
på hverandre og gir en overordnet forklaringsmodell som blir stadig mer presis
med tida.
Denne modellen forklarer de underliggende årsakene til
fenomener, slik at du kan bruke teorien til å forutse hva som kommer til å
skje.
I psykologien utvikles det stadig nye teorier, men de bygger
ikke på hverandre, og de blir verken bekreftet eller avkreftet. I stedet flyter
de bare rundt en stund, til de med tida blir forlatt eller glemt, skriver forskerne.
Andreas Høstmælingen er psykologspesialist og forskningssjef
ved Nasjonalt Utviklingssenter for barn og unge (NUBU).
Han bekrefter at teoriene innen psykologi skiller seg fra
mange andre fag.
Hauger av teorier – ingen vet om de er riktige
– Psykologiens tenkere formulerte aldri teorier som kunne
integreres til en sammenhengende helhet, skrev han i Psykologtidsskriftet tidligere i år.
I stedet vokste det fram en haug ulike retninger, som
kognitiv eller psykodynamisk teori. Alle hadde sine ulike, og ofte uforenlige,
forklaringer på hvordan sinnet virker.
– Men vi har ikke klart å forene disse teoriene, sier
Høstmælingen til forskning.no.
Forskerne har heller ikke klart å avgjøre om noen av dem er objektivt
riktige.
– Ingen har vist at noen av teoriene er mer gyldige enn
andre, skriver Høstmælingen.
Annonse
Fortellinger i terapirommet
Hva er psykoterapi?
Psykoterapi er å bruke psykologiske metoder til å behandle psykiske lidelser og problemer. Behandlingen går ut på at terapeuten og pasienten snakker sammen. Målet er mentale forandringer som gir økt livskvalitet eller bedret psykisk helse.
Likevel brukes disse teoriene svært aktivt i terapirommet.
Det er nettopp dette som skiller psykoterapi fra andre
samtaler: Terapien inneholder en spesifikk teoretisk forklaring for hvorfor
pasienten har psykiske plager og en bestemt modell for hvordan behandlingen
skal virke.
Teoriene brukes altså for å skape en meningsfull fortelling om
hvordan problemene fungerer og hvordan de skal løses.
Men – som Wollebæk erfarte – disse fortellingene kan sprike
i alle retninger, alt etter hvilken psykolog du går til.
Manglende selvrealisering – eller forsvarsmekanismer?
Høstmælingen beskriver et eksempel i Psykologtidsskriftet:
En av teoriene - humanistisk-eksistensiell teori - sier at vi mennesker er
motivert av selvrealisering. Og psykiske problemer oppstår når vi opplever at
vi ikke er slik vi synes vi burde være.
Behandlingen handler om å skape en situasjon der pasienten
bedre kan skape personlig vekst.
I psykodynamisk teori oppstår psykiske lidelser derimot når
sunne følelser – som sinne eller seksuell lyst – utløser negative følelser som
angst, skam og selvbebreidelse. Teorien sier at vi utvikler forsvarsmekanismer
for å unngå indre konflikt, skriver Høstmælingen.
Behandlingen består i å håndtere forsvarsmekanismene og
hindre at negative følelser følger med de positive.
Men det er altså ikke opplagt at noen av disse forklaringene
er den egentlige årsaken til de psykiske problemene.
Annonse
Kjenner ikke sykdomsmekanismene
– Det er på mange måter bare metaforer, sier forfatter og
psykologspesialist Jørgen Flor.
– Vi kjenner jo ikke sykdomsmekanismene bak psykisk sykdom.
Vi har ganske god dokumentasjon for at psykoterapi gir god
hjelp til en del av pasientene, men vi vet lite om hvorfor.
Ofte ser vi på psykisk sykdom gjennom medisinske briller: I
medisinske tilstander er det ofte underliggende sykdomsmekanismer som gir
symptomer. Målet er å behandle disse mekanismene, om vi kan.
Men i psykologien har ikke forskerne klart å finne slike
underliggende årsaker. Vi vet ikke hva behandlingen egentlig virker på.
– Kvalifiserte gjetninger
Flor beskriver teoriene i psykologi som kvalifiserte
gjetninger.
Det gjør også Joar Øveraas Halvorsen, psykologspesialist og
førsteamanuensis ved NTNU.
– Det finnes jo så mange teorier. I noen tilfeller er det en
god del grunnforskning som ligger til grunn for dem. Men jeg tror en god del
teorier bare er en god idé eller kvalifisert gjetning.
Han minner imidlertid om at dette ikke nødvendigvis bare
gjelder i psykologien. Også innen medisinen finnes det teorier det ikke er
spesielt god dokumentasjon for.
Men er det så farlig, da? Altså, spiller det noen rolle om
forklaringene og teoriene er riktige, hvis de hjelper folk?
Nyttige historier
Annonse
I mange tilfeller kan teoriene være nyttige, helt uavhengig
av om de er riktige.
En sterk tro på teorien og metoden kan gjøre terapeuten
tryggere og mer overbevisende, noe som igjen påvirker pasienten. Forskning har
vist at behandlingssuksessen avhenger av at pasientene har tillit til
terapeuten og tiltro til metoden.
Terapeuten vil høre på det pasienten forteller og bruke sin
teoretiske forståelse til å gi en forklaring på hva som skaper og opprettholder
plagene, sier Høstmælingen.
– Psykologen tilbyr en tolkning av situasjonen og en
strategi for å løse problemet, sier han.
Teorien kan altså være med på å skape en meningsfull
fortelling som pasienten og terapeuten kan bruke til å stake ut veien framover.
Men hva hvis pasienten tenker: Nei, dette føler jeg ikke
stemmer for meg?
Ikke som diabetes-diagnose
Hvis legen din ser på målinger av blodsukkeret ditt og sier
at du har diabetes type 2, så har du trolig det, uavhengig av hvordan du føler
deg. Også dersom funnet er paradoksalt fordi du er slank og har en sunn
livsstil.
Da vet du at det sirkulerer for mye glukose i blodet fordi
cellene ikke klarer å ta opp nok blodsukker etter et måltid.
Dette er objektive faktum, bygd på en stor mengde forskning
som har etablert, finpusset og bekreftet teorier om virkningsmekanismene bak
diabetes.
Men på psykologkontoret er det ikke slik.
Pasientene bestemmer om teoriene er sanne
– Teoriene i psykologi er ikke objektivt sanne. De blir
sanne idet en pasient kan bruke dem til å skape endring, sier Høstmælingen.
Verdien i teoriene oppstår altså først når teorien skaper en
meningsfull fortelling for pasienten.
– Det er en helt sentral del av praksisen å sjekke: Gir
dette mening for deg? Kan vi enes om denne forklaringen og prøve strategier
basert på det?
Ofte vil pasienten si: Ja, la oss prøve, forteller
Høstmælingen.
Og hvis dette fungerer og pasienten opplever framgang, så
er det en god strategi.
Men hvis pasienten føler at dette ikke treffer, at det
ikke stemmer med ens egen oppfatning av verden eller de psykiske plagene, da bør
noe endres.
– Mange behandlingsmetoder er ikke så rigide. De har masse
muligheter til tilpasninger som man kan prøve, sier Høstmælingen.
Men det kan også hende at hele metoden ikke gir mening. Da
må man som terapeut tenke: Kanskje skal pasienten prøve en helt annen type
terapi.
– Verken feilbehandling eller behandlingsresistens
– Det er et paradoks, sier Høstmælingen.
– Som psykolog må du lære deg teori for å bli god til å
forholde deg til mennesker og lage en forklaring på de psykiske plagene deres.
Men samtidig må du være klar til å forlate metoden du kan og liker dersom den
ikke gir mening for pasienten.
Høstmælingen mener psykiske helsetjenester burde være bygd
slik at det var gode muligheter for å prøve seg fram til pasienten fant en
behandling som føltes riktig.
– Vi må slutte å tenke at det er feilbehandling hvis en
metode ikke virker for en pasient. Det er heller ikke slik at pasienten er
behandlingsresistent. Det er snakk om å starte en prosess for å komme fram til
noe som virker, sier han.
– Makt-ubalanse
Høstmælingen tror ikke en slik strategi er typisk
i dagens tilbud til psykisk syke.
Det er ikke sikkert pasientene har så stor innflytelse på
hvordan sykdommen skal tolkes som de burde.
– Det er en makt-ubalanse hvor du som pasient er der på ditt
mest sårbare. Du er stilt overfor en med stor autoritet, som gir deg en
forklaring, sier han.
Kan behandlingen noen ganger mislykkes fordi pasientene ikke
vet at de kan og bør utfordre denne autoriteten når teoriene ikke gir mening?
Psykologiens makt
Teoriene i psykologi har også innflytelse langt utover
terapirommet.
Begreper og teorier fra psykologien lever aktivt i dagligspråket vårt, og vi ser ofte på dem som sannheter.
Vi kan for eksempel tenke at andres handlinger er uttrykk
for ubevisste ønsker eller si at noens adferd skyldes at de er i forsvar. Helt
uten å reflektere over at «ubevisste ønsker» og «å være i forsvar» er teorier
fra psykologifaget.
Vi tenker heller ikke over at disse ideene slett ikke trenger
å være objektivt sanne.
Det finnes mange historiske eksempler på at ideer som har
fått stor innflytelse, senere har vist seg ikke å holde vann. Noen har gjort
mye skade.
Spektakulære overgrep
For noen tiår siden ble for eksempel en rekke amerikanske pasienter
og familiene deres påført traumer av terapeutene sine.
I psykologtimene «husket» pasientene plutselig spektakulære
overgrep fra barndommen som de skulle ha fortrengt.
Ideen lakk snart ut av terapirommet og spredte seg raskt i
samfunnet i både USA og Europa.
Glemt mord?
Plutselig visste vi at alle i prinsippet kunne ha opplevd grusomme
ting uten å huske noe. Eller vi kunne selv ha begått barbariske
handlinger. Disse forestillingene fikk i noen tilfeller store konsekvenser.
Som i den etter hvert beryktede Birgitte Tengs-saken.
Her insisterte
fetteren på at han ikke kunne huske å ha drept kusinen sin. Men etterforskerne
fortalt at han kunne ha fortrengt det. Til slutt klarte de å overbevise gutten
om at han måtte ha begått mordet, men så glemt hendelsen.
Henrik Berg er utdannet i psykologi og filosofi og jobber
som professor ved Universitetet i Bergen.
Han mener vi bør være svært bevisste på at psykologien har
en helt spesiell rolle i samfunnet:
– Den representerer ikke bare verden, den intervenerer, sier
Berg.
Altså: Teoriene i psykologi er ikke bare en beskrivelse
av det vi tror er virkeligheten. De skaper virkeligheten.
For når vi oppfatter teoriene som sannheter, er de med på å bestemme hvordan vi ser oss selv og tolker det som skjer rundt oss.
– Det gjør at man må være ekstra påpasselig med hvilke typer
beskrivelser av mennesker og lidelser som man aksepterer og sender ut i
samfunnet, sier Berg.
Mødrene fikk skylden
Dårlig funderte teorier kan ha store, negative konsekvenser.
– Du kan få fantasirike beskrivelser og antagelser om
sykdomsmekanismer som kan være kjempeskadelige, sier Berg.
– Innenfor den psykodynamiske skolen, som lenge var
dominerende, tenkte man for eksempel at autisme var forårsaket av kalde og
ufølsomme mødre. Det har selvsagt påført mødre utrolig mye vondt.
Går vi enda lenger tilbake i tiden, finnes det graverende
eksempler på hvordan ideer fra psykologien var med på å opprettholde og
rettferdiggjøre grusomheter i samfunnet.
Rømmesyke slaver
På slutten av 1800-tallet verserte en
psykisk lidelse kalt drapetomani – eller rømmesyke – i sørstatene i USA. Sykdommen
fikk slaver til å rømme fra plantasjene, skriver Berg i sin bok «Evidens og
etikk».
Hypotesen bak diagnosen var at slaveriet var en slik
forbedring i slavenes liv at de måtte være mentalt syke for å ønske å rømme.
Ideen falt nok i god jord hos plantasjeeierne som kjempet
for slaveriet og som sikkert benyttet seg av behandlingen mot den påståtte
sykdommen: Pryl for slaver som virket rastløse.
I dag kunne man le godt av denne absurde ideen, om den ikke
var så tragisk.
Speiler tidens kultur
Går man igjennom gamle sannheter på ulike fagfelter, finner
man mye rart. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare i psykologien.
Likevel må vi kanskje være ekstra på vakt her.
Teoriene i psykologi er i større grad bygd på ideer og
kvalifiserte gjetninger enn på objektive fakta og dokumenterte
virkningsmekanismer, hvis man sammenligner med en del andre fagfelt, mener Eronen
og Bringmann.
Slike teorier er mer sårbare overfor trender og strømninger
i tidsånden. De blir til en viss grad speilbilder av tidens kultur og moral. Slik
kan de også forsterke fordommer og rettferdiggjøre uheldige holdninger.
I Norge var for eksempel homofili klassifisert som en
psykisk sykdom helt fram til 1977.
Begreper vi ikke vet hva er
Jan Ketil Arnulf er psykolog og professor ved
Handelshøgskolen BI.
Han mener psykologien har kommet skjevt ut.
– Vi har innført en hel rekke begreper og ideer som vi
egentlig ikke aner hva er: Motiver, tanker, holdninger, innstillinger og
drømmer – kort sagt alt det som befolker sjelen.
– I dag tar vi dette som en selvfølge, men vi vet ikke hva
det er. Det er ingen dokumentasjon for at dette er riktig, sier han.
Arnulf bruker et eksempel fra fortida for å illustrere.
Fant fadermord og fedrelandskjærlighet
– I psykologien på 1800-tallet fantes det noe som het det
frenologiske hjerneatlaset, sier han.
Frenologien er en utdatert idé om at formen på hjernen kunne
fortelle noe om menneskers egenskaper og evner. Forskerne målte humper og
groper i hodeskallen til ulike mennesker og koblet formen til mentale trekk.
Psykologene kunne eksempel undersøke en som hadde myrdet
sin far og dermed finne senteret for fadermord. På samme måte fant de ulike
sentre for kjærlighet til barn, til ektefelle og til fedrelandet.
Projiserer inn beskrivelse
– Men det du ser i dag, er at de egentlig bare har tatt
datidens beskrivelse av et 1800-talls, borgerlig, tyskspråklig menneske og
projisert det inn på hjernen.
– I dag virker det komisk. Men det som ikke er så komisk, er
at vi fortsetter å projisere inn ting som vi ikke er sikre på at er der.
Arnulf mener mye av forskningen innen psykologi har
stagnert. I 2022 publiserte han og kollegaene en studie som viste nettopp det.
I virkeligheten deler forskerne bare inn verden i nye kategorier
de har skapt, uten å komme nærmere svarene på hva som virkelig foregår i sinnet,
mener Arnulf.
Viktig med kritisk sans
Berg fra Universitetet i Bergen mener de som forsker, må
være bevisste på hvilke usikkerheter som finnes i de psykologiske teoriene.
For hvilke blinde flekker har vi i dag?
Hvilke ideer er det vi nå betrakter som naturlige og sanne,
men som i framtida vil bli tilbakevist og forlatt?
Det kan det være nesten umulig å se fra vårt ståsted midt i vår
samtid. Likevel må vi forsøke å skjelne dem, mener Berg.
– I vitenskapen, og kanskje særlig i psykoterapiforskningen,
er det utrolig viktig at man utvikler en kritisk sans.
Han vil ansvarliggjøre ekspertene.
– Viterne må ta kritisk avstand til standpunktene som de til enhver tid har, sier han.