I denne serien stiller vi spørsmål rundt forskningen på psykoterapi. Flere forskere uttaler seg kritisk, og det er mye uenighet. Men forskerne er enige om en ting: Har du psykiske problemer, er det generelt større sjanser for å bli frisk dersom du går i terapi. Og får du behandling som du føler er bra for deg, er det ingen grunn til å slutte.
Enhver forsker drømmer nok om det:
Du har en hypotese – en djerv antagelse om hvordan noe
henger sammen – som du tester i en vitenskapelig studie.
Og når resultatene kommer, innfrir de forhåpningene. Det
stemmer! Resultatene bekrefter at du hadde rett i dine antagelser.
En vitenskapelig seier.
Eller er det det?
Må bli lei av å vinne!
I 2022 kom psykologiprofessor Gerald Haeffel med en innstendig
oppfordring til sine kollegaer verden over:
Nå må vi forskere innen psykologi bli lei av å vinne hver
gang!
Haeffel refererte blant annet til en ny undersøkelse som
viste at 96 prosent av studiene innen psykologi konkluderte med at hypotesen
stemte.
Det er ikke bra.
For når forskere nesten alltid har rett, er
det ikke et tegn på at de er geniale. Det er i stedet et urovekkende hint om at
noe er galt med studiene.
Bekymringsverdig studie
Undersøkelsen Haeffel viste til, er slett ikke første
tegn til problemer innen forskningen på psykologi.
Tidlig på 2010-tallet hadde flere forskere begynt å stille
spørsmål ved kvaliteten på mange undersøkelser.
Psykoterapi er å bruke psykologiske metoder til å behandle psykiske lidelser og problemer. Behandlingen går ut på at terapeuten og pasienten snakker sammen. Målet er mentale forandringer som gir økt livskvalitet eller bedret psykisk helse.
97 prosent av de originale studiene hadde bekreftet
forskernes hypoteser. Da nøyaktig de samme undersøkelsene ble gjort igjen, var
det bare 37 prosent som bekreftet hypotesen.
Og selv i disse studiene var resultatene ofte langt svakere
enn i de originale studiene.
I kjølvannet av denne og andre undersøkelser ble flere store
sannheter innen psykologien trukket i tvil.
En betydelig andel av det jeg lærte på grunnfag i psykologi i 2001, har siden vist seg å ikke holde vann.
Joar Øveraas Halvorsen, psykolog og forsker
Problemene på feltet blir ofte omtalt som
replikasjonskrisen. Mange har pekt spesielt på problemene innen
sosialpsykologien, som forsøker å forklare hvordan vi mennesker påvirker
hverandre mentalt. Men også andre områder, som klinisk psykologi, ser ut til å
være rammet.
Den kjente statistikeren og vitenskapskritikeren John
Ioannidis skrev i 2022 at det meste av dokumentasjonen vi har på psykoterapi, er svært fordreid:
Henrik Berg er utdannet i både psykologi og filosofi og
jobber som professor i vitenskapsteori ved Universitetet i Bergen. Han
bekrefter at forskningen på psykologi står overfor utfordringer.
Saken er komplisert. Psykologiske mekanismer kan være
ekstremt komplekse, og det er utfordrende å sette opp gode studier uten å
forenkle fenomenene i hjel.
Men det er ingen tvil om at en del av forskningen
på feltet har vært av lav kvalitet, mener Berg.
– De siste ti årene har man avdekket en del ganske usunne
forskningspraksiser innen helsefag og psykologi, sier han til forskning.no.
Annonse
Alle kunne kanskje ikke bli onde likevel
Joar Øveraas Halvorsen er psykologspesialist
og førsteamanuensis ved NTNU. Også han mener mange av studiene innen
psykologi er for dårlige. Det fører igjen til at mye av kunnskapen på feltet blir
usikker.
– Det er veldig få ting vi kan påstå med stor grad av
sikkerhet i fagfeltet mitt. En betydelig andel av det jeg lærte på grunnfag i
psykologi i 2001, har siden vist seg å ikke holde vann, sier han.
Det var for eksempel lenge kjent at nesten alle mennesker kan bli onde når de bare får sjansen.
Dette ble tydelig vist i de berømte fengselseksperimentene til forskeren Philip Zimbardo og kollegaene hans ved Stanford i 1971.
Flere studenter ble stengt inne i en kjeller og fikk roller som fanger og fangevoktere.
Studentene som skulle være fangevoktere, begynte snart å behandle studentfangene umenneskelig.
Alle så ut til å bli onde, bare de fikk sjansen.
Men senere viste det seg at forskerne hadde gått langt i å instruere vokterne i hvordan de skulle oppføre seg.
– Jeg tenker at vi har vært i – og fremdeles er i – en replikasjonskrise i psykologifaget, sier Halvorsen.
Forskerens egen metode virker alltid best
Jan Ivar Røssberg er professor i psykiatri
ved Universitetet i Oslo og overlege i psykiatri ved Oslo universitetssykehus.
Han har selv gjort mange studier på psykoterapi og kjenner forskningen på feltet godt.
Også han bekrefter problemene.
– Du skal lete lenge etter studier der ikke det forskeren
selv tror på, vinner igjennom. Jeg vet bare om én studie der forskerens egen
metode kom ut som minst effektiv, sier Røssberg.
Dette er faktisk så uvanlig at denne ene studien ble kjent i
fagkretsene – nettopp fordi den ikke viste at forskerens favorittmetode var
best. Denne studien skal vi komme tilbake til.
Men først:
Hvorfor er det slik? Hvorfor finner forskerne til stadighet ut
at hypotesene deres stemmer, samtidig som under halvparten av resultatene blir
bekreftet hvis den samme studien gjøres på nytt?
Problem i forskningskulturen
Annonse
La det ikke være tvil: Trøbbel med kvaliteten i forskningen
rammer også andre fagfelt. Studier har for eksempel vist tegn på replikasjonskrise både innen kreftforskning og økonomi.
Men Gerald Haeffel mener psykologien har et spesielt problem i
forskningskulturen sin.
Han mener psykologien rett og slett har sluttet å bruke
vitenskapen til å undersøke årsaker og virkninger.
Hypotesetesting
Det finnes mange måter å samle kunnskap på, for eksempel gjennom
dybdeintervjuer med pasienter. Her er Haeffel imidlertid spesielt opptatt av
den delen av forskningen som driver med hypotesetesting.
Innen mange fagfelt, som fysikk, biologi og medisin, skjer kunnskapsjakt
typisk ved å sette opp hypoteser – altså modeller for hvordan man tror ting
henger sammen.
Så gjør forskerne eksperimenter eller andre undersøkelser for å
teste om disse modellene faktisk stemmer med virkeligheten.
Hele poenget med disse testene er at de også skal kunne vise
at hypotesene ikke stemmer. Slik falsifisering er et kjennetegn ved vitenskapen.
Mener psykologien har sluttet å teste hypoteser
Ut fra resultatene, vil hypotesene finslipes, forandres
eller forkastes. Ny kunnskap bygger på tidligere funn, og ulike hypoteser konkurrerer
mot hverandre. Etter hvert vil de modellene som best forklarer virkeligheten,
vinne fram.
På denne måten er det mulig å bygge stadig mer presise
teorier om hvordan fenomener i verden virker. Innen biologien har for eksempel
evolusjonsteorien vokst fram.
Men veldig mye av forskningen innen psykologi er ikke slik,
skriver Haeffel og fortsetter:
Psykologien har stoppet å bruke denne vitenskapelige metoden slik den skal.
Annonse
Om å gjøre å publisere flest mulig positive resultater
I mange tilfeller kan ikke ideene innen psykologi falsifiseres. Altså, det er
ikke mulig å sette opp tester som kan vise om de er feil.
I stedet er målet ofte å publisere flest mulig studier som
viser at forskernes egne hypoteser stemmer, uavhengig av om dette gir større
innsikt eller bedre behandling, skriver Haeffel.
En slik kultur oppfordrer til dårlig forskning, mener han.
Dette trenger slett ikke handle om bevisste forsøk på å
manipulere resultatene. Men i virkeligheten kan det likevel bli slik.
Rigget for positivt utfall
Dette kan Røssberg fra UiO bekrefte.
– Mange studier er satt opp slik at de må gi positive
resultater. En av verdens beste forskere på depresjon har skrevet en veldig god
artikkel om dette, sier han.
Forskerne beskriver hvordan man skal legge opp en
vitenskapelig studie som vil vise at terapien din virker selv om den egentlig
ikke gjør det. I faktaboksen under ser du oppskriften.
Oppskrift på studie som vil gi gode resultater
La studien bli gjennomført av forskere som har mye å vinne på gode resultater for behandlingsformen som testes. Det har en tendens til å påvirke tolkningen av resultatene.
Utfør behandlingen i undersøkelsene på en måte som maksimerer håp og forventning hos deltagerne, ikke nødvendigvis slik pasientene vil få terapien i virkeligheten.
Ikke kontrollert for placeboeffekten! Sett heller opp forsøket slik at du sammenligner behandlingen med noe pasientene kanskje blir verre av. Slik ser det ut som om behandlingen din har stor effekt.
Ha med få deltagere. Da øker sjansen for tilfeldige positive funn, selv når behandlingen egentlig ikke har effekt.
Mål mange mulige endringer av behandlingen. Dersom metoden ikke ser ut til å virke på det du skulle undersøke i utgangspunktet, kan det hende det dukker opp noen positive endringer på de andre målene. Og da kan du jo bare fokusere på dem, mens du ikke snakker så mye om det som ikke virket.
Og skulle alt likevel ende i negative resultater, kan du jo alltids legge studien i skuffen, i stedet for å offentliggjøre falitten, skriver Cuijpers og Cristea.
Undergraver psykologiens troverdighet
Oppskriften på studier med gode resultater er selvfølgelig satt på spissen.
Men poenget til Cuijpers og Cristea er at mange studier
innen psykologi nettopp er designet litt på en slik måte. Punktene
representerer ulike dårlige praksiser innen forskningen som til sammen kan gi
studier med slående, men lite troverdige resultater.
– Vi vet fra klinisk forskning at studier med lav kvalitet
har en tendens til å finne høyere effekt enn dem med god kvalitet, sier
Halvorsen fra NTNU.
Han mener dårlig forskning er med på å undergrave
troverdigheten til psykologien som vitenskap.
Men her er det også stor uenighet mellom ulike forskere på
feltet.
Mange mener at replikasjonskrisen er reell og må tas på
alvor. Men det er ikke enighet om hvilke metoder som er gode nok.
Et godt eksempel på dette er diskusjonene rundt bruken av
venteliste som kontrollgruppe.
Sammenligning er viktig
Når forskere skal undersøke en type behandling på mennesker,
er det viktig å ha noe å sammenligne med. Altså en kontrollgruppe.
En undersøkelse kan for eksempel vise at pasienter som får
en viss behandling, blir bedre. Men er det behandlingen som virker?
Pasientene kan også ha blitt bedre av seg selv eller opplevd en generell placeboeffekt.
Det er her kontrollgrupper kommer inn. Ved å sammenligne
resultatene i de to gruppene, kan forskerne finne ut om behandlingen i seg selv
har en virkning.
Venteliste som kontrollgruppe
I de fleste studier innen psykologien sammenlignes resultatene
av behandlingen med pasienter som står på venteliste for den samme
behandlingen.
Men slike studier kan ikke vise om deler eller hele effekten bare skyldes placeboeffekten. Dette kan bety at vi får et skjevt bilde av hvor godt behandlingen virker.
Dette er noe av grunnen til at forskere er så uenige om hvor godt psykoterapi virker. Noen forskere mener ventelistestudiene skal være med i vurdering av hvor godt terapi virker. Da viser oppsummeringer gjerne at behandlingen har stor effekt.
Andre forskere mener ventelistestudiene må tas ut. Da viser oppsummeringene en mer beskjeden virkning.
– Jeg mener ventelistekontroll er å legge lista litt for
lavt. Med den kunnskapen vi har i dag, vil jeg anbefale at andre
kontrollgrupper brukes, sier Røssberg.
Kan ikke stoppe der
Sverre Urnes Johnson er professor og psykologspesialist ved Universitetet i Oslo og Modum Bad. Han argumentere for bevissthet rundt bruken av ventelister.
– Venteliste som kontrollgruppe har svakheter, men det
avgjørende er at man sammenligner med noe, sier Johnson.
Det viktigste er at forskerne er bevisste på hvordan de
bruker og tolker slike studier, mener Johnsen.
– Vi kan ikke stoppe der og hevde at vi har funnet
løsningen, sier Johnsen.
– Neste skritt er å sette teorien på spill – å sette opp en
større studie der vi sammenligner effekten med de best dokumenterte
behandlingsformene på feltet. Altså at aktive behandlingsformer sammenlignes
mot hverandre.
Må legge sin egen behandlingsform i potten
Men innen psykologien skjer ikke alltid dette.
Å teste sin egen metode mot andre behandlingsformer, kan være følsomt og vanskelig for forskerne, som gjerne
har sterk tro på sine egne metoder.
– Terapeuter identifiserer seg ofte i stor grad med metodene
sine. Det krever tillit til forskerteamene som er involvert å legge sin
behandlingsform i potten, sier Johnsen.
For hva om resultatene blir dårligere enn forventet?
Det var akkurat dette som skjedde med den beryktede artikkelen
som ikke bekreftet forskerens hypotese.
Sjokkstudie
Stig Bernt Poulsen og Susanne Lunn ved Københavns
Universitet ville teste virkningen av sin egen behandlingsform – psykoanalytisk
terapi – på pasienter med bulimi.
Denne gangen sammenlignet de ikke med venteliste. I stedet
lot de pasientene i kontrollgruppen få behandling med terapiformen kognitiv
terapi. De som analyserte dataene, visste ikke hvem som hadde fått hva.
Og resultatene kom som et sjokk.
Bare 15 prosent av pasientene som fikk psykoanalyse, hadde sluttet med overspising og oppkast etter to år.
I gruppa som fikk kognitiv terapi, hadde 44 prosent sluttet med det.
Og det til tross for at kontrollgruppa bare hadde fått 20 timer kognitiv terapi over fem måneder, mens de andre hadde fåttukentlige timer med psykoanalyse i to år.
Skuffende resultater er gull verdt
Slike resultater kan fortone seg som katastrofale for forskerne
som har satt sin teori på spill. Særlig når de ikke får støtte fra sine
kollegaer.
Forskere som publiserer negative funn, kan nok fort bli
uglesett av andre innen samme terapiform, sier Røssberg fra UiO.
Men for pasientene er denne typen resultater gull verdt. For
nå har vi fått mer kunnskap om hva som virker og hva som ikke virker.
– Det er utrolig viktig for faget at også negative
resultater blir publisert, selv om det kan være tøft for forskerne som gjør det,
sier Røssberg.
Haeffel påpeker at det nettopp er slike resultater som
driver vitenskapen framover.
Han mener uviljen mot negative utfall gjør at psykologifaget
stagnerer som vitenskap.
– Mer elendig forskning hjelper ingen
Flere forskere oppfordrer til mer bevissthet rundt hva som
skjer innen forskningen på psykologi.
Svein Magnussen, professor emeritus i psykologi ved
Universitetet i Oslo, mener stikkordet er kvalitet.
– Mitt inntrykk er at det hele tiden ropes på mer forskning.
Men ingen stiller spørsmålet: Hva med den forskningen som faktisk blir
gjennomført hele tiden – er kvaliteten god nok? Stiller vi de riktige
spørsmålene?
– Mer elendig forskning hjelper ingen. Jeg tror vi trenger
bedre forskning, sier han.
– Det blir bedre
Røssberg mener likevel det er grunn til optimisme.
– Vi henger litt etter. Men forskningen på psykoterapi er
bedre i dag enn for bare ti år siden, sier han.
Selv gjør han og kollegaene nettopp randomiserte, kontrollerte studier for å finne ut mer om hvordan ulike typer
psykoterapi virker.
Han mener det er viktig å få fram hvor vanskelig dette er.
– Psykoterapistudier vil aldri kunne bli like strenge og
optimale som legemiddelstudier, sier han.
I en studie av et legemiddel kan du gi alle den samme
pillen. Men i psykoterapien er behandlingen et samspill mellom behandleren og
pasienten. Det kan ikke standardiseres på samme måte.
I Røssberg og kollegaenes studier går forskerne gjennom
videoopptak av tusenvis av terapitimer for å se hva terapeutene faktisk gjør.
– Jeg tror mange av dem som uttaler seg om hvordan studier i
psykoterapi bør gjøres, ikke har prøvd det selv, sier han.
– Det er utrolig vanskelig å gjøre slike studier. Jeg
pleier å si at før jeg gjorde en randomisert kontrollert studie av psykoterapi, var jeg også høy og mørk.
– Etter å ha gjort noen studier, er jeg blitt tjukk og
skalla.