Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Mangelen på diskusjon gjer at det i dag er vanskeleg å vite kor EU-tilpassa Noreg er, ifølgje forskar John Erik Fossum.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Norske politikarar vegrar seg for å snakke om EU
Norske politiske parti risikerer å miste regjeringsposisjonen viss dei prøver å endre det norske forholdet til EU. Derfor er det mykje dei ikkje snakkar om, ifølgje europaforskar John Erik Fossum.
I november
1994 stemte det norske folket nei til EU med knapt fleirtal. Den førre røystinga hadde vore i 1972. Då vann nei-sida med litt større margin.
– I dag har Noreg eit
forhold til EU som ikkje er i samsvar med utfallet av dei to røystingane, seier
professor John Erik Fossum ved ARENA Senter for Europaforskning på Universitetet i Oslo (UiO).
Han fortel at Noreg har
teke inn rundt 75 prosent av lovene og reguleringane i EU. Dette skjer
gjennom meir enn 100 avtalar.
– Noreg har søkt eit så tett forhold til EU som mogleg for ein ikkje-medlem. At dette har hendt så å seie utan kontroversar, er
eit paradoks, meiner han.
Noreg er i
dag blant anna integrert i den indre marknaden i EU gjennom EØS-avtalen. Landet er
ansvarleg for kontroll av den indre grensa til EU gjennom Schengen-avtalen. I
tillegg har Noreg og EU ei rekke avtalar om forsvar og tryggingspolitikk.
Signerer på EØS-lojalitet
Fossum
påpeikar at norske politiske parti i årevis har hatt ei sjølvpålagd munnkorg.
Han
trekkjer trådane tilbake til før den amerikanske borgarkrigen på 1800-talet: Då
var det såkalla kneblingsreglar («gag
rules») mot å diskutere slaveri i den amerikanske kongressen.
– I Noreg ser
vi det same for EU. Kneblingsreglar er hovudmekanismen til dei norske politiske partia for å behalde status quo. Dei er livredde for å falle ned i
skyttargraver og fastlåste diskusjonar om EU-medlemskap.
Tidlegare på
2000-talet refererte norske medium til fenomenet som ein «sjølvmordsklausul»: Viss
eit regjeringsparti aktivt gjekk inn for EU-medlemskap eller ei tilbakekalling
av EØS-avtalen, risikerte dei å miste regjeringsposisjonen. Slik er det
framleis, ifølgje Fossum.
– I ei
koalisjonsregjering vil det alltid vere parti med ulike meiningar om EU.
Meiningane spriker også på innsida av partia. For å bevare eit godt
samarbeidsklima signerer koalisjonane derfor på at dei vil styre på grunnlag
av EØS-avtalen.
Etterlyser ein
informert debatt
Mangelen på
diskusjon gjer at det i dag er vanskeleg å vite kor EU-tilpassa Noreg er,
ifølgje Fossum. Det er også vanskeleg å vite kvar Noreg står samanlikna med
andre land, inkludert dei næraste naboane våre i Norden, påpeikar han.
– I dagens fastlåste
situasjon er det ganske sannsynleg at ein debatt om Noreg skal vere
medlem eller ikkje, vil vere sterkt polariserande. Samtidig treng vi kunnskap om
korleis Europa har utvikla seg og kva moglegheiter og avgrensingar det
representerer for Noreg.
I ei tid med
viktige og dramatiske endringar er det særleg viktig å diskutere desse
spørsmåla, meiner Fossum.
– Vi treng å snakke
om kva slags Noreg vi ønskjer å vere og i kva slags Europa. Kva ønskjer vi å
samarbeide med andre om? Kva er vilkåra for samarbeidet vi har i dag og
korleis påverkar det Noreg over tid?
– Det er altfor lite diskusjon og forsking
om desse spørsmåla.
Lengre veg
til makta
Annonse
Resultatet
frå tidlegare folkerøystingar tilseier at Noreg skal stå utanfor EU. Men det
tette EU-samarbeidet vi no har, har djupe implikasjonar for demokratiet,
ifølgje professoren.
– Samtidig
gir demokrati-teorien ingen klare peikepinnar på kor lenge ei folkerøysting er
gyldig. Dette spørsmålet blir aktualisert dess lengre tid det går frå sist
røysting. Stadig fleire kjem til og har ikkje sagt meininga si.
Når tilknytinga
stadig er i endring, blir spørsmålet særlig aktuelt, påpeikar Fossum.
Stadig
nye lover frå EU blir ein del av det norske lovverket.
– Medlemslanda
har direkte tilgang til makta og kan påverke avgjerdene. Noreg har ikkje veto,
men reservasjonsrett. Noreg kan altså ikkje stoppe eit EU-direktiv, men landet kan
reservere seg frå det om EØS-landa er samde. Det er likevel ein politisk
risiko knytt til å søke slike unntak.
Stille på Stortinget
Éi årsak til at vi ser ut til å godta nesten-medlemskapet utan kontroversar er,
ifølgje Fossum, den nemnde sjølvpålagde munnkorga til dei politiske partia.
Ei
anna årsak er at EU-samarbeidet er avpolitisert i det norske politiske
systemet.
– Alle
EU-relaterte tema skal innom Stortinget. Men rolla til dei folkevalde er langt
mindre merkbar enn det som er tilfelle i nabolanda våre.
Sverige og
Danmark handterer slike tema på liknande måte som innanrikspolitiske tema.
Noreg handterer det meir som
utanrikspolitikk, noko som gjev regjeringa meir makt.
Ifølgje ein
tidlegare studie av
Fossum og Cathrine Holst er den rådgjevande komitéen for europeiske spørsmål på Stortinget langt meir prega av korte orienteringar frå dei regjeringsutsende enn av debattar.
Følgjene av
Brexit
Annonse
I juni 2016
vedtok britane å trekkje seg ut av EU. På det tidspunktet trudde mange at dette
ville gjere EU fragmentert, medan Storbritannia ville stå samla, ifølgje
Fossum.
Men resultatet vart det motsette.
– Det som
hende, var at EU stod samla, medan Storbritannia fekk lite gjennomslag i
forhandlingane.
Etterpå har
det blitt vanskelegare å stå utanfor EU enn det var før, påpeikar han. Også
utanforland som Sveits og Noreg har opplevd mindre fleksibilitet.
– EU har
blitt vanskelegare å forhandle med. Dei har blitt meir påpasselege med å halde
saman den indre marknaden og ikkje la land få ulik behandling. Eg trur ikkje at
Noreg skal ha så store forventningar om spesialavtalar med EU i åra framover.
Falske
nyheiter om EU?
Verda har
også endra seg på andre måtar. Etter at Russland invaderte Ukraina vinteren
2022, har det blitt meir usikkerheit om forholdet til både Russland, Kina og
USA.
– Før handla
spørsmålet om EU-medlemskap først og fremst om kva som skjedde i Europa. Men kva
skjer om Donald Trump på ny blir president i USA? Kva kan vi då vente oss av
amerikansk støtte i ein spent situasjon, og vil landet føre ein anstendig
politikk som vi kan vere med på?
Generelt er
det meir risikabelt å stå åleine i dag enn det var før, meiner Fossum.
– Små statar
søkjer seg til alliansar. Det ser vi i Sverige og Finland, som har søkt
Nato-medlemskap.
Sjølv vil han
som forskar ikkje argumentere verken for eller imot medlemskap. Men vi er
nøydde til å diskutere problemstillingar som ikkje var til stades i 1994,
meiner han.
– Korleis
blir vi påverka av det forholdet vi har til EU? Kor åtskilde blir vi frå dei næraste nabolanda våre? Kva slags demokratiske spørsmål og dilemma oppstår ved at vi
er så nære EU som det er mogleg å bli utan å vere medlem? Dette veit folk flest
altfor lite om, og heller ikkje vi forskarar veit nok. Det er gode moglegheiter
for å spreie falske nyheiter om EU i
Noreg i dag, seier John Erik Fossum.
Annonse
Referanse:
John Erik Fossum: Norway and the European Union. Politics, 2019. Samandrag. Doi.org/10.1093/acrefore/9780190228637.013.1043
John Erik Fossum og Cathrine Holst: Progressive Nationalism? Norwegian Intellectuals and Europe. I Justine Lacroix og Kalypso Nicolaïdis (red.): European Stories: Intellectual Debates on Europe in National Contexts. Oxford, 2010. Samandrag. Doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199594627.003.0015