Denne artikkelen er produsert og finansiert av NILU - les mer.
I vinterferien blir luftkvaliteten nær skolene bedre
Når mange barn kjøres til skolen, øker luftforurensningen ved skolen betydelig. Forskning viser at skolekjøring ikke bare øker utslippene fra bilene som kjører elevene. Det påvirker også utslipp fra øvrig trafikk.
De som uansett kjører forbi skolen på vei til jobb, forurenser betydelig mer når de slipper av eller plukker opp barna sammenlignet med om de bare kjører forbi.(Foto: NILU)
Hvor mye påvirker foreldres transportvalg
luftkvaliteten i skolens nærområde?
I prosjektet Co-Designing
Inclusive Mobility (CoMobility) undersøkte forskere folks reisevaner i forbindelse med skoleskyss. De har også sett på hvordan disse påvirker luftkvaliteten nær tre grunnskoler i Warszawa i Polen.
– Hovedmålet for prosjektet var å
evaluere hvordan ulike transportmetoder påvirket utslipp og luftkvaliteten ved
skolene i prosjektet. Det forteller NILU-forsker Amir Hassani.
Prosjektet foregikk fra 2020 til 2023. Forskerne fra NILU samarbeidet blant annet med kolleger ved Universitetet i Warszawa.
Skaper mer kø og flere utslipp
Sensorer ble plassert rundt
skolene. De målte både nitrogendioksid (NO2), svevestøv (PM1,
PM2,5 og PM10) og ozon (O3). I tillegg samlet forskerne inn data gjennom støy-sensorer, observasjoner av transportatferd,
reisedagbøker og spørreundersøkelser blant
foreldre.
– Det er en klar sammenheng mellom antall biler som kjører elever til
skolen og mengde forurensning i skolens nærområde. Dette sier seg jo nesten selv,
sier Hassani.
Men forskningen viser også noe annet: De som
uansett kjører forbi skolen på vei til jobb, forurenser betydelig mer når de slipper av eller plukker opp barna sammenlignet med om de bare kjører forbi.
– En bil som kjører til skolen, slipper ut ekstremt mye mer NO2 enn en
bil som bare kjører forbi. Den står med motoren i gang eller bruker mer tid i
området på å parkere, forklarer seniorforsker Henrik Grythe ved NILU.
– Det er en klar sammenheng mellom antall biler som kjører elever til skolen og mengde forurensing i skolens nærområde. Dette sier seg jo nesten selv, sier forsker Amir Hassani.(Foto: NILU)
Bilene som stopper for å slippe av
elever, skaper i mange tilfeller kø. Det gjør at også de andre bilene på veien
forurenser mer.
– Dette ble påvist av
observatører utenfor skolene. De noterte alt som hendte i forbindelse med
skoleskyssen, sier Grythe.
Han forklarer at slike effekter normalt ikke tas med
når man modellerer luftkvalitet.
– Da undervurderer man gjerne hvor mye
det har å si. Gamle skoler er ofte ikke dimensjonert for at folk skal kjøre. Det
skaper kø og mer utslipp.
I Warszawa viste undersøkelsene at
foreldres kjøring av barn bidro til 15–16 prosent av forurensningen i luften rundt skolen i tidsrommet for avlevering og henting.
Dette er også tiden da elevene blir mest eksponert for luften rundt skolen.
Å
plukke opp barn etter skoletid tok tre ganger lengre tid enn å levere.
Sammensatt problemstilling
I tidligere studier har forskere ofte kun fokusert
på en bit av problemstillingen. Det kan ha vært luftkvalitet eller foreldres valg. Denne gangen ønsket forskerne å få et bredere og mer sammensatt bilde.
– Vi tilbyr
et utvalg av informasjon som sjelden er tilgjengelig samtidig, sier universitetslektor
Anna Nicińska ved Universitetet i Warszawa.
Annonse
Skal vi få forbedret
luftkvaliteten, mener hun det krever dyp forståelse av reisevalg og deres lokale
og globale innvirkning på utslipp.
– Lokale
analyser er essensielle fordi det ikke finnes en løsning som fungerer for
alle.
Ifølge undersøkelsene som ble gjort, var det både tilgjengelighet, bekvemmelighet og miljøbevissthet som påvirket familiers valg av skoleskyss.
1 av 5 kjøres til skolen i Norge
Selv om dette prosjektet ble
gjennomført i Polen, tror NILU-forskerne at resultatene kan være interessante
også for norske forhold.
Regjeringen har som mål at 80 prosent av barn og unge mellom 6 og 15
år skal gå eller sykle til skolen. Det er da de med skolevei opp til fire kilometer (regjeringen.no).
Blant de som kjørte barna til skolen, oppga 38 prosent at trafikken var for farlig til at barn kan gå eller sykle som
årsak. 36 prosent begrunnet med at skolen ligger på veien til mors/fars arbeid. 35 prosent sa at det var for langt å gå eller sykle.
Nesten 64 prosent av barna i
undersøkelsen i 2020 gikk eller syklet til skolen.
I en undersøkelse fra 2023 fant forskere at sju prosent av ungdomsskoleelevene og ni prosent av
VGS-elevene i tidligere Viken fylke ble kjørt.
Opp til
ti ganger så mye utslipp
En bil som kjører forbi skolen, bruker
gjerne 40 sekunder på en 100 meters strekning i området. En bil som kjører inn
på parkeringsplassen for å slippe av barn, bruker 2–3 minutter på samme
strekket med motoren på.
Annonse
– I Polen så vi at det i tillegg ofte
ble 6–7 minutter ekstra med tomgangskjøring. Da snakker vi plutselig om 10 ganger så høye utslipp, forklarer Grythe.
I Norge er en større del av bilparken
elektrisk sammenlignet med Polen. Slik sett kan utslippene være
lavere her.
– Jeg tror likevel effektene vi har
sett, kan være interessante for Norge. Særlig det at du påvirker andres utslipp
også. Det hjelper ikke at du kjører elbil hvis bilene som havner i kø fordi du
stopper ved skolen, ikke er elbiler, sier seniorforskeren.
Han påpeker også at trafikkveksten er
mye større per befolkning der det er lavest elbilandel. Det kan tyde på at elbilene kanskje ikke
har like stor effekt alle steder.
Hypotetisk sperring av veier ga mer
utslipp
Forskerne brukte også modelleksperimenter. I dem laget de hypotetiske scenarier for å se nærmere på potensielle effekter av
tiltak.
De sperret for eksempel av veiene nær skolen for trafikk. Da måtte elevene slippes av utenfor området.
– Det gjorde luftkvaliteten på skolen
bedre, men resultatet ble at de totale utslippene økte. Veisperring ville skapt
så mange trafikkproblemer og kø at forurensningen totalt ville bli verre. Hadde
man gjort dette på alle skolene i byen, ville også luftkvaliteten på mange av skolene
blitt dårligere på grunn av de økte totale utslippene, sier Grythe.