Denne artikkelen er produsert og finansiert av NILU - les mer.
Sunnere byer: – Jeg ville prioritert enkel, bilfri tilgang til alt du trenger i hverdagen
Warszawa breier seg utover med nye forsteder uten offentlig transport. Nå bruker forskerne den polske hovedstaden for å se hva som skal til for å skape et godt bymiljø.
Måten en by er utformet på, påvirker hvordan folk reiser til sine daglige destinasjoner. Kan du komme deg enkelt og effektivt til jobb med offentlig transport?(Foto: Carolyn / Unsplash)
Et par tiår med enorm vekst har gjort byen mye videre. Warszawa har, som en del andre store byer i vekst, fått vidt utbredte forsteder. Disse forstedene er ofte uten viktige fasiliteter og tilgang til offentlig transport.
Dette gjør byen til et interessant modelleksempel for forskere som jobber med bymiljø.
For hvordan designer du best et sunnere sted å bo?
– Når du bor et
sted, handler det om mer enn bare tak over hodet. Du trenger tilgang til
matbutikker, skoler, apotek, barnehager, møteplasser og kollektivtransport. Hvis du ikke har tilgang til dette i nabolaget ditt, kjører du dit
det finnes, sier forsker Susana Lopez-Aparicio ved NILU.
Transport og frisk luft
Hun og kollegaer ved NILU har sammen med et team av polske forskere undersøkt hvordan byer kan utvides på en miljømessig bærekraftig måte.
De var spesielt interessert i transportutslipp og luftkvalitet.
I studien brukte de Warszawa som case, men funnene deres kan også overføres til andre byer.
«Suburban sprawl» oppmuntrer
til bilbruk
I løpet av de
siste tjue-pluss årene har Warszawa hatt en enestående vekstperiode – med dertil
hørende økte boligpriser.
Inntil nylig har utvidelsen av Warszawas storbyområde
for en stor del skjedd uten noen overordnet plan.
– Dette har ført til et svært
tydelig mønster av såkalt «urban sprawl» eller vidt utbredte forsteder. Natur
er erstattet av eneboliger med lite plass reservert for fasiliteter og
tjenester. Vi har kalt dette en «forstadsmonokultur» av eneboliger, sier forsker
Henrik Grythe.
Slike utbredte
byer oppmuntrer til mer daglig bruk av biler. Det blir langt å pendle og mer kø. Alt dette fører igjen til økende utslipp av forurensende gasser.
Utformingen av en by påvirker hvordan folk reiser. Kan
du komme deg enkelt og effektivt til jobb med offentlig transport? Er
legekontoret ditt innen gangavstand? Kan barna dine trygt sykle til skolen?
Alle disse faktorene avgjør hva slags
transport folk bruker.
Hvor trenger folk å dra?
Med Warszawa
som bakteppe, modellerte og evaluerte forskerne to potensielle scenarier for bydesign. Den ene: kontinuerlig utbredelse. Den andre: alternativ kompakt utvikling.
De to datamodellene ga ganske ulike
resultater.
Annonse
I scenariet
med kontinuerlig utbredelse flyttet forskerne folk ut fra sentrum og til forstedene.
Det resulterte i en 47 prosent økning i CO2-transportutslipp for den
flyttede befolkningen.
Nå måtte innbyggerne også bruke bil til pendling og ærend. Ikke
bare viste modellen at de ville bruke bilen oftere, hver tur ble også lengre.
– Kanskje mer overraskende var det at trafikken i sentrumsområdet ikke gikk spesielt
mye ned. Selv om vi ikke kunne modellere alt med stor nok nøyaktighet til å se
hver effekt på detaljnivå, tror vi at mangelen på ordentlige ringveier er
viktig. Dermed må de fleste som bor i forstedene fortsatt kjøre gjennom sentrum
for å komme seg til andre deler av byen, sier Grythe.
I det andre
scenariet flyttet de folk i motsatt retning, mot sentrum. Dette kompakte
utviklingsscenariet reduserte de samlede utslippene
fra trafikken.
Å redusere de
forurensende utslippene er vanligvis positivt. Jo mer forurensning det er i
luften vi puster inn, jo mer utsettes vi for det. Men i dette tilfellet hadde
komprimering av befolkningen en negativ effekt på den menneskelige eksponeringen.
– Hvis vi øker
befolkningstettheten i sentrum mens forurensningen forblir den samme, ender vi
bare opp med at flere mennesker blir utsatt for skadelige luftkvalitetsnivåer.
I forskernes modeller av et kompakt Warszawa er dette akkurat det som skjer. Selv
om utslippene falt betraktelig, var luftforurensningsnivåene fortsatt høye i
områder der de nå hadde plassert enda flere mennesker.
– Dermed økte
eksponeringen for luftforurensning i den komprimerte byen, sier Lopez-Aparicio.
I simuleringene måtte forskerne også ta hensyn til at folk i forstedene foretrekker å reise inn til sentrum med bil.
Ved å flytte deler av forstadsbefolkningen til sentrum, blir det mindre trafikk. Samtidig fylles den
frigjorte plassen på veiene likevel opp av en økning i trafikken fra forstedene
og inn til sentrum.
En modellen viste dette: Mens byboerne blir skadelidende som følge av luftforurensning,
er folk fra forstedene ansvarlige for de underliggende utslippene, selv i
sentrum.
Kompakte byer «vinner»
Annonse
Forskerne
modellerte flere trafikktiltak for å se hva den ideelle byutviklingen ville
være.
– I
virkeligheten er det selvsagt mye vanskeligere å tvinge folk til å flytte inn
eller ut av byen enn i vår modell. I tillegg til de ulike byutviklingsalternativene,
testet vi flere tiltak for både å redusere utslipp og forbedre
luftforurensningsnivåene. Vi forbedret kollektivtransporten, begrenset
veikapasiteten for å tvinge folk til å ikke bruke bil, vi flyttet rundt på
arbeidsplasser – vi prøvde alt vi kunne tenke oss, sier Grythe.
Det eneste som
hjalp? Å forbedre den offentlige transporten.
Ethvert tiltak knyttet til reduksjon
av kapasiteten på veinettet økte bare trafikkbelastningen. Det hjalp overhodet
ikke til med å redusere utslippene.
– Å følge opp
forstadsutvidelsen med flytting av arbeidsplasser til forstedene gjorde bare
saken verre i vår modell av forstadutbredelsesscenariet. Alle tiltakene vi modellerte, endte opp med å være mer effektive i den komprimerte byen. Så i hvert fall
innenfor rammen av vår studie vil ethvert avbøtende tiltak som brukes for å
redusere transportutslipp, være mer effektivt i en kompakt by. Ergo bør du
starte med komprimering av byen – til tross for økt eksponering for
luftforurensning, sier Grythe.
Design for enkel tilgang til alt
Veitrafikk og
boligoppvarming er hovedkildene til luftforurensning i europeiske byer.
Forskerne mener det derfor
er viktig å forstå hvordan urbanisering, utslipp og luftkvalitet knyttet
til veitrafikk påvirker hverandre når man skal designe sunnere byer.
Hvordan kan man designe en by for best mulig luftkvalitet? Susana
Lopez-Aparicio ville gått for det såkalte knutepunktet. Det vil si sentralisert,
kompakt bydesign.
– Jeg ville
prioritert enkel, bilfri tilgang til alt du trenger i hverdagen. Hvis alle viktige
tjenestetilbud pluss effektiv kollektivtransport er tilgjengelig der folk bor,
bidrar det til å redusere lokal luftforurensning, sier hun.
Forskerne har undersøkt miljøpåvirkningene som følge av byvekst i Warszawa siden 2006. De har modellert implikasjonene av fremtidig byutvikling for utslipp av forurensninger fra trafikk og forurensningsnivåer.(Grafikk: NILU)