Forsker Stephen Nkesah ved Nord universitet har i en studie spurt 165 bilførere i Nordland om hvor mye de var villige til å betale for
å unngå å møte tunge lastebiler på veien.
– Det
viste seg at menn er fire ganger så risikovillige i trafikken som kvinner, sier
Nkesah.
– Det viste seg at menn er fire ganger så risikovillige i trafikken som kvinner, sier Stephen Nkesah.(Foto: Nord universitet)
Resultatene
viste nemlig at de spurte bilførerne i gjennomsnitt var villige til å betale
21,50 kroner for å unngå å dele veien med tungtransport.
Likevel var det mest interessante funnet kjønnsforskjellene: Kvinner var villige til å betale hele 35,75 kroner, mens menn
bare er villige til å betale 9,25 kroner.
Ulykker med tungbil
– Disse
funnene tyder på at kvinner føler seg mer utrygge i møte med tunge lastebiler
enn menn. Dette kan skyldes ulike nivåer av toleranse for risiko mellom kjønnene, sier
Nkasah.
Statistikken viser at tungbilsjåføren sjelden er den utløsende faktor i dødsulykker der
tungbil er involvert. Likevel oppleves det som skremmende at så mange som fire av fem som mistet livet i trafikken i januar i år, døde i ulykker der tungbil
var involvert.
– Tallene viser at kvinnene oppfatter
risikoen og ubehaget forbundet med tunge kjøretøy som større. Den negative opplevelsenav å møte tungtrafikk under kjøring er sterkere blant kvinner
enn blant menn.
Selv
hadde forskeren nettopp fått sitt norske førerkort da han så døden i hvitøyet i
møte med en trailer.
Vintersjåføren fra Ghana
Det var
vinter, det var glatt, og veiene var som vi alle kjenner dem: smale, svingete
og bratte.
I et bratt parti traff han traileren som ikke hadde sjanse til å
stoppe. Denne
gangen gikk det bra, men opplevelsen satte en støkk i den nybakte
vintersjåføren fra Ghana. Han ble veldig nysgjerrig på hvor mye vi egentlig er villige
til å betale for å slippe å møte tungtrafikk på nordnorske vinterveier.
– Denne
norske risikoviljen måtte jeg rett og slett finne mer ut av, forteller han.
Han valgte seg ut ti områder i Nordland i sin forskning. Han tok utgangspunkt i offisielle
gjennomsnittstall for kjørelengde per biltur. Det er 24 kilometer.
Hovedspørsmålet hans var: Hvor mye er du villig til å betale per tur for å unngå å treffe trailere
på veien?
Hvorfor
menn skulle vise seg å være mer risikovillige i trafikken, inngår ikke i
Nkesahs undersøkelse. Men ifølge denne undersøkelsen er kvinnelige sjåfører
betydelig mer villige til å betale for trygg reiserute.
Referanse:
Annonse
Stephen Kwasi Nkesah: Toward more sustainable road freight transport. Doktoravhandling ved Nord universitet, 2025. Sammendrag.