Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.

Er menn mer risikovillige i trafikken enn kvinner?

Da bilførere skulle verdsette tungbilfrie veier i kroner og øre, var kjønnsforskjellene store.

De spurte bilførerne var villige til å betale 21,50 kroner i gjennomsnitt for å unngå å dele veien med tungtransport.
Publisert

Forsker Stephen Nkesah ved Nord universitet har i en studie spurt 165 bilførere i Nordland om hvor mye de var villige til å betale for å unngå å møte tunge lastebiler på veien. 

– Det viste seg at menn er fire ganger så risikovillige i trafikken som kvinner, sier Nkesah.

– Det viste seg at menn er fire ganger så risikovillige i trafikken som kvinner, sier Stephen Nkesah.

Resultatene viste nemlig at de spurte bilførerne i gjennomsnitt var villige til å betale 21,50 kroner for å unngå å dele veien med tungtransport. 

Likevel var det mest interessante funnet kjønnsforskjellene: Kvinner var villige til å betale hele 35,75 kroner, mens menn bare er villige til å betale 9,25 kroner. 

Ulykker med tungbil

– Disse funnene tyder på at kvinner føler seg mer utrygge i møte med tunge lastebiler enn menn. Dette kan skyldes ulike nivåer av toleranse for risiko mellom kjønnene, sier Nkasah. 

Ulykkesstatistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at det daglig i Norge skjer i overkant av tre politirapporterte ulykker med personskade der tunge kjøretøy er involvert. 

Statistikken viser at tungbilsjåføren sjelden er den utløsende faktor i dødsulykker der tungbil er involvert. Likevel oppleves det som skremmende at så mange som fire av fem som mistet livet i trafikken i januar i år, døde i ulykker der tungbil var involvert. 

– Tallene viser at kvinnene oppfatter risikoen og ubehaget forbundet med tunge kjøretøy som større. Den negative opplevelsen av å møte tungtrafikk under kjøring er sterkere blant kvinner enn blant menn.

Selv hadde forskeren nettopp fått sitt norske førerkort da han så døden i hvitøyet i møte med en trailer. 

Vintersjåføren fra Ghana

Det var vinter, det var glatt, og veiene var som vi alle kjenner dem: smale, svingete og bratte. 

I et bratt parti traff han traileren som ikke hadde sjanse til å stoppe. Denne gangen gikk det bra, men opplevelsen satte en støkk i den nybakte vintersjåføren fra Ghana. Han ble veldig nysgjerrig på hvor mye vi egentlig er villige til å betale for å slippe å møte tungtrafikk på nordnorske vinterveier. 

– Denne norske risikoviljen måtte jeg rett og slett finne mer ut av, forteller han. 

Han valgte seg ut ti områder i Nordland i sin forskning. Han tok utgangspunkt i offisielle gjennomsnittstall for kjørelengde per biltur. Det er 24 kilometer. 

Hovedspørsmålet hans var: Hvor mye er du villig til å betale per tur for å unngå å treffe trailere på veien? 

Hvorfor menn skulle vise seg å være mer risikovillige i trafikken, inngår ikke i Nkesahs undersøkelse. Men ifølge denne undersøkelsen er kvinnelige sjåfører betydelig mer villige til å betale for trygg reiserute.

Referanse:

Stephen Kwasi Nkesah: Toward more sustainable road freight transport. Doktoravhandling ved Nord universitet, 2025. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS