Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.

Kampanjer for Ukraina på Instagram. Fra venstre: Oppfordring til å donere. Status for 90 prosent fullført innsamling. Feiring av overoppfylt mål.

Slik sikret innlegg på Instagram 185 millioner til forsvaret i Ukraina 

Hvorfor virket innsamlingen så godt? Forskere har undersøkt hvordan sosiale medier blir brukt for å samle inn støtte.

Publisert

I juni 2022 samlet Serhii Prytula Charity Fund (SPCF) inn svimlende 16.8 millioner dollar på bare 48 timer til det ukrainske forsvaret. Det tilsvarer cirka 185 millioner kroner.

Forskere har sett på hvordan ukrainske veldedige organisasjoner bruker følelser i sosiale medier for å skape støtte under krigen.

De har analysert flere store innsamlinger.

Studien er utført av forskere ved Nordområdesenteret ved Nord universitet og Victoria University of Wellington.

Forskerne bak studien. Fra venstre: Valeriia Melnyk (Nord universitet), Carolyn Cordery (Victoria University of Wellington) og Olga Iermolenko (Nord universitet).

Følelser trigget givervilje

Forskerne så på tre store kampanjer fra 2022.

  • Kampanjen People's Bayraktar spilte på positive følelser som patriotisme og stolthet.
  • Revenge-kampanjen ble lansert rett etter et russisk angrep på Kyiv. Den satte i gang folks sinne og samlet inn 100 millioner kroner på bare én dag til kamikaze-droner.
  • People's armoured cars startet med mål om å kjøpe 50-60 pansrede kjøretøy, men endte med 101. Her ble det brukt positive følelser heller enn redsel, tristhet og sinne.

Studien viser hvordan organisasjonen bevisst brukte følelser i sine innlegg på sosiale medier. Både bilder og tekst var utformet for å vekke fram samhold, styrke og besluttsomhet.

Slik kan strategisk bruk av følelser i kommunikasjonen øke både engasjement og donasjoner.

Privatpersoner står for mesteparten av støtten

Ifølge SPCFs årsrapport for 2023 kommer hele 85 prosent av donasjonene fra private personer. En gjennomsnittlig donasjon ligger på rundt 17 dollar. Det tilsvarer cirka 190 norske kroner.

Ifølge studien er følelser – enten det er glede, sinne eller patriotisme – avgjørende for folks vilje til å gi i kritiske situasjoner som krig.

– Å forstå disse følelsesmessige mekanismene er viktig for veldedige organisasjoner over hele verden, spesielt under menneskeskapte katastrofer, sier forsker Valeriia Melnyk.

Referanse:

Valeriia Melnyk, Olga Iermolenko og Carolyn Cordery: The emotive power of accounts during war time. Public Money & Management, 2024. Doi.org/10.1080/09540962.2024.2425053

Powered by Labrador CMS