– Vi som er voksne, har et stort ansvar for å overlevere
kloden på en bærekraftig måte. Det blir høyst problematisk om ikke vi gjør
drastiske tiltak nå, sier Marianne Takle.
Hun er forsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA på OsloMet. Hun er også forfatter av ei ny bok om tema.
Hun har sett nærmere på sammenhengen mellom
forpliktelsene som er inngått i ulike nasjonale og globale samarbeid og den
faktiske og praktiske politikken.
Mye tyder på at det blir verre
– Det er stor avstand mellom hvordan
politikerne sier at de tar ansvar og måten dette følges opp på. Dersom
det ikke tas et skikkelig tak nå, blir konsekvensene alvorlige, understreker
Takle.
Hun skisserer at dagens 6-åringer vil
oppleve dobbelt så mange skogbranner og tropiske sykloner og tre ganger flere
flommer i elver som dagens 55-åringer.
De vil også oppleve fire ganger så mange flere mislykkede avlinger, fem ganger
flere perioder med tørke og 36 ganger så mange hetebølger
som dagens 55-åringer. Dette ifølge forskning fra 2021.
– Dessverre er det mye som
tyder på at det også kan bli verre. Vi som lever nå, er nødt til å gjøre noe
for å påvirke fremtidens økosystem. Det har avgjørende betydning for fremtidige
generasjoners velferd, fortsetter hun.
Takle forklarer at de kommende generasjonene jo ikke kan gjøre dette selv.
– De er utelukket fra politiske beslutninger som er avgjørende
for deres liv. Kombinasjonen av vår enorme innflytelse og deres mangel på
innflytelse gir dagens voksne generasjon et stort ansvar.
Mange tiltak er riktignok gjort, men Takle
sier at praksisen er høyst varierende.
– Samtidig snakkes det tydelig om våre
forpliktelser for «å ta hensyn til fremtidige generasjoner». Men hva som ligger
i dette utsagnet, oppfattes også ulikt.
Hun sier at det som derimot er helt klart, er at
dagens voksne har stor mulighet til å påvirke fremtidens økosystemer. Og dermed
de kommende generasjoners velferd.
– Den økende trusselen mot de kommende
generasjonene er mye av årsaken til at jeg valgte å skrive denne boken. Og det
har vært svært interessant å undersøke hvordan myndighetene praktiserer det
ansvaret de faktisk har påtatt seg.
Det svikter i flere ledd
– Dessverre fant jeg at det svikter i flere ledd, både
nasjonalt og globalt.
Hun forteller at bare i Norge er det et paradoks at regjeringen sier at «vi skal sikre at vi bevarer naturen for kommende
generasjoner». Samtidig har Oljefondet som formål «å sikre
langsiktig forvaltning av inntektene fra Norges olje- og gassressurser slik at
formuene kommer dagens fremtidige generasjoner til gode».
Ifølge forskeren svikter det spesielt internasjonalt mellom løfter og handlinger.
Annonse
– Her skjer bruddet i overgangen mellom globalt og nasjonalt
nivå. De politiske institusjonene som skal sikre framtidige generasjoner i
nasjonalstatene, er svake eller fraværende. Og de juridiske forpliktelsene i
grunnlovene blir ikke alltid fulgt opp av domstolene, selv om klimasøksmålene
har åpnet et nytt politisk rom.
Følger ikke opp det som er vedtatt
Skal dagens barn og de som ennå ikke er født, få mulighet til
å overta en frisk klode, må det derfor strammes inn på mange plan, fastslår
hun.
– De 17 bærekraftsmålene i FNs Agenda 2030
er i realiteten en plan som skal endre verden i en mer bærekraftig retning. Likevel er det en stor utfordring at landene ikke følger opp det de selv har
vedtatt.
Hun sier videre at det virkelig ikke går på skinner. Hun minner om at medlemslandene senest i høst ble enige om å
vedta en Framtidspakt.
Den sørger for at FNs 2030-agenda følges opp med politisk
handling.
Takle understreker at Norge er gode på
flere områder. Blant annet i sosial og økonomisk fremgang. Hun minner samtidig om at vi er langt dårligere stilt når det kommer til høye CO2-utslipp
gjennom olje- og gasseksport fra fossil energi, samt liv på land. Grunnen er at vi
verner for små områder.
Leverer for dårlig
Takle tatt for seg fire
politiske felt i boka hvor det er uttrykt forpliktelser overfor fremtidige
generasjoner. Hun har så undersøkt hva som faktisk gjøres.
1. FNs 2030-agenda med de 17 bærekraftmålene.
2. Nasjonale politiske institusjoner for fremtidige generasjoner.
3. Nasjonale grunnlover med bestemmelser om hensyn til fremtidige
generasjoner.
Annonse
4. Reguleringer av nasjonal offentlig gjeld eller sparing for fremtidige
generasjoner.
– Jeg har undersøkt hva som gjøres i Norge
og Tyskland. Dette er eksempler på land som argumenterer for at de tar
hensyn til kommende generasjoner på disse områdene.
I arbeidet har hun tatt utgangspunkt i begrepet om solidaritet. Hun sier det bygger på
gjensidig støtte mellom likeverdige parter.
Men siden det kan være vanskelig å
forestille seg at man skal være solidarisk med mennesker som ennå ikke er født,
har hun utviklet et begrep om solidaritet som kombinerer to sider.
– Det er disse to sidene som til sammen
utgjør solidaritetsbegrepet som har vært et nyttig, analytisk redskap i
arbeidet mitt med å undersøke hvordan forpliktelsene overfor våre etterkommere
blir fulgt opp.
Den første handler om at gjensidigheten
kan være indirekte. Det innebærer at man gir noe til en person, men at det ikke
nødvendigvis er samme personen som gir noe tilbake.
– Dette er prinsippet bak velferdsstaten. En slik gjensidighet kan også krysse generasjonsgrensene, sier hun.
Den andre siden av begrepet er en vilje til å opprette
selvpålagte institusjonelle bindinger. Det er for å sikre at de ressursene som skal
overføres, faktisk blir overført.
Ifølge Takle må slike bindinger være overordnet den daglige politikken. På den måten blir politiske myndigheter tvunget til å følge opp langsiktige politiske mål.
– Den norske grunnloven står over den
daglige politikken. Grunnlovens § 112 er et godt eksempel på en slik
institusjonell binding. Den sier at vi skal ta vare på naturen for
etterslekten, altså for fremtidige generasjoner.
Wim Thiery mfl.:Intergenerational inequities in exposure to climate extremes Young generations are severely threatened by climate change. Science, 2021. Sammendrag. DOI: 10.1126/science.abi7339