Faget matematikk er mer enn enkle regnestykker der elevene skal regne i pluss og minus, gange og dele.
Matematikkstykkene fra de første trinnene på skolen inneholder ofte mye tekst og bruk av symboler. Det gjør det vanskelig for elevene å holde på konsentrasjonen.
– Det er ganske mye tekst i matematikk. Derfor kaller mange matematikktekstene for de langsomme tekstene, forteller Jannike Ohrem Bakken.
Hun forsker på undervisning i skolen og jobber mye med grunnleggende ferdigheter som skriving og lesing.
Problemet kan være skjult
Hun forklarer at det tar tid å avkode og forstå en brøk og en likning. Et godt tips er å lese matematikkstykker høyt for å se om du har forstått dem.
Og i tillegg til teksten er det mye annet, som symboler og tegninger.
Alt må leses sammen for å få en god og fullstendig forståelse.
– I matematikk kan det matematiske problemet være noe fordekt. Eleven må lete litt etter den matematiske problemstillingen. Derfor må eleven være en god leser også i matematikk, forteller Ohrem Bakke.
Hun er førsteamanuensis i norsk didaktikk ved USN. Her jobber hun med å omsette teori til praktisk handling i klasserommet.
– Jeg arbeider mye med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og lesing sammen og hver for seg og ser på hvordan læreren arbeider med undervisningsforløp, der lesing og skriving er sentralt i klasserommet.
Hva er matematikk i dag?
Matematikk var tidligere oppfattet som læren om tall og geometriske figurer.
I dag er den mer korrekt og generelt definert som vitenskapen om struktur, orden og relasjoner.
Matematikken har utviklet seg fra hverdagsproblemer knyttet til telling, måling og bestemmelse av objekters form.
Et fortettet symbolspråk har vært og er fortsatt avgjørende for matematikkens utvikling.