Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Sørøst-Norge - les mer.

En forsker forklarer hvorfor lesing har blitt så viktig for å forstå matteleksene. (Video: Universitetet i Sørøst-Norge)

Hvorfor er lesing viktig for å forstå matte?

SPØR EN FORSKER: Her får du svaret som kan hjelpe med å avkode matteoppgavene.

Faget matematikk er mer enn enkle regnestykker der elevene skal regne i pluss og minus, gange og dele.

Matematikkstykkene fra de første trinnene på skolen inneholder ofte mye tekst og bruk av symboler. Det gjør det vanskelig for elevene å holde på konsentrasjonen.

– Det er ganske mye tekst i matematikk. Derfor kaller mange matematikktekstene for de langsomme tekstene, forteller Jannike Ohrem Bakken.

Hun forsker på undervisning i skolen og jobber mye med grunnleggende ferdigheter som skriving og lesing.

Problemet kan være skjult

Hun forklarer at det tar tid å avkode og forstå en brøk og en likning. Et godt tips er å lese matematikkstykker høyt for å se om du har forstått dem.

Og i tillegg til teksten er det mye annet, som symboler og tegninger.

Alt må leses sammen for å få en god og fullstendig forståelse.

– Mattematikk krever nøye lesing, sier Jannike Ohrem Bakke, førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge.

– I matematikk kan det matematiske problemet være noe fordekt. Eleven må lete litt etter den matematiske problemstillingen. Derfor må eleven være en god leser også i matematikk, forteller Ohrem Bakke.

Hun er førsteamanuensis i norsk didaktikk ved USN. Her jobber hun med å omsette teori til praktisk handling i klasserommet.

– Jeg arbeider mye med grunnleggende ferdigheter, særlig skriving og lesing sammen og hver for seg og ser på hvordan læreren arbeider med undervisningsforløp, der lesing og skriving er sentralt i klasserommet.

Hva er matematikk i dag?

  • Matematikk var tidligere oppfattet som læren om tall og geometriske figurer.
  • I dag er den mer korrekt og generelt definert som vitenskapen om struktur, orden og relasjoner.
  • Matematikken har utviklet seg fra hverdagsproblemer knyttet til telling, måling og bestemmelse av objekters form.
  • Et fortettet symbolspråk har vært og er fortsatt avgjørende for matematikkens utvikling.

Kilde: Store norske leksikon

Powered by Labrador CMS