Dagens kommuner må håndtere flere sammenfallende kriser på
én gang: Det blir stadig flere eldre og færre yngre til å ivareta den aldrende
befolkningen. Samfunnet står overfor en pågående klima- og miljøkrise som
krever umiddelbare tiltak. Og barnevernet sliter med kapasiteten og tillit hos
innbyggerne.
Innenfor barnevern har kommunale ledere testet
bruk av tverrgående team og arenaer. Der oppfordrer de barnet og foreldrene til
aktivt å samarbeide om tiltak for egen velferd. Denne typen samarbeid kalles
samskaping.
Samskaping handler om hvordan kommunen gjennom aktivt
samarbeid med innbyggere, organisasjoner og interessenter kan skape bedre
planer, tjenester og lokal bærekraftig utvikling.
– Arenaene for samskaping har bidratt til å åpne opp
en lukket virksomhet. De har også bidratt til å sette barnet eller ungdommen i sentrum.
Det sier forsker Hege
Hofstad ved By- og regionforskningsintituttet NIBR på OsloMet.
Økende interesse i kommunene
Stadig flere norske kommuner har definert samskaping som
overordnet strategi i møte med økende og mer komplekse utfordringer.
Hofstad har sammen med forskerkollegaer gitt ut en ny bok. Den tar for seg samskaping i kommuner. De har særlig sett på hvordan ansatte i kommuner takler utfordringer med å fremme aktivt samarbeid i egen organisasjon.
– Prosjektet tar utgangspunkt i den raskt økende
interessen for samskaping i norske kommuner, sier prosjektleder Asbjørn
Røiseland. Han er professor ved Handelshøyskolen OsloMet og ved Faktultet
for samfunnsvitenskap på Nord universitet.
Boka er basert på ni caser fra tre utvalgte kommuner:
Asker, Bodø og Stavanger.
– Kommunene i prosjektet ligger langt framme i
testing og introduksjon av samskaping som et strategisk verktøy. Hensikten er å
fremme samarbeidsdrevet innovasjon, lokal verdiskaping og mer effektive tiltak,
understreker Trond Vedeld. Også han er forsker ved NIBR.
Casene er valgt fra ulike sektorer: barnevern, eldreomsorg og klimapolitikk. De har komplekse og økende
utfordringer som gir særlige, men også ulike, muligheter for aktivt samarbeid som
strategisk verktøy.
– Dette gir et grunnlag for sammenligning, ikke
bare mellom kommuner, men også på tvers av sektorer, sier Vedeld.
Samarbeider om løsninger
Innenfor eldreomsorg blir
aktivt samarbeid sett på som en mulighet for å avhjelpe en svært presset
offentlig sektor. Det kan også gjøre det mulig for den eldre å bo hjemme lenger med
hjelp fra pårørende.
Ved klimaomstilling ser mange kommuner på radikalt
samarbeid som en nødvendig betingelse for å utløse individuelle, økonomiske,
institusjonelle og politiske endringer.
Løsningene ligger i å skape
partnerskap i skjæringspunktet mellom flere ulike aktører.
Annonse
– For å få ned bilbruken og skape klimavennlig
nabolag må bileiere, myndigheter, næringsliv og aktører innen transport være villige
til å endre sin praksis og å skape nye løsninger sammen, sier Hofstad.
Mens i barnevernet har samarbeidet
særlig handlet om å la barnet selv få formulere hva som er viktigst for å få
til en positiv endring. Disse målene realiseres sammen med barnet gjennom å
skape et team rundt barnet. De deler kunnskap og ressurser mer sømløst enn
tradisjonell praksis.
Utfordrer etablerte roller
Til tross for positive erfaringer er denne måten å jobbe på utfordrende.
– Ideen om samskaping er både radikal og
utfordrende. Til dels på kollisjonskurs med etablerte former for styring og
organisering i norske kommuner, sier Røiseland.
Nye samarbeidsformer krever at en
deler kunnskap og ressurser og finner felles løsninger i en byråkratisk organisasjon.
Disse organisasjonene er ofte preget av sektortenkning og
profesjonskamper om budsjetter og strategier.
Samskaping har derfor vist seg
vanskelig å integrere i kommunens ordinære drift.
Særlig er det å tre ut av
ekspertrollen og opptre som likeverdig partner utfordrende. Det samme gjelder for deling av kunnskap mellom avdelinger og etater.
– Det er også en utfordring å sette av nok
kapasitet til å arbeide ut over den enkelte virksomhets egne, snevre mandat,
sier Vedeld.
Dermed kan det bli vanskelig å få
tiltak i ulike sektorer til å overleve den første utprøvende fasen.
– Det gjelder for eksempel Velferdslaben i Asker innen barnevern. De har vunnet priser for sin nyskapende, samskapende
tilnærming, men hvis framtid som tiltak i kommunen er usikker, sier Hofstad.
Slike eksperimenter utfordrer ikke bare den tradisjonelle
kommune- og byråkratrollen, men også innbyggerne selv.
Annonse
– Ikke alle innbyggere viste vilje eller kapasitet
til aktivt å delta i samarbeidet, sier Vedeld.
Det var krevende å få dem til å bevege seg ut av klientrollen og å bli ansvarlige partnere. Mange av tiltakene var skapt og ledet av det offentlige. Innbyggerne
«eide» dermed ikke alltid tiltaket nok til å engasjere seg fullt.
Aktive og engasjerte ledere
På tross av utfordringer fant forskerne likevel aktive og
engasjerte ledere og ansatte på tvers av de tre kommunene og de tre sektorene.
– De evnet ofte å håndtere konflikter mellom
tradisjonelt byråkrati og nye strategier og ulike tiltak, sier Vedeld.
Det varierte på tvers av sektorene hvilken type medvirkning og muligheter som skulle til for å
få til gode løsninger i partnerskap.
Hofstad sier at en fellesnevner for vellykket samspill er aktivt
kommunalt lederskap. Det rydder plass for samarbeid i organisasjonen.
– Dette lederskapet bruker tradisjonelle virkemidler for styring til å støtte opp om samskapingen. Slik tilføres samarbeidet ressurser og muligheter. Det gir grunnlag for nye og bedre løsninger
for klima, eldre og utsatte unge, understreker hun.
En viktig motor
Selve samarbeidet i prøveprosjekter og på arenaer i og utenfor
kommunen drives av ildsjeler med vilje til innovasjon.
– Et eksempel er Stavangers prosess for å skape en
klimavennlig bydel. Flere prosesser med relevante aktører ble knyttet sammen. Det utløste ressurser og virkemidler. Til sammen skapte dette en robust politikkpakke med klimavennlige løsninger, sier Hofstad.
Ideen om samskaping fungerer derfor som en viktig motor for
organisasjons- og ledelsesutvikling.
Annonse
Ved å skape nye sammensetninger av tradisjonelle og samskapende
former for styring kan kommuner, lokale ledere og ansatte håndtere uforutsette utfordringer
og finne muligheter til å løse kriser som oppstår.
Om forskningsprosjektet
ECCO var eid av Nord universitet og var et samarbeid mellom Handelshøgskolen og NIBR ved OsloMet og Roskilde universitet.
Forskerteamet har fulgt ulike samskapingsprosjekter i norske kommer gjennom en periode på fire år (2020 – 2023).
Prosjektet har vært finansiert av Norges Forskningsråd.
Referanse:
Asbjørn Røiseland, Eva Sørensen og Jacob Torfing Advancing (red.): Co-creation in Local Governance. The Role of Coping Strategies and Constructive Hybridization. Elgar, 2024. Sammendrag. Doi.org/10.4337/9781802202236