– Det ligger mye læring i å slippe
studentene fri og la dem utforske dukkene. Det gjør studentene nysgjerrige, og
det skal lite til for at studentene selv går i gang for å simulere på egenhånd,
sier Handeland.
Hun har selv lang erfaring som sykepleier, også med bruk av simuleringsdukker.
Spørsmålet hun har stilt seg er: Hva innebærer det å lære sykepleie med noe som ligner på et menneske, men som ikke er det?
– Vi vet at simulering fungerer som læringsaktivitet. Men jeg har sett på det som foregår i undervisningen som ikke nødvendigvis er planlagt. Det skjer mye mellom studenter og dukker som det ligger muligheter for læring i, sier Handeland.
Dukkenes nærvær
I en av sine forskningsartikler beskriver
hun sykepleiestudenter som jobber med simuleringsdukker for aller første gang.
– Studentene gikk bort til dukkene av seg
selv og begynte å kikke dem i munnen, snakke med den, ta på den og prøve ut
ting. Dette gjorde de helt uten instruks, så det er klart at dukkene har et
nærvær som vekker studentenes interesse, sier Handeland.
Dukkene fører til at studentene begynner å
snakke sammen, diskutere og reflektere.
Sykepleiestudenter møter som regel på
simuleringsdukker allerede i første semester av utdanningen. I starten brukes
de til ferdighetstrening, som å ta blodtrykk og måle puls.
Etter hvert blir
disse ferdighetene en del av stadig mer avanserte og sammensatte situasjoner.
Usikre på dukkene
Men gode dukker er dyre, og mange læresteder
er derfor restriktive på bruken.
Når studentene skal bruke dem, skjer det gjerne
sammen med en lærer som gir dem oppgaver og mål de skal nå.
– Dette fører til at studentene blir mer
usikre i møte med dukkene siden det er litt fremmed. Jeg har stor tro på å la
studentene få bruke dukkene mer fritt, utforske og eksperimentere. Noen ganger
er det best for lærerne å ikke styre, sier Handeland.
Finner egne løsninger
Hun prøvde også ut teoretiske oppgaver til
sykepleiestudenter. Dette er oppgaver som det ikke alltid finnes noe fasitsvar
på, men hvor studentene selv skal prøve seg frem.
– Studentene fant mange måter å bruke
dukkene på som jeg ikke hadde tenkt på. Gjennom diskusjon fant de nye
løsninger, og så prøvde de dem ut på dukken. En slik form for studentaktiv
læring har jeg stor tro på, sier Handeland.
Hun ble selv overrasket over hvor mye
dukkenes tilstedeværelse påvirket studentene.
Annonse
– Bare at dukken er til stede, setter i
gang noe hos studentene. De stimulerer til diskusjon, samtale og refleksjon, og
der ligger det mye god læring i dette som sykepleieutdanninger kan dra god
nytte av. Jeg tror sykepleierstudenter vil lære bedre ved å bruke dukkene
oftere og i flere typer arbeid, sier Handeland.