Simulering er en pedagogisk metode for å skape realistiske situasjoner som studenter kan øve på. I medisinsk simulering får studentene øve på prosedyrer, kommunikasjon og samarbeid. Når de bruker dukker, er de trygge på å ikke skade pasientene.
Læringsmetoden er i bruk både ved utdanningsinstitusjoner og ved sykehus.
I et eget simuleringssenter kan studenter ved Universitetet i Agder (UiA) øve på pasientsimulatorer. Mange slike simulatorer er dukker: Avanserte modeller av pasienter, som ser ut som mennesker og har funksjoner som tale, svette, tårer og lunge- og hjerte-funksjoner.
– Regjeringen ønsker å bruke mer
simulering i sykepleieutdanningen. Siden det er utfordrende å sikre nok og
relevante praksisplasser til alle studentene, kan simulering være en alternativ
læringsarena, sier Hege Kristin Aslaksen Kaldheim.
Bruker simulering i utdanningen
Hun har, som den første ved Universitetet i Agder, tatt doktorgrad innen spesialsykepleie i operasjon.
I arbeidet med egen doktorgrad intervjuet Kaldheim studenter og nylig ferdigutdannede spesialsykepleiere. Hun har også arrangert mange simuleringer selv, som ansvarlig for simuleringer i utdanningen av operasjonssykepleiere ved Lovisenberg diakonale høgskole.
– Jeg er interessert i hvordan studenter lærer gjennom simulering. Det er nyttig å se på hvordan de som bruker simulering, best kan planlegge og arrangere dem for å sikre gode læringsutbytter, sier Kaldheim.
I dag bruker hun simulering aktivt ved UiA i utdanningen av sykepleiestudenter på master- og bachelor-nivå.
Mye brukt, lite forsket på
– I simulering kan studentene få mer
ansvar, som akutte situasjoner, og gjøre mer enn de får gjøre i praksis. Å
tilpasse øvelsen til studentene slik at de opplever mestring, er viktig, og det
er godt for dem å lære gjennom aktivitet sammen med andre studenter, sier
Kaldheim.
Simulering har lenge vært en etablert måte
å øve på i sykepleiefaget, men det har ikke blitt forsket mye på.
Det er
forsket mindre på hvordan deltagerne lærer, og enda mindre på såkalt
interprofesjonell simulering. Dette er simulering hvor flere spesialister simulerer
sammen, slik som simuleringer med både anestesi- og operasjonssykepleiestudenter.
Det har vært uvisst hvor mye kompetanse som blir overført fra simuleringsøvelser
til hverdagen på jobb.
I doktorgradsavhandlingen intervjuet
Kaldheim nyutdannede spesialsykepleiere som fortalte om stor overføringsverdi.
– De husket tilbake til simuleringer fra
utdanningen når de sto i lignende situasjoner i den virkelige verden. De
opplevde å føle seg bedre forberedt på å håndtere slike situasjoner. De ønsket
seg også mer simulering i studiet for å kunne bli enda bedre og mer forberedt,
sier Kaldheim.
Positivt stress
Det er avgjørende at en simulering er så
realistisk som mulig.
Annonse
– Det er også viktig at simuleringen er
godt organisert og at studentene får oppleve positivt stress, sier Kaldheim.
Positivt stress betyr at studentene får
kjenne på ansvaret som de vil få i sin fremtidige rolle som sykepleiere. Dette gir
både læring og mestringsfølelse.
Kaldheim sier det er viktig at ledere tar
inn over seg hvor avgjørende det er for læring at simuleringen holder god
kvalitet. I forskningen avdekket hun viktige forutsetninger for å få
god kvalitet.
– Deltagerne må oppleve simuleringen som
realistisk, oppleve å være godt forberedt og trygge i læringssituasjonen. Både
å delta i simuleringen og observere andre medstudenter er viktig, sier
Kaldheim.
Kaldheim fant ut gjennom intervjuer at hver
enkelt profesjons kompetanse er viktig i en simulering. Planlegging og
gjennomføring blir best når de som planlegger simuleringen, også har kompetanse
i det som skal simuleres.
Et tillegg til praksis
I dag er det fastsatt ved lov hvor mye praksis
en spesialsykepleiestudent skal ha i løpet av studiet. Dette blir utfordret av
det økende behovet for sykepleiere.
Kaldheim slår fast at simulering fungerer
bra så lenge den blir gjennomført på en god måte. Men det finnes fortsatt lite
forskning på konsekvensene av å erstatte klinisk praksis med simulering.
Og derfor er ikke simulering noe som en
bare kan begynne med som en erstatning for praksis. Men det kan være et godt
tillegg.
– God simulering krever gode fagpersoner,
som vet hvordan simulering skal gjøres, og ressurser for å sikre god
gjennomføring, sier Kaldheim.