Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Særlig én ting er avgjørende for at elever fullfører videregående
Forskere har svar på hva som skal til for at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring.
– Motivasjon er noe som kan skapes i trygge klassemiljø i skolen. Det er ikke noe som elevene enten har eller ikke har, sier Evi Schmid ved OsloMet.(Illustrasjonsfoto: Maskot/NTB)
– Yrkesfaglærere kan utgjøre en forskjell for elevene
og livene deres. Det å legge til rette for at lærerne får gjort en god jobb,
kan være et av de mest effektive tiltakene mot frafall.
Det sier Evi Schmid,
professor ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning på OsloMet.
Forsker Stine Solberg og professor Evi Schmid ved OsloMet.(Foto: Siv Tonje S. Håkensen / OsloMet)
Hun har ledet et prosjekt hvor forskere har fulgt
yrkesfagelever på videregående skoler gjennom flere år.
Elevene hadde et lavt
karaktersnitt fra ungdomsskolen og gikk på skoler med høy andel
minoriteter og lave inntakskrav.
Ut ifra statistikken for frafall sto alle i fare for å
ikke fullføre videregående opplæring. Likevel hadde alle bestått
det første året i videregående skole. De var kommet halvveis i det andre året da de ble intervjuet for første gang.
Elevenes møte med skolen er avgjørende
– En overordnet konklusjon fra prosjektet er at det er
elevenes møte med skolen som avgjør om de er motivert til å fortsette. Motivasjon er noe som kan skapes i trygge klassemiljø i skolen. Det er
ikke noe som elevene enten har eller ikke har, sier Schmid.
Felles for alle de 25 elevene var at de trakk fram én
faktor som særlig relevant for at de hadde klart seg: læreren.
Hvordan bygger lærerne relasjoner med elevene?
Sammen med forsker Stine Solberg intervjuet Schmid
kontaktlærerne til disse elevene. De ville finne ut hvordan lærerne jobbet med
relasjonene til elevene sine.
– Det er viktig å se på hvordan lærere bygger gode
relasjoner med elevene. Ikke minst fordi nyere forskning tilsier at dagens
lærere har større utfordringer med dette enn tidligere, sier Solberg.
– Det er ikke nytt at lærerne er viktige for elevene. Det
har man mange studier på. Men så er spørsmålet: På hvilken
måte?
Ut fra lærernes refleksjoner fant Schmid og
Solberg fem faktorer som beskriver hvordan lærerne bygger relasjoner med
elevene sine:
Se hver enkelt elevs behov.
Bygge elevenes selvstendighet.
Legge til rette for mestringsopplevelser.
Skape og ivareta et godt klassemiljø.
Skape en følelse av tilknytning mellom lærer og elev.
Se hver enkelt elev sine behov
Lærerne i studien anerkjente hver enkelt elev. De viste
fleksibilitet gjennom å tilrettelegge undervisningen og justerte
forventningene sine ut fra elevens forutsetninger.
Helt konkret fortalte de om hvordan de leste elevenes
kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å se hva de var mottakelige for. De kunne
tillate en elev å jobbe med musikk på ørene eller ta seg en gåtur i gangen.
Det var til og med lærere som ringte en elev på morgenen eller kjøpte en
sandwich til en elev som kom sulten til skolen.
Annonse
– Lærerne vi intervjuet, har et stort hjerte for
elevene, forteller Schmid.
– Men samtidig som de strekker seg langt, klarer de å
sette grenser og ivareta seg selv.
Bygge elevenes selvstendighet
Selv om de fulgte opp elevene tett, understreket lærerne at
det til syvende og sist er elevene som selv må gjøre en innsats. De ville
støtte opp under elevens selvstendighet og unngå å ta over for mye.
– Et viktig aspekt i relasjonsbyggingen er at læreren
respekterer elevene og tar dem på alvor som mennesker som har ansvar for sitt
eget liv, sier Solberg.
Å forberede elevene på tiden som lærling gjennom å gi dem
konkret informasjon om forventningene i arbeidslivet, var noe flere lærere
trakk fram.
Legge til rette for mestringsopplevelser
Elevene som ble intervjuet, snakket mye om lærernes positive
forventninger til dem. De snakket om lærere som «pushet» dem. Det gjorde
dem motivert til å jobbe med skolearbeidet.
– Mange av disse elevene hadde opplevd akkurat det motsatte
før. De har gått gjennom grunnskolen og har opplevd at ingen hadde tro på dem,
sier Schmid.
– Dette ble gjenspeilet i det lærerne fortalte.
Lærerne snakket mye om hvor viktig det er å ha tro på elevene. Og ikke minst
vise dem at de har tro på dem, fortsetter Solberg.
Skape og ivareta et godt klassemiljø
For å bygge et godt klassemiljø prioriterte lærerne
gruppeaktiviteter, særlig tidlig i skoleåret. Dette kunne være alt fra bowling
og pølsegrilling i skogen til konkurransepreget lek.
Annonse
De var også opptatte av å sette standarden for klassemiljøet
fra første skoledag. Det kunne de gjøre gjennom samtaler om gjensidig respekt
på tvers av kulturer og å ta tak i konflikter.
– Flere lærere fortalte at de slo hardt ned på
ekskludering, baksnakking, dårlig språkbruk og såkalt blikking. Samtidig forsterket
de positiv atferd gjennom ros, sier Schmid.
– Relasjonene mellom en enkelt lærer og en enkelt
elev, og relasjonene i klassen som helhet, henger sammen.
Skape en følelse av tilknytning mellom lærer og elev
For å skape tilknytning mellom seg og elevene beskrev flere
lærere hvordan de la til rette for en uformell og omgjengelig stemning. De
balanserte mellom humor og sårbarhet.
– Noe disse lærerne har til felles, er at de er lite
selvhøytidelige. De kan gjøre narr av seg selv, og de kan innrømme at de ikke
vet alt, forteller Schmid.
Dette innebar også å ikke framstå som for
streng.
– Når de skal gi en streng beskjed, kan de bruke
kroppsspråk for å gjøre det på en trygg måte.
Relasjonskompetanse kan læres
– Relasjonskompetanse er ikke bare noe medfødt. Det er
noe man kan lære seg. Samtidig er det ikke noen «quick fix» eller oppskrift som
man bare kan følge. Et av verktøyene kan være refleksjon, å reflektere rundt
hvem man er som lærer, understreker Solberg.
Schmid og Solberg håper forskningen deres kan brukes til å
stimulere til refleksjon, og kan at den brukes i utdanningen av yrkesfaglærere ved
OsloMet.
I prosjektet Staying on track har OsloMet-forskere intervjuet yrkesfagelever med lavt karaktersnitt (under 3,5) fra ungdomsskolen opp til tre ganger over flere år.
De fleste av elevene kom fra familier der foreldrene jobbet i lavtlønnede yrker, var hjemmeværende eller uføre.
Et flertall av elevene hadde innvandrerbakgrunn fra land i Afrika og Asia og snakket et annet språk enn norsk hjemme. Mange av elevene hadde ikke kommet inn på ønsket skole.
Forskerne intervjuet også elevenes kontaktlærere om hvordan de jobber med relasjonene til elevene.
Funnene viser at læringsmiljøet på skolen har stor betydning for elevene. Alle elever i studien hadde relasjonsorienterte lærere som hadde tro på dem og møtte dem med positive forventninger.
Elevene peker på foreldrenes støtte som en annen hovedforklaring på at de klarer seg på skolen.
Prosjektet har også undersøkt hvilken betydning læringsmiljøet i bedrift har for avbrudd i eller gjennomføring av læretiden.