Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Theodor Kittelsens berømte maleri Kvitebjørn kong Valemon ble nylig solgt på auksjon i Oslo for 36 millioner kroner. Kjøperen var privat.(Foto: Lise Åserud/Shutterstock/NTB)
Private kunstsamlere i Norge: – De får status av at verkene stilles ut på offentlige museer
Det stilles ut mye privateid kunst på norske museer. Forsker har undersøkt hva som motiverer samlerne til å dele kunsten med allmennheten.
– For kunstsamlerne er det status
i at museer vil stille ut verker fra en privat samling for eierne, sier forsker Ida
Uppstrøm Berg.
Nylig gikk maleriet Kvitebjørn kong Valemon av
Theodor Kittelsen til en privat samling.
Da bildet ble
solgt, sa Berg at det kunne vært håp for at bildet ble lånt ut til Nasjonalmuseet (e24.no).
Men hvorfor vil egentlig private
kunstsamlere stille ut kunsten sin?
Berg oppsummerer:
Kunstsamlerne får
status og anerkjennelse når deres verk stilles ut på
offentlige museer, noe som også gir dem bedre tilgang til å kjøpe nye
kunstverk.
Kunstsamlere mener endringer i skattesystemet ville gjort
det mer attraktivt for dem å donere kunstverk til offentlige museer.
Berg har forsket på samarbeidet mellom offentlig
finansierte kunstmuseer og private kunstsamlere i Norge. Hun sier at å se privateid kunst
på offentlige museer er veldig vanlig.
– Museumsdirektører jeg har intervjuet mener de
private kunstsamlingene er viktige for tilbudet deres, sier Berg.
Hun forteller at det er veldig vanlig at offentlige museer stiller ut kunst fra private samlinger i Norge. Både utlån
til museer og donasjoner.
Status i at museer ønsker kunsten
Berg har intervjuet norske kunstsamlere og har fått flere
svar på hvorfor de ønsker å stille ut verkene i offentlige museer.
– Ved å stille ut samlingen sin offentlig får de vist fram kunsten sin. Dette gjør at kunsten
blir tilgjengelig for et større publikum. Samtidig gir det
også samleren prestisje
og anerkjennelse, sier Berg.
– At verkene blir stilt ut på offentlige museer, gir samlerne høy status i miljøet. Det viser at verk i denne personens samling er «godkjent», sier Berg.
Dermed får også samlerne lettere tilgang til å kjøpe nye
verk.
– Gallerier og kunstnere vil gjerne selge til noen
som vil stille ut kunsten. Når samlere kan vise til at de har stilt ut på et museum
i Norge eller internasjonalt, viser det også at det er et godt sted for kunsten å være, sier Berg.
Det kunstnerne og
galleriene ikke ønsker er at kunstverket havner i et slags annenhåndsmarked, sier hun.
Det vil si at kunsten kjøpes og selges videre.
– Da kan også kunsten synke i verdi, sier Berg.
Annonse
Ikke høyeste bud som gjelder
– Men er det ikke slik at den som byr høyest, får kjøpe kunsten?
– På auksjon
selges den til høyeste bud, men ikke på galleri. Kunst selges ofte ikke til høyeste bud, men til riktig kjøper. Verker selges
helst til en
samling kunstneren vil ha verket sitt i, sier Berg.
Og hvis kunsten stilles ut på et museum er det et stort
pluss.
Hvem er de norske kunstsamlerne?
I forskningen til Berg er de hun har intervjuet menn over 50 år med god økonomi.
Hva de samler på varierer i fra foto, installasjoner og videoverk. Men det er mange malerier i samlingene.
Burde bli mer skattevennlig å donere
I intervjuene med de norske kunstsamlerne trekker flere frem formuesskatt og skatteinsentiver. Det er ordninger som de gjerne skulle
hatt her.
– I USA har man indirekte offentlig støtte ved at
private får reduksjoner i skatt ved donasjoner av penger og kunst, sier Berg.
Skatteinsentiver gjøres på ulike måter og finnes i for eksempel England,
Frankrike, Nederland og Belgia også. I Norge er
dette vanlig innen idrett og forskning, for eksempel.
– Flere samlere
mener det er liten sjanse for at det vil bli innført
skatteinsentiver i Norge, men de mener
det ville gjort det mer attraktivt å donere, sier
hun.
Føler de betaler for kunsten flere ganger
Det norske
skattesystemet er også en
begrunnelse flere av samlerne gir for ikke å donere
til offentlige museer.
– For det første så har de allerede betalt skatt av de pengene de
bruker på å kjøpe kunstverket. For det andre så må de betale formuesskatt på alt med en verdi over en million kroner, sier
Berg.
Annonse
Dette gjør at flere av samlerne har en opplevelse av at de allerede har betalt for kunstverkene sine i flere omganger.
– De tenker at
hvis du betaler skatt på lønnen din og skatt på kunstsamlingen, hvorfor skal du
da i tillegg donere kunsten til staten som du har skattet til? Da har du betalt for
kunsten veldig mange ganger, sier hun.
Flere kunstsamlere sier at dette gjør det mindre attraktivt
å donere kunsten til offentlige institusjoner på et senere tidspunkt.
Trenger privateid kunst for å tiltrekke seg større
publikum
– Museumsdirektørene argumenterer for at de trenger samarbeid med private
samlere for å få til de store utstillingene, slik som utstillingene Fredriksen-søstrene sponser i Lyshallen på
Nasjonalmuseet, sier Berg.
Hun sier at museene ikke har budsjetter til å få til alt
på egen hånd.
Museene har så
lave innkjøpsbudsjetter. De har derfor ikke råd til å kjøpe inn alt de ønsker selv. Men dette er jo også en del av større diskusjon om hva et offentlig kunstmuseum
skal være og hvilken kunst de skal vise, sier hun.
Referanse:
Ida Uppstrøm Berg: Samarbeid mellom offentleg finansierte kunstmuseum og private kunstsamlarar i Noreg: spenningar, utfordringar, og moglegheiter. Doktoravhandling ved OsloMet, desember 2024. Sammendrag.