Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Inkludering av muslimer: – Vi må snakke mer om religion
Mange av opplevelsene norske muslimer har med ekskludering og inkludering har med religiøs identitet å gjøre. – Det må vi ta på alvor, sier forsker Edin Kozaric.
En ny undersøkelse i ti norske kommuner viser hva norske muslimer opplever som ekskluderende og inkluderende.(Illustrasjonsfoto: Kentaroo Tryman / NTB)
– Én ting jeg fant, er at mange erfaringer
med ekskludering er knyttet til religiøsitet. Dette er oversett i mye forskning
og teori, forteller stipendiat Edin Kozaric.
I sin doktorgrad ved OsloMet har han undersøkt hva norske muslimer opplever som ekskluderende og inkluderende. Og hva bostedet deres har å si for opplevelsene.
Gjennom fokusgrupper og intervjuer i ti norske kommuner innhentet han norske muslimers opplevelser med ekskludering og inkludering i sin hverdag.
Kozaric mener man bør skille mellom ekskludering på bakgrunn av rasisme og islamofobi, og ekskludering på bakgrunn av det å være religiøs i et sekulært samfunn.
– Jeg mener at man gjør debatten en tjeneste ved å skille mellom disse to typene opplevd ekskludering. Da kan man lettere snakke om hvordan man kan imøtekomme dem.
Personlige verdier som ikke er akseptert
I sin doktorgradsavhandling har Edin Kozaric undersøkt hva norske muslimer opplever som ekskluderende og inkluderende. Foto: Siv Tonje S. Håkensen, OsloMet.(Foto: Privat)
Han deler de religiøse erfaringene av ekskludering inn i tre nivåer: det etiske, det sosiale og det
institusjonelle.
På det etiske nivået dreide det seg særlig om holdninger knyttet til kjønn og seksualitet. Flere ga uttrykk for at verdier som de selv holdt høyt, ikke ble
akseptert i samfunnet.
– Mange av de jeg intervjuet opplever at
de religiøst funderte meningene deres om kjønn og seksualitet ikke ses på som
moralsk gyldige i samfunnet, sier Kozaric.
Flere mente også at muslimer opplever et
høyere press om å støtte Pride eller LGBTQ+-bevegelsen enn andre
religiøse samfunn, som konservative kristne.
– Jeg tror slike opplevelser må tas med i
betraktningen når vi snakker om hvordan vi skal forholde oss til denne typen
meninger og holdninger i muslimske miljøer.
Utenfor på fest
På det sosiale nivået var det flere som nevnte å være ekskludert fra
aktiviteter som dreide seg om alkohol og festing. Det gjaldt særlig de unge.
– Flere opplevde det som ekskluderende at
selve premissene for sosialisering ikke passet med deres verdier. Hvis de
valgte å bli med på fest, kunne de likevel føle seg utenfor og annerledes,
forteller Kozaric.
Ekskluderingen besto altså ikke
nødvendigvis i å ikke bli invitert på festen. Men deres religiøse identitet ble ikke anerkjent når venner forsøkte å få dem med.
Ikke tilrettelagt for bønn og faste
På institusjonelt nivå dreide mange av
opplevelsene seg om bønn og faste. Et gjentakende tema var opplevelser av at
det ikke ble lagt til rette for bønn på arbeidsplassen.
Mange påpekte at det å be er fort gjort,
og at tidsrommet for bønn er mer fleksibelt enn det arbeidsgiver ser ut til å
tro.
Annonse
Lærere i kroppsøving som ikke tar hensyn til
elever som faster, var et annet eksempel.
Arbeidsgivere som inkluderer
Et annet hovedpoeng i Kozaric sin
avhandling er at opplevelser av inkludering til dels er oversett i forskningen.
Han mener vi bør se på inkludering som et fenomen i seg selv, ikke bare som
fravær av ekskludering.
Selv om anerkjennelsen av muslimers
religiøse identitet på arbeidsplassen var knyttet til opplevelser av
ekskludering, var det også flere eksempler på at nettopp dette var et område
hvor de opplevde inkludering.
– Noen fortalte om arbeidsgivere som
skaffet et eget rom til dem for at de kunne be på jobb. Et annet eksempel var
en tannlegeassistent som fikk tildelt en hijab som matchet jobbuniformen, fra
arbeidsgiver, sier Kozaric.
Stedet har stor betydning
Opplevelser av inkludering kunne også ha
med lokalsamfunnet å gjøre. Som når ikke-muslimer deltok på id-feiring i
moskeen sammen med muslimene.
– Da opplevde de å få en anerkjennelse av
hvem de var. At de ble sett som muslimer og ivaretatt i samfunnet.
Han forteller at på enkelte steder ble
rasisme snakket om som noe som skjedde andre steder, som i Oslo. Det var ikke
noe de kjente på kroppen selv.
– Samtidig var det noen steder hvor
ekskluderingserfaringene var svært omfattende, hvor det ble fortalt om flere
tilfeller av eksplisitt rasisme og muslimfiendtlighet. Dette var også steder
hvor det muslimske miljøet generelt følte seg oversett av lokalsamfunnet,
forteller Kozaric.
Koranbrenning: lokalsamfunnets reaksjoner er avgjørende
I tiden hvor Kozaric gjorde intervjuene,
arrangerte den anti-islamske grupperingen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN)
offentlige koranbrenninger i åtte av de ti kommunene han besøkte.
Annonse
Han forteller at disse hendelsene ble
opplevd ulikt på forskjellige steder.
– Noen steder opplevde de jeg pratet med
at tilhørigheten deres ble truet. Både på grunn av måten demonstrasjonen artet
seg på, men også fordi de kunne trekke paralleller mellom SIANs retorikk og
egne erfaringer med rasisme og islamofobi lokalt. Da ble SIANs demonstrasjon en
slags bekreftelse på at muslimer ikke var ønsket i nærområdet.
Mer overraskende, var det noen som
fortalte om hendelsene rundt koranbrenningen som eksempler på at de følte seg
inkludert i lokalsamfunnet.
– Lokalsamfunnets reaksjoner på SIANs
ankomst ble for noen en markering på at muslimer virkelig var velkomne i
samfunnet. Dette gjaldt kommuner der politikere og politi gikk i dialog med det
muslimske samfunnet, eller der majoritetsbefolkningen eller lokale medier
oppfordret til boikott av koranbrenningen.
Han legger til at dette var også steder hvor de som
ble intervjuet, generelt følte seg akseptert og inkludert i hverdagen.
Forskningen må se på både ekskludering og inkludering
Kozaric håper det teoretiske rammeverket
han presenterer kan brukes i framtidig forskning på hvordan muslimer opplever å
bli anerkjent eller ikke og hvordan de blir sett på i samfunnet.
– Forskningen bør være i stand til å fange
opp opplevelser med både ekskludering og inkludering, oppfordrer han.
Referanse:
Edin Kozaric: Taking Muslim Experiences with Social Exclusion and Inclusion
Seriously. From Islamophobia and Racialization towards Lived Misrecognition,
Non-recognition, and Recognition. Doktorgradsavhandling, OsloMet, 2025. (Nettside på OsloMet om avhandlingen)
Om forskningen
Avhandlingen til Edin Kozaric bygger på
fokusgrupper og intervjuer med 72 deltakere. Totalt 50 menn og 22 kvinner i 10 norske
kommuner. Deltakerne ble rekruttert via
moskeer. De var kvinner og menn i forskjellige aldre og med variert etnisk og
kulturell bakgrunn.
Avhandlingen presenterer tre kategorier av
opplevelser av sosial ekskludering og inkludering:
Opplevelser av å bli assosiert
med noe negativt (levd misanerkjennelse).
Opplevelser av ekskludering på
bakgrunn av religiøsitet (levd ikke-anerkjennelse).