Volds- og overgrepslinjen (VO-linjen) ble
etablert i 2019. Den er en gratis og døgnåpen landsdekkende hjelpelinje for
personer som er utsatt for vold i nære relasjoner og/eller seksuelle overgrep.
På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har Nordlandsforskning nå evaluert tjenesten og konkluderer med at VO-linjen fungerer etter formålet og bør videreføres.
– VO-linjen er et viktig tilbud for mange. Tjenesten kan senke terskelen for å ta kontakt med hjelpeapparatet, sier seniorforsker Fredrik Langeland.
– Mange som tar kontakt, opplever å få hjelp, støtte og anerkjennelse for de erfaringene de har hatt i situasjoner der de har opplevd å stå alene, sier han.
Anonymitet svært viktig
VO-linjen er en anonym tjeneste. Det gir både
fordeler og ulemper.
– Anonymiteten er viktig for brukerne. Det
gir trygghet. Tjenesten har verken tilgang til telefonnummeret eller IP-adressen
til brukerne, sier Langeland.
– Dette gjør at tilbudet når ut til
personer som ellers ikke tar kontakt med hjelpeapparatet, sier han.
Likevel: Anonymiteten betyr også at de som
jobber i VO-linjen, ikke har mulighet til å gripe direkte inn i brukernes
situasjon.
– VO-linjen kan gi anbefalinger, lytte og
støtte og lose folk videre i systemet, men ikke mer enn det, sier
Langeland.
– På grunn av fordelene anonymitet gir,
anbefaler vi likevel ikke å endre på denne praksisen, sier han.
Vil beholde dagens organisering
Krisesentersekretariatet drifter VO-linjen i
samarbeid med Oslo Krisesenter. I rapporten kommer det frem ulike synspunkter
på denne organiseringen.
– Noen mener at tjenesten kunne vært et
nasjonalt nummer, der brukerne kommer i direkte kontakt med ulike krisesentre
rundt omkring i landet. Men i så fall risikerer man potensielt å miste
anonymitetsfordelene, sier Langeland.
– Vi anbefaler at organiseringen
fortsetter som i dag. Når man først har bygd opp et fagmiljø og en
velfungerende tjeneste basert i Oslo, er det ikke logisk å endre på dette.
Chatfunksjon godt mottatt
Tjenesten består ikke bare av et telefonnummer. VO-linjen har også en chat. Dette tilbudet ble innført i 2021 og vurderes som
viktig for tjenestens tilgjengelighet.
Annonse
– Samtidig forteller de ansatte at chatten
har ført til at en ny type brukere tar kontakt med tjenesten, sier
Langeland.
– Det har ført til et økt fokus på
seksuelle overgrep, særlig i barndommen. Dette er et tema som tjenesten har
måttet øke sin kompetanse på, noe som synliggjør behovet for at de som driver
VO-linjen, får relevant kompetanseheving.
Forskerne som har evaluert tjenesten,
foreslår dessuten å utvide åpningstiden til chatten. I dag er den åpen mandag
til fredag 09:00–20:00.
– Noen mener at chatten bør være et
døgnåpent tilbud, men det blir kostbart og er heller ikke noe de som jobber i
tjenesten ønsker. Vi anbefaler istedenfor å se på muligheten for å utvide
åpningstidene noe, sier Langeland.
Vold- og overgrepslinjen er en hjelpelinje for alle som opplever vold eller overgrep i nære relasjoner. VO-linjen er åpen døgnet rundt på telefon 116 006. «Vi lytter til dine utfordringer, kan svare på spørsmål, gi råd og veiledning. Helt anonymt. Helt gratis.»