Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nordlandsforskning - les mer.

Samiske rettigheter: Hvordan står det til med avkoloniseringen etter 40 år?

Den samiske befolkningen har flere rettigheter enn de opplever å få innfridd. Trøndelag fylkeskommunes forsøk med samisk råd har vært et viktig steg i riktig retning.

Det samiske flagget.
Publisert

Trööndelagen Saemien raerie – Trøndelag fylkeskommunes samiske råd – som var aktivt i perioden 2021-2023, var ment som en arena for samisk medvirkning. 

Selv om intensjonene var de beste, slet rådet med dårlig oppmøte fra de samiske representantene. De samiske representantene som faktisk møtte, rapporterte om et system med liten forståelse for det samiske.

Majken Paulsen, seniorforsker ved Nordlandsforskning, mener likevel at fylkeskommunen skal ha skryt for forsøket.

– Selv etter fire årtier med samisk rettighetskamp, er ikke norsk forvaltning rigget for samisk medvirkning. Men det er avgjørende at noen tar ansvar og går i riktig retning, sier Paulsen.

Hvorfor er det egentlig så vanskelig å lykkes med å integrere samiske perspektiver i et offentlig råd? 

Paulsen har samarbeidet med Astri Dankertsen og Ingvild Bjørnstad Åberg fra Nord universitet. De har skrevet den vitenskapelige artikkelen Samisk medvirkning i en norsk fylkeskommune etter 40 år med rettighetskamp. Forskerne har gått i dybden på rådsarbeidet og årsakene til at fylkeskommunen strevde med å skape reell samisk medvirkning.

Liten effekt

I 1984 leverte det første Samerettsutvalget sin første delutredning. Den konkludert med at samene i Norge måtte betraktes som urfolk.

– Dette var første skritt i det vi i artikkelen kaller en pågående samisk avkolonisering, sier Paulsen.

Eksempler på milepæler siden 1984 er Sameloven, som ble innført i 1987, Sametinget, som ble opprettet i 1989 og Finnmarksloven, som ble innført i 2005. 

Spørsmålet er hvordan det står til med avkoloniseringen, 40 år inn i prosessen.

– Det ligger en forventning om at tiltakene skal ha en utstrakt effekt, også i offentlig forvaltning, sier Paulsen.

Rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen i 2023 viser at samiske rettigheter som er innvilget og rettslig avklart, ikke nødvendigvis blir innfridd. Et ferskt eksempel er vindkraftanleggene på Fosen i Trøndelag. Disse førte til en langdryg kamp både i og utenfor rettsapparatet for å ivareta samiske rettigheter.

– Dette viser viktigheten av å granske implementering av samisk medvirkning og i artikkelen undersøker vi hvordan Trööndelagen Saemien raerie kan forstås som en del av en pågående samisk avkoloniseringsprosess.

Fra tilpasning til jevnbyrdighet

Forskerne brukte blant annet et begrep for analysere hvordan det sto til med medvirkningen i det samiske rådet. De tok utgangspunkt i begrepet urfolkeliggjøring.

– Urfolkeliggjøring er en ikke-lineær prosess som skjer på tre nivåer: inkludering, forsoning og avkolonisering. De tre nivåene kan finne sted samtidig, forklarer Paulsen. 

Inkludering handler om å få urfolk til å tilpasse seg majoritetens systemer og ikke motsatt.

Forsoning lar urfolkets måte å gjøre ting på påvirke det som foregår. Systemet blir altså til en viss grad endret.

Avkolonisering innebærer at systemene åpner for urfolks kunnskap og metoder. Partene er jevnbyrdige. Det er ikke lenger majoritetens fremgangsmåte som oppfattes som fasit.

Paulsen og Åberg intervjuet deltakerne og tolket svarene deres for å forstå hvorfor rådet ikke fikk de ønskede resultatene selv om intensjonene var de beste. 

Blinde flekker

Inkludering var det dominerende nivået. Fylkeskommunen ønsket å øke andelen samiske representanter. 

Flere av deltakerne uttrykte likevel at de ikke følte eierskap til rådet. Det var som om de var på besøk.

– Det ble sagt at agendamakten lå hos arrangørene. Alt som omhandlet det samiske ble rammet inn av et premiss og format som tilhører majoriteten. Selv om det het samisk råd, var det ikke samenes råd, sier Paulsen.

Tilrettelegging av det praktiske lykkes ikke helt. Rammeverket, tidspunkter og agenda for møtene tok utgangspunkt i fylkeskommunale strukturer uten at Sametingets møteplan eller årshjulet for reindriften ble lagt til grunn.

– Vi ser dette som blinde flekker. De viser en forvaltningskultur hvor eksisterende praksiser for møtevirksomhet ble tatt for gitt og ikke stilt spørsmål ved, sier Paulsen.

De samiske representantene fremhevet også positive trekk ved rådet.

Manglende kunnskap

Rådet var en viktig møteplass for samer i regionen og mellom samiske organisasjoner og offentlige aktører. Deltakerne opplevde at rådet hadde lyktes i å etablere en arena hvor majoritetsdeltakerne var åpne og ydmyke og ønsket å lære av – like mye som om – de samiske deltakerne.

I deres øyne beveget rådet seg – i hvert fall tidvis – opp på nivå to: forsoning.

– De så verdien av å møtes og beskrev rådet som en form for diplomati med ulike parter som er ydmyke og engasjerte, sier Paulsen.

Flere ga likevel uttrykk for at avstanden mellom det samiske og majoriteten ble for stor. De mener at de ikke-samiske representantene manglet kunnskap om samisk kultur og samiske perspektiver.

Mens noen deltakere aksepterte majoritetaktørenes manglende kunnskap og forsøkte å drive opplæring i samisk kultur, hadde andre gitt opp.

– De snakket om å kjenne på en maktesløshet og hadde gitt opp å skape forståelse for de samiske perspektivene, sier Paulsen.

Enkelte valgte også å konfrontere mangelen på kunnskap.

Velkjent tendens

En av deltakerne i rådet uttrykte oppgitthet over mangelen på kunnskap hos arrangørene fra fylkeskommunen. Hen sier:

«Hvorfor er det alltid vi som må forstå? Min raushet for å forstå det norske samfunnet blir mindre og mindre fordi det norske samfunnet ikke er tydelig på å vise meg at de jobber med å forstå meg.»

Paulsen bekrefter at denne deltakeren setter ord på en velkjent tendens i det offentliges samhandling med det samiske.

– Det er alltid de samiske aktørene som skal komme majoriteten i møte. Men det er viktig å løfte frem at viljen til å komme noen i møte må være tosidig, sier Paulsen.

Mye tyder på at Trööndelagen Saemien raerie ble en nyttig læringsprosess for Trøndelag fylkeskommune. 

De har tatt med seg innspillene fra deltakerne og opprettet Saemien moenehtse. 

Dette er et medvirkningsorgan som avgir vurderinger og uttalelser til fylkestinget, fylkesutvalget og øvrige saksbehandlende organer i fylkeskommunen i saker som berører samiske forhold.

Viktig skritt

Om Saemien moenehtse blir en sukess, gjenstår å se. 

Forskerne konkluderer: 40 år etter at samene ble anerkjent som urfolk i Norge, har de politiske og administrative systemene som styrer landet, i liten grad endret seg for å imøtekomme samiske perspektiver.

– Jeg er ikke overrasket. Systemene er veldig vanskelig å endre og til dels selvforsterkende. Så det de har gjort i Trøndelag fylkeskommune er veldig positivt, de har vist en reell vilje til å gjøre noe med situasjonen og det er det langt fra alle som gjør, sier Paulsen.

– Den samiske befolkningen har flere rettigheter enn de opplever å få innfridd. At Trøndelag fylkeskommune så tydelig forsøker å legge til rette for samisk medvirkning, er et viktig skritt i riktig retning.

Referanse:

Ingvill B. Åberg, Majken Paulsen mfl.: Samisk medvirkning i en norsk fylkeskommune etter 40 år med rettighetskamp. Nytt Norsk Tidsskrift, 2024. (Sammendrag) DOI: https://doi.org/10.18261/nnt.41.3-4.2

Powered by Labrador CMS