Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nordlandsforskning - les mer.
Kan filmer som Kampen om Narvik bidra til at turister kommer til Nord-Norge?
(Foto: Nordisk Film Production AS)
Slik kan Nord-Norge bli attraktivt for filmturisme
TV-serien Himmelblå gikk av luften i 2010, men lokker fortsatt sommerturister til øya Ylvingen. Forskere ser et betydelig potensial for filmturisme i Nord-Norge.
Nordnorsk reiselivsnæring har interesse både for film- og TV-produksjoner som marked og for å utvikle bærekraftig filmbasert turisme.
Det sier Karin Marie Antonsen, forsker ved Nordlandsforskning. På oppdrag fra Nordnorsk Filmkommisjon har hun kartlagt kapasitet og potensial for å utvikle Nord-Norge og Svalbard som filmdestinasjoner.
– Samtidig viser studien at reiselivsnæringen i nord frem til nå i liten grad har satset strategisk på filmproduksjoner eller på utvikling av filmbasert turisme.
Men noe er på gang. Og storfilmen Kampen om Narvik viser veg.
Utvikler opplevelsesprodukter
I forbindelse med Kampen om Narvik er det etablert et filmturismeprosjekt i Narvik under ledelse av Narviksenteret.
Gjennom dette prosjektet har reiselivsaktører utviklet hele 18 opplevelser relatert til filmen. Her kan turister booke seg inn.
– Men filmen har som kjent slitt med uflaks. På grunn av covid og situasjonen i Ukraina har premieren blitt utsatt flere ganger, nå til desember 2022, sier Antonsen.
– Det er derfor for tidlig å si hvorvidt filmturisme-prosjektet er en suksess.
Men Narvik-prosjektet har allerede rukket å inspirere andre.
Rundt den kommende Nils Gaup-filmen Sulis satses det også på filmturisme. Denne filmen handler om det som NRK har omtalt som en av de viktigste arbeiderkampene i norsk industrihistorie: I 1907 gjorde gruvearbeiderne i Sulitjelma i Fauske kommune i Nordland opprør mot grådige gruveeiere.
– Målet er å utvikle produkter gjennom høsten 2022 og være klar med bookbare produkter parallelt med markedsføringen av selve filmen, som skal ha premiere enten i midten av mars eller september 2023, sier Antonsen.
Klar til premieredagen
Så hva skal til for å lykkes med å etablere Nord-Norge som en attraktiv filmdestinasjon?
– Et tett samarbeid mellom reiselivet, filmbransjen og det offentlige er identifisert som en viktig suksessfaktor, sier Antonsen.
– Men satsing på filmturisme vil avhenge av gode strukturelle rammer for filmproduksjon i Nord-Norge. En sterk filmbransje i nord vil være viktig for å kunne trekke større produksjoner til landsdelen.
Antonsen mener det vil være mest hensiktsmessig å rigge prosjekter og nettverk rundt konkrete produksjoner som allerede er planlagt eller i gang i landsdelen.
Han understreker at reiselivsnæringen også selv må ta initiativet dersom de ønsker å få til filmbasert turisme.
– Utfordringen er å få startet prosjektet tidlig nok til å rigge samarbeid og finansiering og være klar med produkter og markedsmateriell på premieredagen.
Referanse:
Karin Marie Antonsen: Filmdestinasjon Nord-Norge - Kapasitet og potensial for å utvikle Nord-Norge med Svalbard som filmdestinasjon. Rapport, Nordlandsforskning, 2022.
Filmdestinasjon Nord-Norge
- Nordlandsforskning har på oppdrag fra Nordnorsk Filmkommisjon kartlagt kapasitet og potensial for å utvikle Nord-Norge og Svalbard som filmdestinasjon.
- Øvrige partnere i prosjektet har vært de nordnorske reiselivsklyngene InnOpp og Arctic365, Nordnorsk Reiseliv, Narviksentret, Visit Narvik og Hermetikken Kulturnæringshage.
- Filmdestinasjon Nord-Norge er finansiert av Troms og Finnmark fylkeskommune gjennom ordningen Arktisk samspill mellom lokalmat, reiseliv og kreativ næring og Nordland fylkeskommune.
Fikk du med deg disse artiklene fra Nordlandsforskning?
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER