Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
I mange hjem er det én av partene som har tatt med teknologien hjem. Resten av husholdningen må lære seg å leve med dingsene.(Foto: Alexander Dummer / Unsplash)
Husarbeidet vårt er i endring. Særlig én type gjør vi stadig mer av
Forsker har studert en litt oversett del av husarbeidet vårt.
Innimellom kan vi oppleve at wifi-signalet
hjemme forsvinner, at vi skal sette opp en spillekonto for ungene eller håndtere
bildelagring på telefonen.
Digitalt husarbeid er oversett
I alle disse eksemplene driver vi med
digitalt husarbeid, noe som kanskje er litt oversett i statistikken over
husarbeid.
– Alle driver med digitalt husarbeid i en
eller annen form. Det kan være alt fra å håndtere bildelagring til å
programmere et smarthjem, sier forsker Helene Teigen ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO på OsloMet.
Hun har studert det digitale husarbeidet
som gjøres nettopp i smarte – tilkoblete – hjem.
Studien er basert på intervjuer med 13 deltakere fra 10 ulike hushold. De hadde alle minst tre ulike tilkoblete produkter hjemme.
– Smarte hjem kan være både praktisk og
morsomt, men kan også føre til frustrasjon og sinne, sier hun.
I mange hjem er det én av partene – som
oftest mannen – som har tatt med teknologien hjem. Resten av husholdningen
må lære seg å leve med dingsene.
Hvordan er det å leve med teknologi vi ikke
selv har valgt?
Dingser er både morsomme og praktiske
Et smarthjem har husholdningsapparater som
kan kobles til nett og styres gjennom apper. For eksempel lyspærer, dørlåser,
vaskemaskiner og støvsugere. Noen smarte hjem har også en stemmestyrt
smartassistent, som Google Home eller Alexa.
Tall fra Forbrukerrådet i 2019
viser at en av fem forbrukere har tre eller flere tilkoblede produkter hjemme.
Helt ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en økning i
bruk av tilkoblede produkter.
For eksempel har andelen som har brukt en
internettilkoblet løsning for strømstyring i hjemmet de siste tre månedene, økt
fra 8 prosent i 2020 til 28 prosent i 2024. Husholdninger med smarte
kjøkkenapparater og hvitevarer har økt fra 17 til 23 prosent i samme periode.
Beboerne i et smarthjem kan for eksempel
regulere lys og varme med en app eller stemmen. Kanskje kan de spille musikk uten å
måtte trykke på knapper.
På det beste gjør det hverdagen mer sømløs.
– Mange opplever at det er positivt for
husstanden å ha disse dingsene. De synes det er praktisk og morsomt, sier
Teigen.
Teknologi kan gi en skjev maktbalanse i hjemmet
Annonse
I smarte hjem er det naturlig nok mer
digitalt husarbeid enn i andre hjem. En robotstøvsuger kan spare deg for noen
timers jobb, men du må regne med noe mer digitalt husarbeid enn fra en vanlig
støvsuger.
– Det digitale husarbeidet er alt fra å
gjøre research før kjøp, sette opp dingsen til å gjøre det den skal. Du må også reparere og fikse eventuelle feil underveis, sier Teigen.
Alle hjemmene i undersøkelsen hadde minst
tre dingser koblet til nettet. Hjemmene besto av ulike personer: unge og eldre,
familier og enslige. Noen av deltakerne var eldre som hadde fått smartteknologi
i gave av voksne barn.
Teigen har vært aller mest opptatt av å snakke den delen
av husholdningen som ikke tok teknologien inn i hjemmet, men som likevel måtte leve med den.
Hun er spesielt opptatt av forholdet
mellom menneskene og teknologien, om sårbarhet og skjeve maktforhold.
Bruk av teknologi kan føre til en skjev
maktbalanse i hjemmet, viser forskningen. Det kan være sårbart å være den
parten som verken har kontroll over hva slags dingser som finnes i hjemmet,
hvordan de virker eller hva slags data de samler inn.
Ble sittende i mørke
Alle som bor i et smarthjem, må gjøre
vedlikehold og små reparasjoner underveis. Det er vanlig og akseptert med
småfeil som en del av teknologien. Disse småtingene ble faktisk ikke anerkjent
som husarbeid i det hele tatt verken blant deltakerne selv eller partnerne.
– De som deltok i undersøkelsen, så ikke på
seg selv som sårbare. De gjorde det de måtte for å få dingsen til å virke til det de
trengte den til, men var ikke så interesserte i mer enn de trengte, sier Teigen.
Det kan likevel oppleves frustrerende å
ikke få teknologien til å virke som den skal.
– For eksempel kan smartassistenten
misforstå hva du sier fordi den er programmert for partneren slik at du må
snakke til den flere ganger.
En av deltakerne ble sittende i mørke
til mannen kom hjem fordi assistenten ikke klarte å skru på lyset som hun ba
om.
Annonse
«Vi må jo ha lys»
Smartteknologien kan også bli opphav til
diskusjoner i hjemmet. En av partene – som oftest mannen – tar teknologien inn
i hjemmet og tar hovedansvaret for den.
Er det et husarbeid eller er det en
hobby?
– Det er stort sett menn som driver med
dette. Mennene ser på det som sitt husarbeid og mener de bidrar til
husholdningen med begrunnelser som «vi må jo ha lys», forteller Teigen.
– Det er en måte å vise omsorg for
familien på, sier hun.
– Ofte tar de hensyn til partnere eller
barns behov og ønsker når de kjøper teknologi. De kan for eksempel beholde
fysiske lysbrytere i tillegg til app- og stemmestyring hvis en partner ønsker
det.
Hobby eller husarbeid?
– Kvinnene så mer på det som at det var mannens hobby. Noen av dem syntes mennene burde bidra mer til husarbeidet. Dette gjaldt spesielt de kvinnene som var lite interessert i teknologien.
Tall fra SSB viser at kvinner fortsatt
gjør mer tradisjonelt husarbeid enn menn. Kanskje balansen ville vært bedre om
det digitale husarbeidet hadde vært med i statistikken?
Referanse:
Helene
Fiane Teigen: Troubleshooting the connected home: Exploring
the perspectives of non-initiators (journals.sagepub.com). Convergence: The International
Journal of Research into New Media Technologies 2024. (Sammendrag)
Om studien
Studien er gjort som en del av forskningsprosjektet RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd.