Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
Talestyrt skriving er nå tilgjengelig for alle som har en PC eller et nettbrett.(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
Talestyrt skriving kan gjøre elevene mer likestilte
Men det var også flere ulemper med digitale verktøy i skolen. – Lærere må bli mer bevisst på hvorfor de tar i bruk teknologi i klasserommet, sier forsker.
De siste årene har debatten rast om det
blir brukt for mye teknologi i norsk skole. Fortrenger nettbrett og smarte
tavler tradisjonell undervisning – og er det i så fall et problem?
Diskusjonen bærer preg av at man enten er for eller imot de nye verktøyene, mens nyansene går tapt, mener forsker Marianne Engen Matre.
– Lærere må bli mer bevisst på hvorfor vi introduserer teknologi i klasserommet. Hva er konsekvensene av å bruke teknologien? Og hva er konsekvensene av å la være å bruke den? Jeg savner argumentering for og imot før vi begynner å bruke slike nye verktøy, sier hun.
Belastende med hjelpeteknologi
Matre har forsket på talestyrt
skriving i ungdomsskolen. Talestyrt skriving er et verktøy hvor et dataprogram
transkriberer det elevene sier.
Bruken av dette er ikke nedfelt
i noen læreplan. Elever med et dokumentert behov har lov til å bruke verktøyet
på eksamen.
– Tidligere forskning viser at denne
teknologien ikke er noen stor fordel for å lære å lese og skrive, men at den
kan være et hjelpemiddel for dem som synes det er vanskelig, sier Matre.
Men når bare elever med lærevansker får
tilgang på teknologi, blir det knyttet et stigma til den.
– Man vil heller høre dårlig i klassen enn
å bruke et synlig høreapparat. Vi mennesker er slik at om vi må velge mellom å
passe inn eller å lære, så velger vi å passe inn. Men nå er denne teknologien
tilgjengelig for alle gjennom en knapp i Word. Tidligere måtte man søke
hjelpemiddelsentralen, sier Matre.
Ble mer språkbevisste
Forskeren fant flere fordeler med å bruke
teknologien. Ikke uventet kunne det hjelpe dem som hadde utfordringer med å
skrive tekster.
– En elev med dysleksi sa at han vanligvis
måtte gjøre teksten enkel nok til at han kunne skrive den. I stedet for
«dokumentar» skrev han «film», for eksempel. Han var veldig fornøyd med dette
verktøyet, sier Matre.
Talestyrt skriving gjorde på denne måten
elevene mer likestilte. Lærerne kunne sette sammen grupper med både elever som
vanligvis produserte mye tekst, og de som vanligvis fant det vanskeligere å
skrive.
– Elevene ble også mer bevisste på muntlig
og skriftlig språk. Noen ting går an å si, men kan man skrive det i en tekst?
Da ble norsklæreren glad. Det bidro til diskusjoner om sjangerbevissthet,
sier Matre.
Verktøyet kunne også være nyttig for
elever som skrev mye. Disse kunne få ut tankene sine uten å snuble over staving
eller bli slitne av skriving.
Frustrasjoner med teknologien
Men det var også flere ulemper. Teksten
som blir transkribert, er upålitelig. Noen ganger er den helt feil. Elevene måtte
bruke mye tid på redigering. Det kunne være en bøyg for elevene med lese-
og skrivevansker.
– Vi så at det ikke var noe
vidundermiddel. Det er mye teknikk man må lære seg for å skrive på denne måten. Og når du først har lært å skrive på én måte, kan det ta tid å lære en annen
måte, sier Matre.
Annonse
Elevene brukte teknologien sammen i
klasserommet eller i mindre grupper. For flere av elevene var det pinlig å
skulle snakke høyt. De følte at de utleverte seg selv om andre hørte teksten
mens den fortsatt var under arbeid.
Elevene kjente også på frustrasjon over
teknologien. I noen tilfeller leste de opp teksten mens de hadde diktering
slått på. Dermed produserte programmet teksten én gang til. Andre ganger, når
elevene ikke hadde sagt noe på tjue sekunder, så skrudde dikteringen seg av
uten at de merket det.
Et større problem er at de som ikke hadde
urbane bydialekter, fikk dårligere resultater når de brukte talestyrt skriving.
– De som hadde særpregede dialekter, måtte
legge seg opp mot dialekten i Kristiansand. De som la seg opp mot østlandsk, fikk
enda bedre resultater. Det er ganske problematisk i en skolesammenheng, sier
Matre.
I likhet med annen teknologi ønsker Matre
også en mer nyansert tilnærming til bruk av talestyrt skriving i skolen.
– Vi kan ikke bare slå fast om verktøyet
virker eller ikke. Det finnes mange ulike sammenhenger det kan brukes i. Det
vil fungere i noen, men ikke i andre. Vi må også reflektere mer over om vi skal
diktere i norskfaget eller ikke, sier hun.