Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Kan mobilen lese tankene mine? Lytter den til samtalene våre? Hva vet egentlig medieselskapene og tech-plattformene om meg for at de velger å vise meg akkurat denne reklamen?(Foto: Pexels)
Lytter mobilen til samtalene våre og sender oss personlig reklame?
Det er mye vi ikke vet om reklamepresset i digitale medier. Forskerne er bekymret.
De fleste av oss har opplevd å få reklame
på sosiale medier for noe vi nettopp har søkt opp, sett på eller snakket om.
Og
søker du på sko eller klokker på nettet, kan du være sikker på at det dukker
opp annonser for sko eller klokker neste gang du går inn på en nettavis.
Kan mobilen lese tankene mine? Lytter den til samtalene våre? Hva vet egentlig medieselskapene og tech-plattformene om meg for at de velger å vise meg akkurat denne reklamen?
– Den omfattende sporingen, innsamlingen og bruken av data om nær sagt alt vi gjør i vårt digitale hverdagsliv, kan karakteriseres som overvåkning.
Det sier forsker Dag Slettemeås ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO på OsloMet.
– Vi får nok aldri vite akkurat hvilke data selskapene har om hver enkelt. Men vi kan vite noe om hvordan det oppfattes, supplerer kollega Arne Dulsrud.
De står bak en ny undersøkelse om den personlige markedsføringen som målrettes mot forbrukerne på nett. Basert på fokusgrupper og intervjuer med eksperter har de analysert hva forbrukerne gjør for å beskytte egne data.
Hvordan brukes sensitive data?
Forskerne er spesielt opptatt av hvordan
deltakerne i studien deres opplever at personlige og sensitive data blir håndtert av
annonsørene. Har de data om kjønn, alder, legning, etnisitet eller helse? Og
brukes dette i målrettet reklame?
En av de spurte hadde bestilt
reseptbelagte medisiner på et nettapotek. I etterkant fikk hun reklame for reseptfrie
varer fra samme apotek på vg.no og i sosiale medier. Det hadde hun reagert
sterkt på. Hadde apoteket delt sensitiv informasjon om henne med Facebook?
Eller hadde apotekbesøket aktivert informasjonskapsler, såkalte cookies?
– Hun opplevde at hennes sensitive
data ble misbrukt til reklame. Det var et stort tillitsbrudd, sier Dulsrud.
Han forteller at det er uklart i hvilken grad sensitiv
informasjon brukes til personalisering og målretting av reklame. Det er videre svært krevende for forbrukere å selv skaffe seg nok innsikt og kontroll med
egne data til å vurdere dette.
– Jo mer intim eller sensitiv informasjon aktørene har tilgang til, desto
mer utsatt er man for manipulerende eller diskriminerende virksomhet. Risikoen
er også større for at man mottar pinlige reklamebudskap som fremstår som
sosialt avslørende, sier Slettemeås.
Personrettet reklame oppleves positivt
Over tid har deltakerne i studien blitt vant til
at reklamen er personlig rettet, selv om mange er skeptiske til alt som blir
samlet inn.
– Selv om folk har en følelse av å bli
sporet, setter de pris på personrettet reklame. Denne reklamen fremstår som mer
relevant, sier Dulsrud.
Folk irriterer seg likevel over reklame
som henger ved i ukevis. Særlig hvis den ikke treffer eller er for et produkt
de allerede har skaffet seg.
Eller hvis en reklame antar noe om deg som
person som ikke stemmer med den du er. Som den homofile deltakeren som fikk
reklame for surrogati for homofile menn. Han hadde bare vært inne på en
nettside for å kjøpe gave til en nyfødt baby.
Annonse
Dilemmaer ved personvern
Den nye rapporten peker på dilemmaene vi
alle står i. Skal vi bare gi opp å beskytte data om oss selv eller er det noe
vi kan gjøre?
Deltakerne i studien forteller om ulike strategier
for å forhindre gjentakende personrettet reklame. Det kan være å gå inn og endre
innstillingene i sosiale medier.
Mange er også aktive med å rapportere og
blokkere visse typer innhold. Andre bruker inkognito-modus i nettleseren eller
trykker på «kun nødvendige» når cookie-varselet dukker opp.
De spurte i undersøkelsen har likevel dårlige
erfaringer med å få fjernet gjentakende reklame på Facebook. Spesielt er det mange
hissige gambling-reklamer.
– De opplever også at reklamene dukker opp
igjen etter en tid. De tolker det som at verken plattformene eller
myndighetene bryr seg nok om brukerens behov. Mange blir derfor frustrerte og resignerte,
sier Dulsrud.
Ulike strategier for personvern
Mens enkelte reagerer med
likegyldighet, tenker andre mer aktivistisk og vurderer å slette sosiale medier.
Noen har utviklet en personlig mekanisme for å filtrere reklameinnhold fra redaksjonelt
innhold. De har erfart hvordan de kan gjenkjenne reklame. Det gjør at de kan
filtreres vekk.
Andre har en mer avslappet holdning til
reklamen. De aksepterer den til en viss grad fordi de anser den som uunngåelig.
Personene foretrekker personrettet reklame fordi de ser på den som mer relevant. De er ikke spesielt opptatt av personvern. De tenker gjerne «jeg har ikke noe å
skjule» eller «jeg er uinteressant for andre».
Noen av de spurte er aktive motstandere
av datasporing. Samtidig ser de på målrettet reklame som noe positivt. De
er bevisste på hvilke data de «fôrer» systemet med. Det gir dem følelsen av at det
er de selv som skaper algoritmen.
Den mest resignerte gruppen ser på det som
nytteløst å beskytte sitt eget personvern. Data flyter allerede og er umulig å
kontrollere. Det reduserer motivasjonen til å beskytte siste rest av
privatlivet. De ønsker samtidig at persondataene skal gi en mest mulig sømløs
digital hverdag.
Annonse
Kontrollen overlates til forbrukerne
– Det er en utbredt mistillit til
markedsaktørene, og mange ser for seg at de store plattformene deler data
mellom seg. Det er altså aktørene og algoritmene som handler, mens forbrukerne
er mer passive, sier Dulsrud.
Det å hele tiden skulle samtykke oppleves
belastende. Det er en illusjon av kontroll og forbrukermakt, mens det i praksis
kan virke motsatt, fordi kontrollansvaret overlates til forbrukerne, mener
forskerne.
Meta og kunstig intelligens
Som i den aktuelle saken der Meta ønsker å
trene kunstig intelligens på Facebook-brukernes bilder.
I fjor, da Meta ville ta betalt for å ikke
benytte data om forbrukere til personrettet reklame, følte informantene de ikke
hadde noe valg. Enkelte «lukket øynene» og takket ja eller fikk ikke med seg
endringen i det hele tatt, mens andre mente det var en hån og «snikete» gjort
mot forbrukerne.
– Når Meta nå ønsker å trene kunstig
intelligens på Facebook-brukernes bilder, står forbrukerne på nytt overfor et
vanskelig valg der deres informerte samtykke til å bruke personlige bilder til
KI-trening ikke er interessant for Meta. Istedenfor sendes forbrukere ut i en
labyrint der de ikke finner frem, sier Slettemeås.
– Det Meta nå gjør, er å forvirre
forbrukere gjennom mange steg for å komme seg ut av et valg de ikke har
foretatt seg, men som de selv aktivt må oppsøke.
Følelse av å miste frihet
– Selv om sporingen og datainnsamlingen
ikke nødvendigvis føles så farlig eller risikabel, er den nå så omfattende at flere informanter opplever en følelse av å
miste frihet fordi det ikke er mulig å unnslippe den
digitale overvåkningen, sier han.
Han fremhever at faren med dette er at forbrukeratferden
«nedkjøles» og leder til selvpålagte begrensninger, der forbrukere over tid vil
undergrave sin egen autonomi, frihet og velferd.
– Dette er spesielt bekymringsfullt når det gjelder barn og unge, som
overvåkes og «datafiseres» fra svært tidlig alder.
Annonse
Mulig å regulere kraftigere
Resignasjonen kan vi finne igjen i at det
er påfallende få som klager til for eksempel Forbrukertilsynet eller
Datatilsynet.
– Det er mulig for myndighetene å regulere
kraftigere. Undersøkelsen viser at det er en vilje og motivasjon hos
forbrukerne til å aktivt gjøre noe for å redusere reklamemengden, men de
trenger mer støtte fra myndighetene, sier Dulsrud.
Hva kan vi gjøre å beskytte dataene våre?
Det er krevende å
beskytte egne data så lenge man er aktiv på nett. Så hva kan vi gjøre? Her er
noen forslag.
Takke nei
til flest mulig forespørsler om bruk av dine persondata.
Kun
akseptere nødvendige cookies.
Sett av tid
til å lese om brukervilkår.
Ikke la deg
villede av manipulerende design (dark patterns).
– Dette krever både
tid, kompetanse og kritisk innstilling til nesten all nettaktivitet, sier
Slettemeås.
Samtidig overlesses
forbrukere med stadig ny informasjon fra plattformene som skal gi dem bedre
innsikt og innsyn – slik som «hvorfor ser jeg denne reklamen?».
– Studien vår viser
at dette bare er enda en funksjon deltakerne ikke får med seg, får noe ut av eller har kapasitet til å ta i bruk.
Rapporten er skrevet på oppdrag for Barne- og familiedepartementet.