De siste
årene har NRK-serien Demenskoret bidratt til å øke bevisstheten rundt demens i
samfunnet. Nå viser ny forskning fra Universitetet i Agder (UiA) at sangen kan
gi stor verdi for flere enn de som har sykdommen.
Helene Waage
har forsket på samsang eller det å synge sammen, i familier som lever med
demens. Ifølge Waage kan sangen være til stor nytte i hverdagen – for
personer med demens, men også for deres nærmeste.
– Sangen kan
være en del av samværet uansett om man er hjemme, i bilen, på spasertur eller
på besøk på institusjon, sier Waage.
Sangen har en
fordel fordi stemmen er noe vi bærer med oss overalt. Den er alltid
tilgjengelig, krever ikke utstyr og som oftest heller ingen opplæring. Å lytte til innspilt musikk man er glad i, kan også gi gode opplevelser, men da trenger man avspillingsutstyr:
– Stemmen
ligger der som en ressurs vi kan bruke der og da. Dette gjør sangen unik sammenlignet med andre musikalske samværsformer, sier Waage.
Hvilke
sanger fungerer best?
I sitt
forskningsprosjekt samarbeidet Waage med en eldre kvinne med demens og hennes
datter. Waage ønsket å legge til rette for at kvinnene kunne ta i bruk sang
under enkle aktiviteter i hverdagen basert på deres ønsker og interesser.
Et viktig mål
var å finne ut hvordan mor og datter kunne bruke sangen til å tilbringe tid
sammen.
– Vi tok
utgangspunkt i de sangene de likte best og som de hadde et forhold til.
– Det spiller
ingen rolle hva slags sanger som synges, så lenge de er tilpasset egne ønsker og
smak, sier Waage.
Kvinnene
begynte med felles sangstunder. Da satte de seg ned og sang eller trallet på
sanger de begge kjente. Etter hvert merket de at sangen kunne brukes til så mye
mer:
– De ble mer
spontane og begynte å bruke sangen på måter som ikke krevde noen form for
planlegging.
Nye måter å
synge sammen på oppstod. For eksempel ved at de sang sammen på en kjent melodi
i bilen eller når de lagde mat. Sammen med Waage prøvde de også ut sang under
bevegelse og mosjon.
– Det viste
seg at rytmisk sang var til god hjelp når de gikk tur. De opplevde å få bedre
flyt i ganglaget, sier Waage.
– Datteren
fortalte også at å gå sammen i en felles sangrytme forsterket følelsen av
fellesskap og glede.
Sang i
alle ledd i hverdagen
I samarbeidet
med de to kvinnene var det fire samværsformer som utpekte seg:
Å
synge sammen som en del av kommunikasjon og erindring.
Å bruke sangen innvevd i hverdagsaktiviteter.
Å bruke sangen som del av enkel trim og dans.
Å bruke sangen når de gikk ute eller inne.
Annonse
– Det er
mange flere måter å bruke sangen på, men det var disse fire formene for musisk
samvær som oppstod i dette forskningssamarbeidet, sier Waage.
Waage ble
overrasket over hvordan forestillingen om hva sang kan være, endret seg for
både deltakerne og henne selv. Sangen gikk fra å være noe litt formelt, til noe
som oppstod og utviklet seg mer spontant.
– De kunne
veve sangen inn i de små lommene i hverdagen. Sangen ble en likeverdig måte å
være sammen på, sier Waage.
– Datteren sa
det så fint: Sangen kan være noe lite, noe som bare er der for oss.
Mange har
mye å bidra med
Gjennom sitt
arbeid i demensomsorgen har Waage sett at sangen har stor verdi som
samværsform. Hun har møtt mange personer med demens og familiemedlemmer, og sett
at de ofte har det tøft.
– Men mange
har også veldig mye å bidra med, sier hun.
I arbeidet
med doktorgradsavhandlingen fant Waage at det var forsket mye på musikkens
plass i demensomsorgen. Hun oppdaget at det var forsket mindre på sangen som en
ressurs i hverdagen og utenfor institusjonene.
Waage ønsket
derfor å bidra til mer kunnskap om hvilken rolle sangen kan spille for hele
familier som lever med demens. Hun er like opptatt av sangens betydning for de
nærmeste som for personen med demens.
– Jeg synes
de pårørende fortjener å få noen innfallsvinkler som kan være til glede og
støtte. Og det er der sangen kan komme inn som en veldig tilgjengelig ressurs,
sier hun.
Waage påpeker
at forskningen hennes er basert både på eksisterende teori og forskning og på egen
empiri. Målet med forskningssamarbeidet med mor og datter var å undersøke
nyanser og muligheter i sangsamværene og ikke trekke generelle slutninger.
Waage understreker også at ikke alle nødvendigvis har glede av å synge. For
noen kan andre aktiviteter være mer aktuelle.
Annonse
Hvorfor er
sang så positivt?
Personer med
kognitiv svikt, som demens er et eksempel på, blir lettere utrygge fordi de
ikke kan regulere ubehagelige inntrykk på samme måte som før.
– Når jeg
skvetter til av en dør som smeller, så kan jeg raskt gå inn med min tanke og
overstyre og ufarliggjøre det.
– En person
med demens kan ikke nødvendigvis det. Hen kan bli sittende i en slags
alarmberedskap, sier Waage.
Alarmberedskap,
eller «fight-flight-freeze»-responsen, beskriver forsvarsmekanismer i
nervesystemet. Responsen slår inn automatisk for at vi skal overleve når vi
opplever fare og utrygghet.
– Men vi har
en del til i overlevelsessystemet, som er et sosialt system. Det er det ikke
like mange som kjenner til, sier Waage.
Sangen setter
i gang en del av de samme nerveforbindelsene og de samme musklene som når det
sosiale systemet er oppe og går. Dermed kan sangen bidra til en følelse av
trygghet.
– Sangen kan
legge til rette for og forsterke de sosiale signalene. Dette kan gjøre det
lettere å være i det sosiale systemet i stedet for å havne i
overlevelsesmodus.
– Dette er én
av sidene ved samsang som det har vært veldig interessant for meg å se på med
tanke på demens, sier Waage.
Sangen får
frem det friske
Sang er et
kjent og kjært hjelpemiddel for å skape trygge rammer. For eksempel rundt stell
og pleie på en omsorgsinstitusjon. I tillegg vet vi at foreldre til alle
tider og i alle kulturer har sunget vuggesanger for sine barn.
– Sang er en
måte å vise omsorg på som ligger dypt i oss mennesker, sier Waage.
Annonse
Musikk og
sang omtales ofte også positivt for sine helsefremmende egenskaper. Waage vil
ikke hevde at sangen nødvendigvis gjør personer med demens friskere:
– Nei, da risikerer
jeg å ta munnen for full. Men det går an å si at sangen kan gi bedre
livskvalitet fordi den får frem det friske.
Hun påpeker
at det alltid vil være en kombinasjon av sykt og friskt i et menneskes kropp og
sinn.
– Personer med demens har også noe friskt i
seg. Sangen har en egen evne til å nå inn til og støtte opp om det friske i
mennesket, sier Waage.
– Sangen kan
være en måte å legge til rette for de gode øyeblikkene i familier som lever med
demens.
Referanse:
Helene Waage: Musified togetherness − Co-singing in families living with
dementia. Doktoravhandling ved UiA, 2023. Sammendrag.