Mye av kritikken mot dagens byplanlegging er at den er
preget av forhandlinger. Det er behov for bedre dialog mellom offentlige og
private aktører om hvordan man skaper en god by sammen.
– En stor utfordring i byutviklingen er å
balansere forutsigbarhet og fleksibilitet for utbygger, sier forsker Heidi Bergsli ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR på OsloMet.
Hun sier det også er viktig at kommunen får ivaretatt
ulike samfunnsmål og en demokratisk planprosess, samtidig som prosessen er
effektiv.
– Det krever tillit, kunnskap og
mot.
Sammen om en ny prinsipplan
Et pilotprosjekt har prøvd ut en ny modell for samarbeidsdrevet planlegging. Prosjektet er tilknyttet utviklingen av en ny bydel på Bergeløkka i Larvik.
Det går ut på at utbygger Fritzøe Eiendom AS og Larvik
kommune jobber frem en såkalt prinsipplan for en ny bydel sammen. De skal komme frem til en mer omforent forståelse for hvilke funksjoner og kvaliteter
som er viktig å sikre.
Bergsli har sammen med kollega Gro Sandkjær Hanssen fulgt
prosessen tett. De har kartlagt erfaringer som kan være nyttig når andre
kommuner skal planlegge bydeler.
Hva er en prinsipplan?
Prinsipplanen er en veiledende plan som inneholder et overordnet fysisk plangrep for den framtidige bydelen.
Planen gir rammer for gate- og byromsstrukturen på Bergeløkka i tillegg til rammer for arealbruken.
Dessuten fungerer prinsipplanen som planprogram for etterfølgende reguleringsplaner ved at den sier noe om hva som allerede er utredet og hva som bør utredes i videre planlegging.
Stor strategisk betydning
Bergeløkka i Larvik ligger flott og sentralt til. Farrisvannet
strekker seg utover på den andre siden av E18, Bøkeskogen er tett på og sentrum
av Larvik by et steinkast unna.
Området har stor strategisk betydning for Larvik. Det kan
bidra til å styrke kvalitetene som gjør småbyer slik som Larvik attraktive.
Bergeløkka ligger nemlig nært både hovedvei og
jernbanestasjon. Det gjør stedet godt egnet for kontornæringer. Det gjør det også mulig å samle lokaltilbud som butikker, kaféer, apotek og helsetjenester.
Byen Larvik ligger sentralt i det folkerike by-beltet i Vestfold og Telemark. Ved å
bygge flere attraktive boliger i området vil byen i tillegg koble seg tettere
på bo- og arbeidsmarkedet i regionen.
Ny måte å utvikle en bydel
Som oftest blir det ikke laget en plan for et større område.
Vanlig praksis er ofte det som blir kalt «bit-for-bit»-planlegging.
Det betyr
at utbygger selv tar initiativ til detaljerte planer og utformer forslaget alene. Kontakten med kommunen er for det meste i
forhandlingsmøter.
Siden Bergeløkka er et privateid område med stor verdi for
byen, ønsket Larvik kommune å legge til rette for en mer strategisk prosess. Der blir kommunens overordnede mål for byutviklingen tatt hensyn til.
Kommunen tok derfor initiativ til å prøve ut en ny modell for samarbeid tilknyttet prinsipplanen. Modellen var inspirert av liknende
strategiske planer i Oslo, Trondheim og Tønsberg.
Annonse
Tydelige signaler
En prinsipplan kan gi tidlige og tydelige signaler. Det kan sikre
større forutsigbarhet i utviklingen av et område.
Planen kan gi en mer strategisk utvikling siden noen
omforente prinsipper styrer den videre planleggingen av hvordan arealene skal
brukes. Den blir så en viktig ramme for utformingen av de mer detaljerte
planene senere.
Det er første gang modellen testes ut i Larvik. Derfor ønsket
kommunen at prosessen skulle evalueres.
– Vi har vurdert om prosessen har vært preget av reelt
samarbeid og likeverdighet, god forankring og om det bygger på et tilstrekkelig
kunnskapsnivå, sier Bergsli.
Forskerne har fulgt samarbeidet om planprosessen. De har deltatt
i arbeidsmøter og gått gjennom dokumenter.
Ønske om å lære
– At vi har fått mulighet til å reelt delta i
prosessen, vitner om at partene ønsker å lære. De er modige i sin åpenhet
om at en kan feile. Det er ikke til å unngå når man eksperimenterer med tiltak
og verktøy sammen med nye aktører, sier Bergsli.
Hun sier at Larvik kommune og Fritzøe Eiendom har hatt et
tett samarbeid hjulpet av en felles visjon for byutviklingen.
– Det blir også en god forståelse av hverandres roller når tillit er bygd opp i en liten gruppe
personer som samarbeider tett på tvers av organisasjonene, sier hun.
Det bidrar til større gjensidig anerkjennelse av at hensynene
en kommune og en utbygger må ta, er forskjellige, men like rasjonelle.
– Et tett og tillitsbasert samarbeid mellom
utbygger og kommune gjennom hele planprosessen kan derfor være en vinn-vinn for
nye byområder i småbykommuner, sier Bergsli.
Annonse
Balanse mellom forutsigbarhet og fleksibilitet
Både kommunen og eiendomsutvikler mener at avklaringer på forhånd vil gi forutsigbarhet videre
i utviklingsprosessen. Avklaringene bestemmes i prinsipplanen.
Forutsigbare rammer er viktig for utbyggere. De skal gjøre
store investeringer. For eksempel må utbyggere redusere risikoen for at
kommunens rammebetingelser ikke endres etter at
prosessen er i gang. Det kan betingelser som høyde og volum på bygg. Ved å avklare en del prinsipper på strategisk
nivå kan også flere samfunnsbehov som kommunen vil sikre, bli ivaretatt tidlig.
På Bergeløkka for eksempel kan en vellykket utbygging bidra
til en bærekraftig byutvikling i Larvik. Dette er nedfelt i en egen strategi for bærekraft. Den bygger på både kommunens og utbyggers mål for bærekraft.
Sandkjær Hanssen påpeker at områdeutvikling er langsiktige
prosesser. Prinsipplanene må derfor balansere mål om fleksibilitet og
forutsigbarhet.
Hensikten er å gjøre en del av prinsippavklaringene på
strategisk nivå. Et eksempel på en slik avklaring kan være hva slags
funksjoner området skal ha. Det kan være slik som bolig, næring og tjenestetilbud, og
forholdet mellom dem.
– Slik avklaringer kan bidra til at prosessen som utbygger har med å regulere detaljene, går raskere, sier hun.
Da kan også utviklingen av området komme fortere i gang.
– Det sentrale spørsmålet nå er likevel om
fleksibiliteten som fortsatt ligger i planen gjør at vanskelige dilemmaer bare
har blitt flyttet videre til neste steg i prosessen, sier Bergsli.
Det er blant annet en del uavklart om kvalitetsnivået
på løsninger i de offentlige rommene. Et eksempel på dette er en veiing av hensyn til beboernes
bilbruk versus hensynet til fotgjengere og trygge offentlige rom.
Ett kontaktpunkt
En annen erfaring som andre kommuner kan lære av, er at Larvik hadde en koordinerende kontaktperson gjennom hele prosjektarbeidet. Det
gjorde kommunikasjonen enklere for utvikleren. Utvikler fikk ett kontaktpunkt mot
kommunen.
Annonse
Det har imidlertid vært en utfordring at kommunen ikke har
hatt ressurser til å involvere flere fagpersoner.
– Det kunne ført til større diskusjoner om hvilke
offentlige funksjoner som bør være på Bergeløkka. Det kunne også gitt grobunn for nye måter å
organisere planarbeid på i kommunen, sier Sandkjær Hanssen.
Men i mindre kommuner med små økonomiske ressurser er det
krevende å jobbe godt på tvers av avdelinger og sektorer. Det er gjerne enklere
å få til samarbeid på tvers av sektorer i prosjekter enn i vanlig driftsoppgaver.
Bergsli sier det derfor kan være lurt å sette opp en intern
prosjektgruppe. Den bør ha tydelige oppgaver, som hele tiden bidrar i
byplanprosjekter og hvor deltakerne forankrer arbeidet i avdelingene sine,
sier Bergsli.
Et godt grunnlag for offentlig-privat samarbeid
Norske småbyer trenger å tenke mer helhetlig rundt utvikling av områder. Dette er sentralt for å skape attraktive steder for bolig og
næring. For å få til det må lokalisering, infrastruktur og tjenestetilbud bli sett
på som en del av utviklingen.
Samarbeidsmodellen som Larvik valgte å teste, gir kommunen
mulighet til å jobbe systematisk sammen med utbygger fra starten av. Det betyr
at gjensidig tillit og forståelse, samt dypere faglige diskusjoner av ulike
løsninger og kvaliteter, skaper kontinuerlige avklaringer.
Begge parter får ivaretatt sine strategiske interesser og
behov, som detaljplanleggingen i senere fase skal bygge på.
– Dette er en fordel ved samarbeidsmodellen. Det kan
bidra til bedre planprosesser. Resultatet blir bedre for byen som helhet.
Dette kan småbykommuner lære av, sier Bergsli.
Målet med pilotprosjektet mellom kommunen og utvikler var å prøve ut en samarbeidsbasert planprosess. En planprosess inneholder alle trinnene som inngår i utviklingen av et nytt område, fra planen for området legges fram i kommunen til det endelige planvedtaket vedtas av kommunestyret.
Planprosessen skulle gi et forutsigbart rammeverk, et arealplanverktøy. Det kunne bidra til at utviklingen av området kan komme raskere i gang og foregå trinnvis. Planprogram med prinsipplan ble vedtatt i Larvik kommunestyre i juni 2023.
Forskerne har gjennomført to runder med kvalitative intervjuer med deltakere i arbeidsgruppa, i innledende fase og etter at planen var vedtatt.
Arbeidsgruppa bestod av prosjektleder (arealplanlegger) og næringssjef fra kommunen, prosjektleder fra eiendomsutvikler, samt konsulent engasjert av eiendomsutvikler. I siste runde ble også plansjef i kommunen og en kommunestyrerepresentant intervjuet.
Forskerne har også gjennomført en plan- og dokumentanalyse av kommuneplaner, prinsipplanen med vedlegg og referat fra medvirkningsverksted, samt vært kontinuerlige observatører i arbeidsgruppe- og formannskapsmøter.