Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Startlån: Slik kan kommunar auke tilflyttinga
– Så lenge det kostar meir å bygge ein ny bustad enn det han er verd på marknaden, blir det bygd få nye bustader, seier forskar. Han meiner kommunane må tenke større for å auke tilflyttinga.
I staden for å bygge ny bustad blir det kamp om dei bustadene som allereie eksisterer.(Foto: Canva)
Samarbeid mellom kommunar om startlån kan hjelpe
fleire å bruke ordninga ved å auke kunnskapen og dele erfaringar. Men ein stram
bustadmarknad i mange distriktskommunar gjer det vanskelegare å auke bruken av
låneordninga.
Det har forskarar frå ved By- og regionforskningsinstituttet NIBR på OsloMet og Universitetet i Oslo funne ut.
– Så lenge det kostar meir å bygge ein ny bustad enn det han er verd på marknaden, blir det bygd få nye bustader, seier Arne Holm, forskar ved NIBR.
Dermed blir der vanskeleg å få innpass på bustadmarknaden i enkelte distriktskommunar.
Startlån frå kommunen
Startlån skal hjelpe personar som
har langvarige problem med å få bustadlån i vanlege bankar.
Målgruppa er mellom anna
barnefamiliar, eldre, personar med nedsett funksjonsevne og
førstegangsetablerarar.
Det er kommunen som behandlar
søknaden og som avgjer om du kan få lån.
Startlånet er delt i to ulike lån:
Ordinært startlån er for dei som har
behov for ein stabil og trygg bustad, men som ikkje får bustadlån i privat
bank. Dei kan heller ikkje spare opp eigenkapital.
Startlån til førstegangsetablerarar
er for dei som skal kjøpe bustad for første gong, som har litt eigenkapital og
som ikkje er i målgruppa for det ordinære startlånet. Dette lånet er under
utprøving. Det er berre mogleg å søkje om dette i utvalde kommunar.
Kjelde: husbanken.no
Må tenke større
Det skremmer bort folk som kanskje kunne fått startlån
til å bygge ny bustad i små kommunar. I staden blir det kamp om dei bustadene
som allereie eksisterer.
Og dei blir ikkje ledige så fort.
– Når dei blir ledige, blir kanskje
huset brukt som feriebustad i staden. Dette aukar ikkje akkurat moglegheitene
for å busette seg i mindre distriktskommunar, seier Holm.
– Ein må tenke større for å auka befolkningsveksten i distrikta, seier forskar Arne Holm.(Foto: Joachim Engelstad)
Det betyr at Husbankens viktigaste hjelpemiddel for å
hjelpe førstegongskjøparar med låge inntekter ikkje er nok til å auke
befolkningsveksten i distrikta.
– Her må ein tenke større, seier Holm.
Han foreslår at
kommunar for eksempel kan samarbeide om utbyggingsprosjekt som kan bidra til å senke
prisane per eining for bustadene.
Bjarte Tvedt Villanger er økonomisjef i Økonomiavdeling
og bustadkontor i Fedje kommune.
Han meiner at den største utfordringa i Fedje kommune
for folkeauke er arbeidsplassar.
– Ja, det er dyrare å byggje nytt, men
det største problemet er at om du ikkje trivest i jobben din, må du
sannsynlegvis flytte for å skifte jobb. Då vil du aldri få igjen den verdien
som du har investert i ein ny bustad, seier Villanger.
Villanger seier at dei fleste
som ynskjer å bu på Fedje, startar med å leige bustad. Deretter kjøper dei eventuelt eit eldre hus som
kjem til sal, etter kvart.
Få søknader
Distriktskommunane samarbeider ofte allereie om
tenester som avfallshandtering og vassforsyning. Dei kan også samarbeide om
startlånssøknader.
Men kommunar er ulike både i størrelse,
bustadmarknad og tal på søknader.
Annonse
– Dei minste kommunane får få søknader
kvart år. Dei vil heller snakke uformelt rundt erfaringar og råd enn å ha eit
formelt samarbeid mellom kommunar, seier Holm.
Mindre kommunar er usikre på å samarbeide med andre
kommunar. Dei fryktar at det vil bli dyrare enn å behandle søknadene
sjølv.
– Det varierer veldig i kor mange og
arbeidskrevjande søknadar som kjem inn. Då er det vanskeleg å forplikte seg til
eit samarbeid der me mest sannsynleg må betale ein fast kontingent uansett,
seier Villanger.
Treng fleire folk til distrikta
Holm har saman med kollegaer intervjua tilsette i
kommunane Alver, Austrheim, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy og
Vaksdal.
Forskarane har sett på om det er mogleg for kommunar
å samarbeide om startlånssøknader. Dei har også sett på korleis dette kan gjerast juridisk.
– Det er fullt mogleg
for kommunar å samarbeide om å behandle søknader om startlån juridisk. Dette kan
gjerast gjennom vertskommunemodellen eller eit interkommunalt selskap,
forklarer Holm.
Vertskommunemodellen betyr at ein kommune gir
myndigheit til ein annan kommune for å behandle saker og gjere vedtak. Den
kommunen som får myndigheita, blir kalla vertskommune.
Dette gjer det mogleg
for kommunar å samarbeide om oppgåver, som for eksempel behandling av
startlånssøknader.
Eit interkommunalt selskap er eigd og blir drive
av fleire kommunar saman. Kommunane samarbeider om å utføre oppgåver som dei
har felles interesse i. Ved å jobbe saman i eit interkommunalt selskap kan
kommunane dele ressursar og kompetanse for å løyse oppgåvene meir effektivt.
— Vi må sannsynlegvis sjå fleire som
ønsker å bu i distriktskommunar og ein auke i bustadbygging, før kommunane vil
synast det er meir effektivt å samarbeide om startlån enn å behandle søknadene
sjølv, seier Holm.
Villanger trur ikkje det vil auke med bustadbygging
på Fedje enda.
Annonse
– Eit godt insentiv vil vera å stimulera
til kjøp av eldre bustadar og pusse dei opp, seier han.
Det kan også vere potensial for auka bruk av ordninga
og tettare samarbeid om lån til å tilpasse eldre bustader til det
endra behovet til bebuarane.
Kan vere relevant for eldre
Men for å få til befolkningsvekst i små kommunar treng kommunane å trekke til seg folk som ser fordelar ved å flytte dit.
– For å nå unge førstegongsetablerarar
for eksempel kunne fleire kommunar vurdere å legge til rette betre for
låginntektshushald, seier Holm.
Villanger fortel at Fedje
kommune gir tilbake halvparten av kjøpesummen på byggjeklare kommunale tomter for
unge etablerarar og familiar med born i alderen 0–16 år.
– Me tilbyr også gratis barnehage og
25.000 kroner i tilskot til kvar nyfødd.
På kort sikt vil startlånordninga i distrikta truleg
vere mest nyttig for eldre som vil tilpasse bustaden sin til alderdommen.
Dette kan bidra til at fleire eldre får høve til å
bli buande lenger i heimane sine.
– Det kan også gi ei moglegheit for å
auke bruken og relevansen av startlånsordninga i mindre kommunar, seier Holm.
Villanger seier at på Fedje er det mange eldre som
bur i store, gamle hus. Det vil nok kome eit stort behov for å tilpasse
bustaden etter kvart.
– Felles for dei fleste er at dei har
relativt store formuar som gjer dei uaktuelle for tilpassingstilskot, seier han.
Annonse
Men for eldre som ikkje har økonomi til sjølv å
tilpasse bustaden sin til endra funksjonsnivå, kan startlånsordninga vere ei moglegheit,
seier Holm.
– Dette i seg sjølv løyser ikkje behovet
for fleire bustader norske distriktskommunar. Da må det også byggast fleire
bustader, seier Holm.
Om prosjektet
Forskarane har sett på om det er
mogleg for kommunar å samarbeide om startlånssøknader og korleis dette kan
gjerast juridisk.
Forskarane har intervjua kommunalt
tilsette i Alver, Austrheim, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy og
Vaksdal.
Felles for dei spurte var at dei
på ein eller annan måte var involverte i behandling av startlånssøknader.
I tillegg blei det gjennomført ei
samling med kommunedirektørane.
Det er også gjennomført kvantitative
analysar basert på registerdata frå Statistisk sentralbyrå (SSB).
Prosjektet er utført på oppdrag frå
Nordhordland IKS.