Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Hva vil det egentlig si å være et robust barn? Og er det noe foreldre eller ansatte som jobber med barn kan gjøre for å sørge for at barna blir mer robuste?(Foto: Elisabeth Tønnessen / UiS)
– Dagens oppdragelse gjør barna mindre robuste
Det er én ting som fungerer for å gjøre barn mer robuste, sier forsker.
Det
er foreldrene og nåtidens barneoppdragelse som bidrar til at barn som vokser
opp nå, er mindre robuste. Det mener psykologspesialist Line Marie
Warholm.
Temaet er aktuelt og da kanskje spesielt for foreldre.
Men hva vil det egentlig si å være et robust barn? Og er det noe foreldre eller ansatte som jobber med barn kan gjøre for å sørge for at barna blir mer robuste?
Podcast: Hvordan skape robuste barn?
I denne episoden av podkastserien til Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger diskuterer Psykologspesialist Line Marie Warholm temaet robuste barn med forsker Cecilie Evertsen.
Ifølge forsker Cecilie Evertsen handler det å være robust eller motstandsdyktig, om kapasitet til å håndtere
litt av livets motvind. Hun bruker begrepet resiliens om fenomenet.
Likevel er det mange som har en forståelse av
dette som noe statisk, noe som er iboende i individene, sier hun. Det
finnes det imidlertid ikke belegg for i forskningen, forklarer Evertsen:
–
Egentlig handler det kort sagt om kunsten å leve. Motstandsdyktighet er
dynamisk og ikke noe som er medfødt, sier hun.
Hun forteller videre at en kan finne belegg i forskningen for å si at vi er født med forskjellig disposisjon for robusthet. Men
det er ingenting som er hugget i stein.
– Kapasitet for robusthet utvikles over
tid i nært samspill med signifikante andre. Det handler om kapasitet for å
regulere stress. Slik kan en håndtere noe av det ubehagelige vi møter i livet.
Et funksjonelt system for stressrespons fører ofte til at du har mer opplevelse av
«well-being» i ditt eget liv.
Finnes
ingen enkel oppskrift
Forskeren forklarer at det også er et relativt begrep. Det vil si at man kan være
robust i noen sammenhenger og sårbar i andre.
Hun mener at resiliens eller
robusthet, er begreper som ofte blir misforstått. Mange ifølge henne – og kanskje
spesielt foreldre – vil ha resiliens som egenskap hos egne barn, men at man da
ofte glemmer å snakke om hva som er byggeklossene for å komme dit.
–
Min erfaring når jeg er ute og holder foredrag for praksisfeltet, men også for foreldre,
er at «alle» vil ha en enkel oppskrift på hvordan man skaper mer robuste barn.
Hun forklarer at det ikke finnes en oppskrift fordi dette er enormt komplekst.
– Men
veldig kort sagt, så er det å bygge kapasitet for resiliens over tid det som
vil fungere best, forklarer Evertsen.
Barna skal bli seg selv
Ifølge psykologspesialist Warholm er robusthet
den evnen eller fleksibiliteten til å tåle å ikke være på topp hele tiden. Det
handler om å tåle at livet skjer og at du ikke alltid har kontroll.
–
Barn er født inn i verden med sitt biologiske utgangspunkt og så møter det
noe. Det er i det møtet mellom barnets utgangspunkt og verden at utviklingen
skjer. Det du kan tilby barna dine er det grunnleggende. Jeg tror likevel mange
foreldre tror at de kan forme barna sine mer enn de kan, sier hun.
Annonse
Hun tenker at vi
ikke skal forme barna for mye heller.
– Barn fødes inn i verden og skal bli seg
selv. Så er det vår oppgave som foreldre å ikke rote det for mye til, sier
Warholm.
Handler om hvem du er i møte med barnet
Det ligger noen ikke-forhandlingsbare prinsipper for
utvikling hos mennesket som art. Noen handler om overlevelse og andre om «well-being» eller det å
ha det greit.
Ifølge Evertsen er dette premisser. Hvis du prøver å
forhandle med dem, så vil det få alvorlige konsekvenser for helsen vår.
Hun
drar et eksempel: Alle har en forståelse av at vi må sove, og vi må ha
mat – rett og slett for å overleve. I tillegg er det viktig med fysisk
aktivitet – altså stimuli både fysisk og kognitivt – for å trives. I tillegg
kommer dette med å høre til – at man føler seg beskyttet hos noen.
–
Å høre til er så grunnleggende for oss at hvis du prøver å forhandle med det,
så oppleves det i underbevisstheten for individet som om det handler om å
overleve i verden.
Det er et ganske dårlig utgangspunkt for å bli robust, mener hun.
Hun forteller at mange
foreldre spør hva de kan gjøre når barnet mitt «er sånn» eller «slik».
– Da
svarer jeg at de må ha fokus på hvem du ønsker å være for barnet ditt. Da vil du ofte handle
intuitivt i retning av å være en trygg havn som barnet kan lene seg inntil når
livet er hardt – hvis du har fått oppleve hva «god nok» er selv i egen barndom,
sier Evertsen.
Viktig
å bygge kapasitet
Forskeren mener vi i dag har noen strukturer og uttalte
sannheter som ikke har rot i forskningen.
Annonse
En av dem handler om
robusthet. Mange tenker at hvis barna skal tåle noe, så må du hive litt
«dritt» på dem slik at de skal øve seg på å tåle «dritt».
Det er ikke det
som gir barnet kapasitet til å tåle ubehag i livet, forklarer Evertsen:
–
Det er gjentatte erfaringer og opplevelser med at de som er satt for å beskytte
deg – ofte mor og far – skal gjøre det gjentatte ganger for at du skal bli
trygg. At du har en psykologisk trygghet til nettopp å ta sunne sjanser og stå
opp for deg selv eller andre, sier Evertsen.
Hun forklarer at det dessverre ikke er noen «quick fix». Dette skapes gjennom gjentakende interaksjoner.
– Og dersom de som skal beskytte deg, er de som hiver «dritten» på deg, så
snakker vi om alt annet enn å bygge kapasitet.
Gi barna erfaring med å stå i
ubehagelige situasjoner
Ifølge Warholm er litt av problemet med dagens barneoppdragelse at mange foreldre beskytter barna sine mot en del helt normale livserfaringer. Det kan være å ikke få være med å leke en dag eller ikke få være med den
kuleste gjengen på russebuss.
Hun mener det også handler om hvordan vi møter
barna i de situasjonene hvor vi tenker at vi skal beskytte dem mot det som
skjer. Og så ender vi opp med å gjøre det mer dramatisk og skummelt enn det
trenger å være.
–
Dersom barnet ditt blir avvist, så kan du som forelder gjøre situasjonen veldig
utrygg fordi vi blir fort så opprørte. Det handler om å være der
for barnet – gjerne trøste og oppmuntre – men samtidig gi dem en erfaring i det å stå i en vanskelig situasjon, sier Warholm.
Hun sier videre at vi må gi barna mulighet til å oppleve at en trygg
voksen sier «dette har skjedd med meg også, og det er helt vanlig. Det er sånn
som kan skje, men det er fryktelig vondt når det skjer». Da lager du ikke
verden om til et så skummelt sted.
Viktig å validere barnas følelser
Mange foreldre er veldig opptatt av å være
en god forelder og har en sannhet om hva det er. Da skal ungene gjerne være
glade hele tiden.
Annonse
Det er ikke å ha så glade barn som mulig som sier noe om du
er en god forelder eller ei, ifølge Evertsen.
Hun sier at det er mange
foreldre som ikke tåler at ungene er lei seg. Da føler de seg som dårlige
foreldre:
–
Si at du gir 3-åringen din en is, og hun mister den i bakken. Som forelder har
du så lyst å springe bort til kiosken og kjøpe ny is med en eneste gang for å
få slutt på gråtingen. Men det gir barnet null erfaring med å stå i noe ubehagelig.
I stedet mener forskeren du heller bør bekrefte barnets følelser
og støtte barnet. Da vil barnet få erfaring med at negative ting kommer til å
skje i livet. På sikt vil barnet klare å regulere følelsene selv.
– Det er
dette som er å bygge kapasitet. Det fører til at barnet tåler litt av
livets motvind. Når du får mange slike trygge erfaringer med stress, så bygger
det resiliens, sier hun.
Ikke velg de enkle løsningene
Warholm mener at foreldre ikke alltid må velge de «enkle løsningene». Hun sier
at foreldre heller burde sette tydelige og gode grenser for barna. I
tillegg mener hun at foreldre ikke bør være så opptatt av å beskytte barna mot
de livserfaringene som kommer naturlig.
–
Det pedagogiske blikket vi har på barneoppdragelse hvor vi tenker at vi kan
forme alle situasjoner, gjør at mange foreldre stresser for mye. Jeg tenker de heller skal senke skuldrene litt og la livet utspille seg. Det vil
utsondre mer trygghet til barna, sier hun.
Evertsen mener mange av dagens foreldre er for
opptatt av at barna skal være selvstendige. De tror at de ikke har gjort foreldrejobben riktig hvis barna ikke er selvstendige nok.
– Vi
er ikke programmert til å være selvstendige, men til å leve i en flokk. Du får
kanskje en kapasitet til å stå og tåle litt alene, men den kapasiteten vil også
endre seg ut fra sammenhengen. Det er ikke alt vi skal tåle alene. Men noen
ganger trenger vi nettverket vårt for å tåle våre liv. Det er godt å vite at
man har noen man kan komme hjem til og være trygg, få trøst og støtte hos, sier
hun.
J. Belsky og M. Pluess: Beyond diathesis stress: Differential susceptibility to environmental influences. Psychological Bulletin, 2009. Sammendrag. Doi.org/10.1037/a0017376
Gabor Mate og Daniel Mate: The Myth of Normal - Trauma, Illness & Healing in a Toxic Culture. 2022. Sammendrag.
Bruce Perry og Oprah Winfrey: What Happened to You? 2021. Sammendrag.
Line Marie Warholm: Foreldrerevolusjonen - fire veier til robuste barn. Gyldendal forlag, 2023. Sammendrag.