Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.

Ny nordisk studie viser hvordan det gikk med elever som fikk utsatt skolestart

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Barn som leser og har PC
Under 0,5 prosent av barn i Norge får utsatt skolestart. I Danmark er det 8 prosent.
Publisert

I en fersk studie har forskere undersøkt sammenhengen mellom alder ved skolestart og leseferdigheter hos nesten 40.000 tiåringer i Danmark, Finland, Norge og Sverige.

Studien viser at de som startet ett år senere på skolen, er svakere lesere enn sine yngre klassekamerater når de har blitt ti år. I tillegg føler de en svakere tilhørighet til skolen enn andre elever.

Funnene tyder altså på at ett ekstra år i barnehagen ikke er en hensiktsmessig løsning for barn man mener ikke er modne for skolestart som seksåringer.

– Et slikt venteår i seg selv ser ikke ut til å ha vært et godt nok tiltak for disse elevene. Det sier professor emeritus Knud Knudsen ved Nasjonalt lesesenter på Universitetet i Stavanger.

Portrett forsker
– Et venteår i seg selv ser ikke ut til å ha vært et godt nok tiltak for elever med utsatt skolestart, sier forsker Knud Knudsen.

Studien baserer seg på data fra den internasjonal leseundersøkelsen PIRLS i 2016 og 2021.

Barna bør få et skoleforberedende tilbud

I Norge har det vært en diskusjon om å tillate utsatt skolestart for barn som anses som umodne ved skolestartalder. 

Mannsutvalget har anbefalt såkalt fleksibel skolestart som et tiltak for å forbedre gutter og menns livsvilkår og samfunnsdeltakelse. Det kommer frem i deres rapport til regjeringen.

– Dette hviler nok på en antakelse om at alder og skoleprestasjoner henger sammen. De eldste elevene i klassen presterer vanligvis noe bedre faglig enn de yngste som er født samme kalenderår, sier professor Åse Kari H. Wagner.

– Men for elevgruppen som ventet med å begynne på skolen, ser vi altså at de har de svakeste prestasjonene i lesing. Og det selv om de er et skoleår eldre enn klassekameratene sine, forklarer hun. 

Hun sier videre at dersom man mener at et barn bør vente et år med å begynne i første klasse, må de få et skoleforberedende tilbud. Der må de få et annet innhold enn de får i barnehagen.

Utsatt skolestart er vanligere i Danmark

Praksisen rundt utsatt skolestart er ulik i de skandinaviske landene. Svært få norske og svenske elever får utsatt skolestart. Det er under 0,5 prosent i Norge og 1 prosent i Sverige. I Danmark har rundt 8 prosent av barna utsatt skolestart.

Landene ellers er svært like og har veldig like skolesystemer. Derfor kan innsikten i de danske klasserommene gi forskerne verdifull kunnskap når de skal forstå hvilken betydning utsatt skolestart har også for norske barn.

Portrett forsker
– Vi har lenge visst at en vente og se-holdning for barn som står i fare for å falle utenfor faglig eller sosialt, kan være direkte skadelig, sier forsker Åse Kari H. Wagner.

Studien viser også at elever med utsatt skolestart oftere har lav sosioøkonomisk bakgrunn. De snakker dessuten undervisningsspråket sjeldnere hjemme. 

Det er flere gutter enn jenter som får utsatt skolestart.

Dersom fleksibel skolestart skal vurderes, må det stilles krav til innholdet

Wagner sier man ikke kan utelukke at barna som fikk utsatt skolestart, hadde noe igjen for et ekstra år i barnehagen. Denne studien tyder på at det allikevel ikke har vært nok.

– Vi har lenge visst at en vente og se-holdning for barn som står i fare for å falle utenfor faglig eller sosialt, kan være direkte skadelig. Elever som faller bakpå allerede på barneskolen, har stor risiko for å droppe ut av utdanning og falle utenfor arbeidslivet når de blir eldre. 

Hun sier at denne studien tydelig viser at hvis vi allerede i barnehagen ser at noen barn ikke henger med sine jevnaldrende, holder det ikke å bare vente å se om det blir bedre om ett år.

– For norsk skolepolitikk betyr resultatene fra denne studien at dersom vi skal vurdere utsatt skolestart for enkelte elever, bør vi også rette fokus mot hva dette ekstra året skal inneholde, sier hun.

Referanse: 

Knud Knudsen mfl.: Relative age, reading achievement and correlates of delayed school start in Nordic countriesScandinavian Journal of Educational Research, 2025. Doi.org/10.1080/00313831.2025.2468179

Powered by Labrador CMS