Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.
Forskere tror vi vil se at skrape- og snuseobjekter nå kommer sterkt tilbake, for eksempel i bøker som kan dufte som mat.
(Foto: Prostock-Studio / Getty Images)
Duftbøker kan åpne barns øyne for lesing
Husker du duftviskelærene du hadde som barn? Nå har skrape og snuse-objekter gjenoppstått, også som bøker.
Det er
nok mange personer født på 80-tallet som har gode minner om blad og magasiner
med luker til parfymeprøver, eller klistremerker og viskelær som duftet søtt av
jordbær og godteri.
Nå har «skrape og snuse-objekter» gjenoppstått, og det kan
være positivt for barns lesing, ifølge ny forskning.
Duftobjektene
kommer tilbake
Et team av forskere ledet av Universitetet i Stavanger har nylig publisert en
ny artikkel om skrape- og duftebøker og deres historie.
De fant ut at disse
bøkene kan være et viktig tillegg til tradisjonelle barnebøker. Denne type
lesing kan gjøre at barn som tidligere ikke har hatt lyst å lese bøker nå får
en nyoppstått interesse for lesing.
– Vi
tror vi vil se at skrape- og snuseobjekter nå kommer sterkt tilbake. Det er
godt mulig det er en trend skapt av mennesker som ønsker et alternativ med all
den digitale innovasjonen, sier professor Natalia Kucirkova.
Interessen for «skrape og
snuse-objekter» har økt i ulike produkter i det siste. For eksempel har
Frankrike nylig lanserte
et skrapefrimerke. Når du skraper det,
så fremkaller du samtidig deilige dufter av ferske bagetter, skriver BBC i en nyhetsartikkel om det spesielle frimerket.
Mange
duftbøker om mat
Forskerne har undersøkt bruken av dufter og lukt i bøker for å
forbedre historien og engasjere leserne.
Selv om tradisjonelle bøker ofte har
en distinkt lukt ved seg etter å ha blitt trykt, er bruken av lukt med en
tilsiktet mening mindre vanlig.
Et sentralt spørsmål forskerne ønsket å finne
svaret på med sin forskning var hvorfor duftbøker er mer vanlig i
barnelitteraturen enn ellers.
Mest for unge lesere
Av de
245 bøkene forskerne fant i sitt utvalg som inkluderte skraping og snusing,
eller såkalte «duftbøker», var hoveddelen nemlig rettet mot yngre lesere.
I de
fleste bøkene var duftene forbundet med enten mat eller andre spiselige ting,
eller spesielle helligdager som jul og Halloween. Det var mange bøker som enten
fokuserte på gode eller dårlige lukter.
–
Bruken av duft i bøker for barn og unge kan føre dem med ut på et spennende
eventyr. Det kan altså føre til økt engasjement for historien i boka dersom det
er gjort på en god måte, med en pedagogisk baktanke eller litterær intensjon. Uten denne intensjonen kan bruken av duft fungere som en avledning og
hindre leseren i å fordype seg videre i historien, forteller Kucirkova.
Kan
engasjere unge lesere
Det finnes mange ulike typer duftbøker for barn.
Noen handler om mat og har mye matrelaterte dufter. Andre
handler om sjø og havet – eller dufter man forbinder med reising.
Det finnes
også duftbøker for barn som eksempelvis «The hardworking honey bee» fra 2013. Den inneholder eteriske oljer for å roe ned barn før leggetid.
–
Barnebøker med bruk av luktstimuli kan også ses på som en mulighet for å
engasjere unge lesere ved å lage korrespondanser i bøkene som matchende farger,
visuelle former eller teksturer med dufter. Som for eksempel i boka «The smell
om a rainbow» fra 2021, der duftene blir assosiert med fargene på regnbuen,
forteller Kucirkova.
Hun mener at bøker med skraping
og snusing utgjør en unik boksjanger som skiller seg ut fra tradisjonelle
bildebøker. Dette kan være et viktig tillegg som kan gjøre barn og unge
mer interesserte i lesing.
Mange
som ikke tar lukt på alvor
Hun forteller at noen kritikere har klaget på muligheten for
overbelastning av sanser med duftbøker. Dette kan oppstå når en mengde
dufter blandes med andre inntrykk som lyd eller bilder.
Men professoren mener at en slik overbelastning ikke vil være et problem med skrape
og snuse-bøker. Frigjøringen av duftene er mer kontrollert av leseren
selv.
Kucirkova mener duftbøker kan være et viktig supplement til tradisjonelle bøker
– spesielt for barn.
– Det
er mange som ikke tar luktesansen på alvor. Men disse bøkene kan faktisk vekke
frem følelser hos leseren på en annen måte enn tradisjonelle bøker klarer. Vi
har sett at familier som leser slike bøker sammen hjemme opplever mye moro og
har fine samtaler om boken sammen. Og det kan også føre til at barn og unge som
har vist lite interesse for bøker tidligere til å åpne øynene for litteraturens
verden, sier Kucirkova.
Referanser:
Charles Spence, Natalia Kucirkova mfl.: Parent–child shared reading of scratch-and-sniff books: the communicative affordance of olfaction. European Early Childhood Education Research Journal, 2024. Doi.org/10.1177/20416695241257566
Natalia Ingebretsen Kucirkova og Selim Tosun: Children’s olfactory picturebooks: Charting new trends in early childhood education. Early Childhood Education Journal, 2023. Doi: 10.1007/s10643-023-01457-z
Les også disse sakene fra Universitetet i Stavanger:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER
Click to add text