Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
I kiosken på Hauerseter sportsklubb blir det servert vafler. De tilbyr også frukt på enkelte kamper.(Foto: Sonja Balci)
Bør godteri og snacks bort fra idrettskioskene?
Idrettsbanen bør være en arena for sunn mat, sier forsker. Likevel er det mat med masse sukker og mye fett som tilbys i idrettskiosken, viser en ny studie.
I kioskene
er det vanlig å selge brus, pølser, is, potetgull og kaker. Ofte finnes det
ikke noe for de som ønsker sunn mat og drikke.
– Det
trenger ikke å være så vanskelig å få til noen sunnere alternativer, sier Mari
Myhrstad.
Hun er forsker ved OsloMet og har ledet prosjektet, som er et samarbeid mellom
OsloMet og Høgskolen i Østfold.
Myhrstad og forskerkollegene ville undersøke hva slags mat som tilbys og selges
i idrettskioskene. Det kom klart frem at den er usunn.
Ønsker
endringer
De undersøkte
også hva det er som gjør at vi ikke har sunnere idrettskiosker.
Studien viser
at over 80 prosent av idrettslagene i undersøkelsen tilbyr brus med sukker,
søtsaker og snacks. I tillegg tilbyr over 60 prosent kaker.
Bare under
halvparten av klubbene som var med i studien, tilbyr frukt, grønnsaker og bær.
Myhrstad
forteller at da de intervjuet foreldrene og klubblederne, var det veldig klart
at de opplever mattilbudet i kioskene som usunt. De ønsker også endringer.
Forskjeller
på klubbene
Barrierene
for idrettsklubbene er økonomi og tap av inntekt. I Norge er driften av
kioskene ofte basert på frivillighet. Inntjening betyr mye for klubbene.
For å øke
inntjeningen er det vanligvis foreldrene som står for mattilbudet.
En annen
barriere er at de ofte har et begrenset og lite kjøkken i kiosken. Derfor må
det som tilbys, være enkelt. Oppbevaring og tilbereding av maten kan være
vanskelig.
– Vi
opplevde også at det er forskjeller på klubbene. Noen har engasjerte ledere og
bedre økonomi, og som likevel klarer å få til et sunnere tilbud, sier Myhrstad.
– Men
generelt er det en del utfordringer.
Kosen er
viktig for foreldrene
I
intervjuene kom det frem at selv om foreldrene sier at de ønsker et sunnere
tilbud i idrettskioskene, er de samtidig opptatt av å ha det hyggelig og
belønne barna med usunn mat.
– Kos og
hygge er nok ofte assosiert med usunn mat, forteller Myhrstad.
Annonse
Ungdommene
som ble intervjuet, var derimot ikke opptatt av kosen. I hvert fall nevnte de
ikke det i intervjuene. De sa at de ønsker å kunne velge sunt, og de ønsker seg
endringer.
Prisen betyr
en del for ungdommene når de handler i kiosken. De kjøper helst det som er
billig.
Den
første studien om idrettskioskene
Forskerne
fant videre at klubbene som hadde sponsoravtaler eller hadde lagd noen
retningslinjer, kunne tilby flere sunnere alternativer i kiosken.
– Det
hjelper mye at man er bevisste på dette, understreker forskeren.
– Vi kan
lage en vaffelrøre sunnere med havregryn for eksempel. Klubbene kan også velge
bort godteri og snacks fra utsalgsstedet.
Hun påpeker
at det i dag ikke finnes nasjonale retningslinjer for hva som skal tilbys i
idrettskioskene.
– Vi ønsker
å bruke denne forskningen til å få til det på sikt, sier Myhrstad.
– Så vidt vi
vet, er dette den første studien som har undersøkt mattilbudet på
idrettsarrangementer for barn og ungdom i hele Norge. Vi har publisert tre
artikler fra studien, og vi ønsker å fortsette å rette søkelyset på mattilbudet
på idrettsarenaen.
Om studien
Forskerne har brukt spørreskjema for å undersøke hva som tilbys og selges i idrettskioskene.
I tillegg har de intervjuet klubbledelse, foreldre og ungdommer i alderen 11–14 år. Resultatene fra undersøkelsene er publisert i tre vitenskapelige artikler.
Spørreskjemaet ble sendt ut til over 2.000 klubber innenfor fotball, håndball, turn og langrenn i hele landet. 301 klubber svarte på spørsmålene.
Referanser:
Lisa Garnweidner-Holme mfl.: Adolescents'
experiences with the food selection at the sports arena in the area of Oslo,
Norway: a focus group study. Public Health Nutr, 2024. Sammendrag. DOI: 10.1017/S1368980024000181
Lisa Garnweidner-Holme mfl.: Food and beverage
selection in children's sports arenas in Norway: A cross-sectional study. Public
Health Nutr, 2024. Sammendrag. DOI: 10.1017/S1368980024000818
Annonse
Lisa Garnweidner-Holme mfl.: Facilitators and
barriers to healthy food selection at children's sports arenas in Norway: a
qualitative study among club managers and parents. Public Health Nutr, 2021. Sammendrag. DOI: 10.1017/S1368980020003985