Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress - les mer.

Mange lærere synes at de mangler utdanning og verktøy til å undervise flerkulturelle elevgrupper.

Lærere trives bedre på jobb når de er positive til fler­kultur

Flere skoleelever har flyktningbakgrunn. Det tvinger frem nye holdninger og ferdigheter blant lærerne.

Publisert

En europeisk studie har sett på sammenhengen mellom lærernes holdninger til flerkultur og deres egen trivsel på jobb. Studien er gjort blant lærere som har elever fra flere kulturer i samme klasser.

Resultatene viser at lærere som har positive holdninger til flerkultur, er mer engasjerte i arbeidet. De opplever det som mer inspirerende og meningsfylt.

– Lærere er avgjørende for å skape trygge og effektive læringsmiljøer for elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Forskningen vår tyder på at lærernes holdninger og trivsel på jobb spiller viktige roller i arbeidet, sier forsker Marianne Opaas.

Kan være utrygge

I Europa øker andelen elever med flyktningbakgrunn. Det tvinger frem nye holdninger og ferdigheter blant lærere. Mange synes ikke at de har tilstrekkelig utdanning og verktøy til å undervise flerkulturelle elevgrupper.

– Lærere kan overveldes av usikkerhet om hvordan de best skal møte en klasse med elever fra mange kulturer, sier Opaas.

Da er det et godt utgangspunkt å møte elevene med respekt og et åpent sinn. –Uten forutinntatte holdninger basert på kulturelle eller etniske stereotypier, ifølge forskeren.

Kunnskap og teknikker

For at skolene skal tilby undervisning som egner seg for klasser med elever fra flere kulturer, trenger lærerne kunnskap og nye pedagogiske tilnærminger.

– Resultatene våre tyder på at lærerutdanningene bør inneholde kunnskap om flerkultur. De bør også inneholde teknikker for å engasjere elever med flyktning- og migrantbakgrunn i klasserommet, sier Opaas.

– Lærerne trenger også trygghet for å tilpasse de undervisningsmetodene de allerede bruker, slik at de bedre møter behovene til etnisk og kulturelt mangfoldige klasser, sier hun.

Trenger mestringsfølelse

En viktig faktor for å trives i jobben, er at lærerne føler mestring og har tro på sine egne ferdigheter. At de opplever mestring og samtidig har positive holdninger til flerkultur, er viktige for å hindre utbrenthet. Det betyr at lærere kan stå i jobben i det multikulturelle klasserommet over tid.

Marianne Opaas har sett på hvordan lærerne opplever sin egen mestring av undervisningssituasjonen, og at det henger sammen med holdningene deres til det flerkulturelle. Det henger også sammen med om de føler engasjement eller utmattelse på jobb.

I tillegg til kunnskap og pedagogiske ressurser mener hun at lærerne trenger støtte og anerkjennelse for det krevende arbeidet de gjør. Det kan styrke engasjerte læreres opplevelse av mestring i arbeidet.

Opaas mener at lærerne bør bekymre seg mindre for hva som går galt i møtet med det flerkulturelle. I stedet bør de oppmuntres til å anerkjenne og være stolte av det de har lyktes med.

– Vi tror at slike holdninger kan bidra til å utvikle stadig mer støttende og kompetente skoler, også for etniske minoriteter og elever med flyktningbakgrunn, sier Marianne Opaas.

Forskningen er en del av EU-prosjektet RefugeesWellSchool. Det er basert på spørreskjemadata fra 433 lærere i Belgia, Danmark, Finland, Norge, Sverige og Storbritannia.

Referanse:

Sanni Aalto,  Marianne Opaas m.fl.: The effect of teacher multicultural attitudes on self-efficacy and wellbeing at work. Social Psychology of Education, 2024. doi.org/10.1007/s11218-024-09886-3

Powered by Labrador CMS