Denne artikkelen er produsert og finansiert av NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.
Elever sier i en studie at de opplever begrensede muligheter for medvirkning. Det gjelder både på skolen og i form av å påvirke samfunnet til det bedre.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Elevmedvirkning i skolen: – De unge får erfaring med å ta kontroll over sine egne liv og omgivelser
Funn tyder på at elevene opplever at de har begrensede muligheter for medvirkning.
NMBU -Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Publisert
– Skolene kan styrke både seg selv og sitt lokalsamfunn ved å legge til rette for elevmedvirkning i en
helskoletilnærming. Det samme gjelder om de oppmuntrer elevene til å påvirke samfunnet positivt. Samtidig får elevene oppleve demokrati i praksis, sier forsker Ane Eir Torsdottir ved NMBU.
Et helskoleperspektiv handler om at elever og ansatte i skolen samarbeider om å skape et mer bærekraftig samfunn.
Forskningen hennes understreker hvor viktig det er at elever deltar aktivt i skolehverdagen sin. Det gir ny innsikt i hvordan skoler kan bidra til å forme en mer bærekraftig fremtid.
– Jeg har undersøkt hvordan elever oppfatter sine muligheter
til medvirkning på skolen. Videre har jeg sett på hvordan dette påvirker deres
handlingskompetanse, sier
Torsdottir.
Hun forklarer at handlingskompetanse innebærer at elever har kunnskap om problemet og løsningsmuligheter, tro på egen innflytelse og vilje til å handle.
Opplever at mulighetene for medvirkning er begrenset
Torsdottir tar for seg fire veier til medvirkning: skole og ledelse, undervisning og læring, forbindelser med samfunnet og elevråd.
Funn tyder på at elevene opplever at de har
begrensede muligheter for medvirkning. Det gjelder både på skolen og i form av å påvirke
samfunnet til det bedre.
Samtidig viser studien hennes at når elevene opplever å kunne medvirke, har det en positiv sammenheng med hvordan de opplever sin handlingskompetanse.
Ifølge FNs bærekraftsmål skal alle elever utvikle kompetanse til å fremme bærekraftig utvikling. Altså skal de lære hvordan de kan ta bærekraftige valg.
Dette er gjenspeilet i læreplanmålene i skolen. Men det er ikke nødvendigvis like lett å gjennomføre i praksis.
– Læreplanen sier at skolen skal være et sted elever får oppleve demokrati i praksis. Likevel opplever elevene på skolene jeg har undersøkt, lite medvirkning, sier Torsdottir.
Hun har brukt både spørreskjema og intervjuet over 900 elever i sin forskning.
Hun peker på at det er viktig å se elevmedvirkning,
helskoletilnærminger til bærekraft og handlingskompetanse i sammenheng. Slik
kan man forstå hvordan strukturer og kulturer i hele skolen kan påvirke elevers
evne til å gjøre noe for bærekraft.
Skolene må bidra til en mer bærekraftig fremtid
– Verden står overfor store miljømessige og sosiale utfordringer. Utdanning ses på som avgjørende for å møte disse utfordringene, sier Torsdottir.
Hun understreker at det er viktig med en utdanning som lærer elever å bidra til en mer bærekraftig fremtid.
– Vi må se på hvordan skolene kan bidra til slik utdanning, legger hun til.
Annonse
Torsdottir har laget et spørreskjema og en modell for hvordan elevene kan medvirke i skolen. Det kan brukes som et verktøy for skoleledere, lærere og elever som ønsker å jobbe med utdanning for bærekraftig utvikling og for medvirkning på sine skoler.
– Studien min viser at det kan være nyttig å inkludere elevene i hvordan skolen skal bli en bærekraftig læringsarena. Skolene kan også la elevene være med å bestemme hvilke bærekraftutfordringer de ønsker å jobbe med, sier Torsdottir.
Hun mener at praktisk erfaring fra medvirkning ikke bare kan hjelpe elevene å få kunnskap om bærekraftutfordringer. Det kan også gi dem tro på at de kan gjøre en forskjell og vilje til å handle.
– Elevmedvirkning er ikke bare positivt fordi elevene lærer
å ta bærekraftige valg. Når de får delta i beslutninger, får unge mennesker
erfaring med å ta kontroll over sine egne liv og omgivelser, sier hun.