– Jeg kunne
ikke se for meg at jeg skulle klare å gjøre de helt vanlige tingene som alle
andre kom til å gjøre. Bare det å få barn, for eksempel. Hvordan kunne jeg få
barn når jeg ikke klarte å snakke?
Ylva begynte å merke stammingen sin allerede i barnehagen, men
det var da hun begynte på skolen at hun virkelig følte seg annerledes.
– Da jeg hørte de andre barna i klassen min prate, innså jeg
hvor annerledes jeg var. Det syntes jeg var veldig vanskelig å håndtere. Løsningen min ble å skjule stammingen min så godt det lot seg gjøre. Jeg ble
veldig god på det. Så god at nær familie og nære venner trodde at jeg hadde
sluttet å stamme, forteller hun.
Podcast: Om stamming
I denne episoden av podcasten Det virker! får du høre hvordan et møte med en stammende logoped skulle endre alt for Ylva og gi henne den behandlingen hun hadde ventet på hele livet. Dagens gjester gir deg svar på alt du lurer på om stamming, stammebehandling og tilrettelegging.
Karoline Hoff jobber i Statped med stamming og løpsk tale.
Hun forteller at det å skjule stammingen sin kan være svært krevende for den
det gjelder.
– Parallelt
med snakkingen pågår det hele tiden en løpende vurdering: Hvordan hørtes det
jeg nettopp sa ut? Var det rart? Hva skal jeg si om litt? Det krever mye mer
hjernekapasitet å gjennomføre en samtale når man unngår stammingen. Dette kan
være veldig slitsomt og kreve store ressurser, sier hun.
Mellom to stoler
Det var ingen som hørte Ylva stamme, men hun stammet fortsatt
inni seg.
– Dette
førte med seg en del vonde følelser. Jeg utviklet både depresjon og angst,
sier hun.
Etter hvert som angsten og depresjonen tok mer og mer plass,
begynte Ylva å gå til psykolog parallelt med behandlingen hos logoped hun allerede
fikk.
– Jeg
gikk til to forskjellige terapeuter, men de klarte ikke å jobbe sammen. Psykologen
forstod ikke at stammingen var roten til de vonde tankene mine, og logopeden
syntes det var utfordrende å hjelpe til med vonde tanker som depresjon. Dette
gjorde at jeg ikke fikk den hjelpen jeg skulle hatt, forteller hun.
Ylva forteller at hun egentlig var ganske skoleflink. Hun
hadde gode karakterer og likte å lære. Men siden stammingen tok så stor plass, ble
det vanskeligere og vanskeligere å prestere på skolen.
– Det
var bedre for meg å skjule stammingen enn å vise det jeg kunne. På videregående
dalte karakterene mine, og jeg hadde mye fravær, sier hun.
Angsten og de negative tankene tok stor plass i Ylvas
liv.
– Det
var vanskelig for meg å vite hvordan livet skulle bli bedre. Alt det som alle
andre gleder seg til når de blir voksne, virket for meg helt håpløst.
Hva er egentlig stamming?
Stamming er ufrivillige stopp eller brudd i talen til en
person. Selv om man vet hva man skal si, stopper talen opp. Dette kan
vise seg som repetisjoner, forlengelser eller blokkeringer.
Annonse
Det sier Linn Stokke Guttormsen, forsker ved
Institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet. Hun er utdannet logoped
og har forsket på stamming og stammebehandling i barnehagealder.
Hun forteller
at det kan være flere årsaker til at noen barn begynner å stamme.
– Stamming
er både genetisk og nevrologisk betinget. Det er arvelig og går ofte igjen i
familier. Vi snakker om at barn har en nevrologisk sårbarhet som predisponerer
dem for å utvikle stamming. Dette er det genetiske bidraget.
Hun forteller at tvillingstudier har samtidig vist at stamming kan oppstå hos en enegget tvilling, men ikke hos den andre. Det tyder på at det må være andre faktorer i tillegg til genetikk som
forklarer hvorfor stamming oppstår.
– Stamming kan oppstå i etterkant av en
nevrologisk skade. Det kaller vi for ervervet stamming. Det kan skje når som
helst i løpet av livet. Stamming i tidlig alder kaller vi for utviklingsmessig
stamming, forteller Guttormsen.
1 av 10 opplever å stamme i barnehagealder
Karoline Hoff forteller at rundt ti prosent av barn i
barnehagealder opplever en eller flere perioder med stamming.
– For
denne aldersgruppen er stamming dermed ganske vanlig. Blant voksne er under en
prosent berørt. Dette tallet er relativt konstant på tvers av kulturer,
verdensdeler og språk, sier hun.
Når stammingen oppstår, kan variere fra barn til barn. Hos
noen kommer det snikende, nesten umerkelig, mens hos andre starter det brått.
For de fleste opphører stammingen naturlig av seg selv.
– Ulike
studier har funnet at omtrent 70 prosent av alle barn som stammer i
barnehagealder, slutter å stamme før skolestart. Vi vet derimot ikke hvem som
vil fortsette å stamme, og hvem som ikke vil ha det med seg gjennom livet,
forteller Hoff.
Hvordan behandle stamming?
Annonse
I barnehagealder finnes det ifølge Guttormsen ulike typer
behandlingsprogrammer med forskjellige fokusområder.
– Noen konsentrerer seg om å endre talemiljøet rundt
barna, mens andre fokuserer direkte på barnets tale. For eksempel kan noen
programmer be barna om å gjøre endringer i måten de snakker på, eller foreldre
og logoped kan gi verbale tilbakemeldinger både på flytende tale og stamming.
Felles for behandlingstilnærmingene i barnehagealder er at foreldre og barn som
regel møter logoped ukentlig. Logopeden gir veiledning i å gjennomføre
økter hjemme.
I skolealder involverer man barnet selv i mye større
grad.
– For
at barnet skal oppleve god behandling, må man jobbe med det barnet oppfatter
som meningsfylt, og ikke det andre mener kan være nyttig. Det er viktig at
barnet selv opplever fremgang gjennom små og tydelige mål som er oppnåelige.
For eksempel kan et mål være å tørre å prate engelsk mens man gamer med
internasjonale venner. Det er motiverende, forteller Hoff.
Et inkluderende miljø
Kunnskap og toleranse i klassen er også viktig for barn som
stammer.
– Jeg
har ofte sett at det er positivt for barna å ha en skolehverdag preget av
åpenhet og en inkluderende klasse. Der vet medelevene hva stamming er og
hvordan de best kan støtte vennene sine. Dette kan forebygge mobbing og erting. Det skaper et inkluderende miljø for alle, sier Hoff.
I dag går det mye bedre med Ylva. Hun studerer, jobber og
har samboer. Hun har fått hjelp.
I denne episoden av Det virker! får du høre
hvordan et tilfeldig møte med en stammende logoped skulle endre alt.
Podkasten er produsert av SpedAims – Senter for
spesialpedagogisk forskning og inkludering og er finansiert av Forskningsrådet. Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem,
kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.