Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Autisme: – Jeg har alltid følt meg annerledes. Diagnosen ga meg en forklaring
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, for da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
Olav Helland fikk autismediagnosen på slutten av barneskolen. – Det gjorde det lettere å forstå hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde, sier han.(Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims)
Olav følte seg alltid litt annerledes da han vokste opp. Det var ikke alltid så lett å leke med de andre barna, og han ble veldig sliten av å sitte i
klasserommet hele dagen.
I friminuttene gikk han ofte alene i skogen for å få en pause fra støy og inntrykk.
– Der kunne jeg bare være meg selv. Det det var det jeg trengte for å komme meg gjennom dagen. En pause fra alle menneskene og fra alle lydene. Fra alle inntrykkene, forteller han.
Testet for alt mulig rart
I tillegg til det sosiale, strevde Olav også med å lære seg
å lese og skrive. Han ble først diagnostisert med dysleksi, men mot slutten av
barneskolen ble det mer og mer tydelig at det var noe mer. Det ble satt i gang
en utredning.
– Jeg husker at mamma tok meg med til det store murhuset med sneglestatuen utenfor. Der ble jeg testet for alt mulig rart, sier han.
Resultatet av alle testene ble diagnosen autisme.
For Olav var dette en lettelse.
– Jeg hadde alltid følt meg annerledes, og diagnosen ga meg en forklaring. Det gjorde det lettere å forstå hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde, sier han.
Hva er egentlig autisme?
Roald Øien ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø er
professor i spesialpedagogikk og utviklingspsykologi. Han forsker blant annet på autismespekterforstyrrelser.
Øien forklarer at autisme er en nevroutviklingsforstyrrelse. Den påvirker hvordan
man kommuniserer og samhandler med andre.
– Autisme kan vise seg på ulike måter. Mange har utfordringer med
sosial interaksjon og kommunikasjon. Noen har også repetitiv atferd og
spesifikke interesser. Autismespekteret er ikke en rett linje fra mild til
alvorlig, men heller en fargepalett med ulike nyanser. Det handler ikke bare om
utfordringer, men også om styrker, sier han.
Podkast: Hva er egentlig autisme?
I en episoden av podkastserien Det virker! får du høre hele Olavs historie, og Roald Øien og Lill Helen Meisingset byr på god faglig diskusjon om autisme.
Programleder og produsent: Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Hør hele episoden nederst i artikkelen.
Øien understreker at spekteret er bredt og
dekker mennesker med svært ulike ferdigheter og svært ulike hjelpebehov.
– Noen trenger mye støtte i hverdagen,
mens andre klarer å leve forholdsvis selvstendig. Det varierer veldig fra
individ til individ.
Det anslås at mellom en og to prosent av
befolkningen har en autismediagnose.
Hvor er reglene?
Olav synes, som mange andre med autisme,
at sosiale interaksjoner kan være utfordrende. Og jo mer uformell situasjonen
er, desto vanskeligere blir det.
Annonse
– Et intervju kan for eksempel gå veldig greit. Da vet jeg hva min
rolle er. Jeg er der for å fortelle noe, og jeg får spørsmål. En samtale på et
utested er mye vanskeligere. Da har jeg en tendens til å overtenke ting og
kanskje ikke få sagt det jeg gjerne skulle ha sagt, sier han.
Han foreller at det verste er å sitte i en
gruppe der man skal bytte på å snakke.
– Når skal jeg snakke? Hvem sin tur er det nå? Jeg er veldig glad i å
spille brettspill, for da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene.
Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, forteller
Olav.
Lill Helen Meisingset, inspektør ved Nordvoll skole, og Roald Øien, professor i spesialpedagogikk og utviklingspsykologi ved UiT.(Foto: Fredrik Solli Wandem)
Et trygt sted for læring
For elever med autisme er forutsigbarhet
ofte nøkkelen til trivsel og læring. Lill Helen Meisingset er inspektør ved
Nordvoll skole, Norges eneste spesialskole for elever med autisme.
Hun
gjenkjenner mye fra Olavs historie.
– Mange elever sliter med sensoriske utfordringer, slik som Olav
beskriver. De kan bli overveldet av lyder, lukter eller berøring. Derfor er det
viktig med rolige omgivelser og muligheten til å ta pauser, sier hun.
Nordvoll skole tilbyr undervisning til
elever mellom 7 og 20 år. Her får hver elev en individuell opplæringsplan med egne mål og tiltak. Små grupper, skjermede omgivelser og trygge
rutiner gir elevene en forutsigbar hverdag.
– Når elevene får bruke energien sin på å lære og ikke bare på å
håndtere inntrykk, ser vi hvor mye de kan mestre, sier hun.