Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
– Hvis vi tar utgangspunkt i de kontrollertes respons på kvittering, virker det ikke som om pilotprosjektet har bidratt til å styrke tilliten til politiet, sier Mariann Stærkebye Leirvik.(Foto: Mostphotos)
Kvittering etter at folk ble kontrollert på gata, styrket ikke tilliten til politiet
Den som politiet stoppet, fikk tilbud om en kvittering på at det har skjedd. Men ordningen har ikke styrket tilliten til politiet eller forbedret kommunikasjonen mellom politiet og de kontrollerte.
Kontrollerer politiet etniske minoriteter for mye? Det skulle et pilotprosjekt gi svar på. Nå viser det seg at det ikke ga svar på dette i det hele tatt. Prosjektet har ikke hatt lov til å registrere etnisitet.
Kvittering på kontroll
En kvitteringsordning for politiet i Norge har vært diskutert i mange år. En slik ordning betyr at den som stoppes av politiet, tilbys en kvittering på at det har skjedd.
Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD)
og andre interesseorganisasjoner har ønsket et slikt tiltak lenge.
Bak ønsket ligger en opplevelse av at politiet kontrollerer minoritetsungdom uten gyldig grunn, det som kalles etnisk profilering. Ønsket med kvitteringsordningen har vært å kunne kartlegge om politiet faktisk driver overkontroll av etniske minoriteter.
Pilot i Oslo sentrum
Budsjettforliket mellom regjeringspartiene
og SV senhøsten 2021 la grunnlaget for å sette i gang en pilotordning med
kvittering for personkontroller som politiet gjennomfører.
Mellom 5. desember 2022 og 3. september
2023 ble kvitteringsordningen gjennomført i Oslo sentrum. Politiet måtte tilby
alle de kontrollerte i området en kvittering på at de hadde
stoppet dem.
Oslo Economics og By- og
regionsforskningsinstituttet NIBR ved OsloMet har nå evaluert prosjektet på
oppdrag fra Politidirektoratet. De har gjort en feltstudie av ulike
avdelinger i politiet i Oslo. I tillegg har de intervjuet politi og representanter for
sivilsamfunnet. Dessuten er dataene som er samlet inn om kvitteringsordningen, analysert.
Evalueringen viser at pilotprosjektet ikke
gir svar på de spørsmålene OMOD og andre interesseorganisasjoner har vært mest
opptatt av.
Loggførte ikke etnisitet
– Siden loggføring av etnisitet ikke
har vært en del av politiets prosjekt, gir dermed prosjektet ikke svar på de
spørsmålene organisasjonene særlig har vært opptatt av. Det sier Mariann Stærkebye Leirvik,
forskeren ved NIBR som har gjort evalueringen.
Oslo Economics og NIBR påpeker at dersom
etnisitet skulle vært inkludert i prosjektet, måtte bestillingen fra Stortinget
hatt en annen ordlyd. I likhet med andre offentlige etater har nemlig ikke
politiet lov til å registrere etnisitet uten videre.
Ifølge politiregisterloven kan slike
opplysninger bare registreres dersom det er strengt nødvendig ut fra formålet
med innsamlingen. Men Stortinget ba ikke om at etnisitet skulle registreres.
Stortinget ba bare om en pilotordning i Oslo med en teknisk
løsning. Løsningen skulle gi den som kontrolleres, mulighet til å motta en
bekreftelse på kontrollen. Politiet hadde dermed ikke rettslig adgang til å føre
opp etnisitet som kategori i kvitteringsordningen.
Men at etnisitet ikke har vært en del av
datagrunnlaget i ordningen, betyr ikke at utprøvingen av ordningen som sådan er
feilslått, sier forskeren.
– Gjennom evalueringen av pilotprosjektet har vi blant annet kunnet undersøke betydningen av en kvitteringsordning for
politiets kontrollpraksiser. Vi har også belyst innvirkning opp mot tillit, og
da særlig tillit mellom de kontrollerte og politiet, sier Leirvik.
Kan virke stikk motsatt
Annonse
I evalueringen argumenterer Oslo Economics
og NIBR også for at det generelt er noen utfordringer for politiet dersom det skulle ha vært samlet inn informasjon om etnisitet.
Det kan faktisk føre til det motsatte av hensikten. Dersom polititjenestepersonene selv
noterer ned oppfatningen sin av den kontrollertes etnisitet, kan det bidra til økt
oppmerksomhet rundt de kontrollertes utseende.
Datakvaliteten til et slikt datasett som er basert på gjetninger om etnisitet, vil også være svak.
I sentrum er vi mye borti folk med minoritetsbakgrunn, og jeg tror at det farger oss. Tror vi er veldig snevre og trangsynte hvis vi sier at [etnisk profilering] ikke forekommer, for det gjør det.
Intervjuet polititjenesteperson
En annen mulighet kunne være at polititjenestepersonene
selv spurte de kontrollerte. Sånn Oslo Economics og NIBR ser det, kan også det
virke mot sin hensikt. Det kan forsterke en allerede eksisterende opplevelse av
utenforskap hos dem som blir kontrollert.
– Mange unge med
minoritetsbakgrunn har erfaringer med rasisme og det å ikke å bli sett som
norske eller norske nok. Det å bli spurt om egen eller foreldres bakgrunn, på
bakgrunn av hudfarge eller liknende, kan oppleves som nok en bekreftelse på at
de ikke får lov til å definere seg som norske, sier Leirvik.
– Dersom politiet forsterker en
opplevelse av utenforskap, kan det antakelig bidra til mindre tillit til
politiet, og eventuelt også samfunnet mer generelt.
Tilliten har ikke økt
Oslo Economics og NIBR kan ikke utelukke at en kvitteringsordning kan ha en positiv effekt på den generelle
tilliten til politiet i befolkningen. Ut fra prøveprosjektet kan de likevel ikke se at kvitteringsordningen
har bidratt til å styrke tilliten til politiet.
– Piloten har ikke gjort
kommunikasjonen mellom politi og de kontrollerte bedre. I enkelte situasjoner
har kvitteringen heller hatt motsatt virkning, sier Leirvik.
Det er for eksempel flere
polititjenestepersoner som forteller at konfliktnivået har eskalert når de har
gitt tilbud om kvittering.
– Det gjelder særlig i situasjoner der den
kontrollerte uttrykker motstand mot å bli kontrollert, sier Leirvik, og legger
til:
– Vi finner heller ikke at
prosjektet har bidratt til at kontrollene har fremstått som mer eller som
mindre legitime og nødvendige for den kontrollerte.
Annonse
I de kontrollsituasjonene som Leirvik har
observert, har de kontrollerte jevnt over fremstått relativt likegyldige til
dokumentasjonen de har fått tilbud om.
– Mange forstår ikke vitsen med
kvitteringen. En del takker nei, og en del takker ja. Ikke nødvendigvis fordi
de selv ser vitsen, men fordi det er politiet som spør, sier Leirvik.
Liten innvirkning på arbeidsmetodene
Oslo
Economics og NIBR kan heller ikke se at kvitteringsordningen har ført til vesentlige
endringer i politiets arbeidsmetoder.
– Polititjenestepersonene har
blitt noe mer bevisste på hvor i lovverket de befinner seg når de stopper folk,
men effekten er likevel begrenset, sier Leirvik.
Evalueringen
viser også at loggføringen av personkontroller i politiets registre har blitt noe bedre.
Jeg har i prøveprosjektet opplevd at det har ført til færre kontroller, enten fordi man bruker lengre tid per kontroll eller fordi man blir «redd» for å kontrollere feil.
Intervjuet polititjenesteperson
– Men selv om politiet har blitt flinkere
til å loggføre, er det fremdeles slik at ikke alle kontrollsituasjoner blir
loggført, selv under pilotprosjektet, sier Leirvik.
Det er heller ikke slik at ordningen
har gjort at polititjenestepersonene er mer eller mindre flinke til å
begrunne bakgrunnen for at de kontrollerer noen. De som brukte en forklarende tilnærming før ordningen, gjorde det også under ordningen, og motsatt.
– Dersom en kvitteringsordning er
ment å styrke tilliten ved å få politiet til å endre på sin arbeidsmetodikk, tenker
vi det er lite hensiktsmessig å innføre en nasjonal kvitteringsordning for
personkontroll i politiet, sier Leirvik.
Krever tid og ressurser
Pilotprosjektet har ført til at politiet
må bruke mer tid og ressurser på kontrollsituasjonene. Det er den virkningen
polititjenestepersonene er mest opptatt av.
Har stanset langt færre kjøretøy nå enn før ordningen inntrådte.
Intervjuet polititjenesteperson
– Ressursbruken oppleves som
frustrerende fra polititjenestepersonens side, særlig fordi de ikke opplever at
kvitteringsordningen gjør kontrollene bedre, sier Leirvik.
Annonse
Politiet opplever at de må bruke tid på å
forklare en ordning istedenfor å gjøre annet politiarbeid.
– Når folk ikke setter pris på
tilbudet om en kvittering, oppleves tidsbruken som unødvendig og frustrerende. De
opplever også at folk blir redde for at de får en bot. Derfor må de bruke tid
på å ufarliggjøre kvitteringen, sier Leirvik.
Heller rutiner for loggføring
Politiet har et register der de kan
registrere kontroller. Problemet er at ikke alle typer kontroller faktisk registreres.
– Framfor å innføre en
kvitteringsordning og enda et system for loggføring, mener vi derfor det bør
lages tydeligere rutiner for hvilke kontroller som skal loggføres, sier
Leirvik.
Oslo Economics og NIBR understreker at tydeligere
rutiner må følges opp av et systematisk arbeid med bevisstgjøring.
Positiv bieffekt av å rapportere hjemler: Man blir rågod (…), og kan også bruke hjemlene aktivt når man forklarer hvorfor kontrollen er legitim og lovlig. Kan ha en dempende effekt i kommunikasjonen på gata.
Intervjuet polititjenesteperson
– Det er behov for
bevisstgjøring om viktigheten av loggføring og om viktigheten av hvordan
politiet fremstår i kontrollsituasjoner. Særlig viktig er det å være bevisst
sine valg knyttet til kontroll av etniske minoriteter, sier Leirvik.
Trenger å begrunne bedre
Evalueringen viser også at det er behov
for enda mer oppmerksomhet på å
begrunne årsaken til kontroll.
– På den måten kan idealet om en
forklarende tilnærming etterleves i praksis blant et større flertall politifolk,
sier Leirvik.
Det er også behov for økt kompetanse om hvordan
gjentatte belastninger med rasisme på andre arenaer påvirker opplevelsen av å
bli kontrollert av politiet.
Særlig viktig er jevnlig
kompetansebygging i hverdagen.
– En måte å få til det på kan være
at ledelsen legger opp til gjentakende og mer kollektiv refleksjon rundt temaer
som etnisk profilering, kategorisering og hvordan måter å opptre på kan
redusere de kontrollertes opplevelser av kontroller som illegitime, sier Leirvik.
Annonse
Nytten må være større
Dersom det blir aktuelt å innføre en
nasjonal kvitteringsordning for politiet, er Oslo Economics og NIBR tydelige på
at nytten ved ordningen må dokumenteres å være større enn kostnadene.
– Grunnlaget for å vurdere det
etter det gjennomførte pilotprosjektet, er for smalt, sier Leirvik.
Hun mener myndighetene i så fall bør
iverksette et utvidet prøveprosjekt. Det må utformes slik at det er mulig
å evaluere hvordan det påvirker den generelle tilliten til politiet, særlig
blant minoriteter.
– Vurderinger rundt videre
utprøving eller innføring av en kvitteringsordning bør ses opp mot og avvente det
arbeidet som gjøres i politiet med å utvikle en app for personkontroller, sier
Leirvik.
I pilotperioden har politiet
produsert kvitteringer for personkontroller i et område avgrenset av ring 1 i
vest, ring 2 i nord og ring 3 i øst. Avgrensningen utgjør størstedelen av
området til Enhet sentrum i Oslo politidistrikt.
En forutsetning for å skrive
kvittering har vært at polititjenestepersonene har gjennomgått opplæring.
Piloten har vært avgrenset til
personkontroller i det offentlige rom, og til kontroller som innebærer at den
kontrollerte må gjøre, tåle eller unnlate noe. Frivillige samtaler og andre
møter med innbyggere ga derfor ingen kvittering.
På kvitteringen til de
kontrollerte fylte polititjenestepersonene ut tid og sted for kontrollen, navn
og fødselsdato på den kontrollerte, samt sitt eget tjenestenummer og
hjemmelsgrunnlaget for kontrollen.
På kvitteringsdelen politiet
selv beholdt, var det også et felt for å notere en kort beskrivelse av
situasjonen. Informasjonen fra papirkvitteringen ble loggført i et digitalt
register i etterkant.
I løpet av pilotperioden ble
det produsert 5158 kvitteringer til totalt 4278 personer. 55 personer er kontrollert fem
eller flere ganger. Tallene forteller oss at enkelte personer har blitt
kontrollert gjentatte ganger i løpet av perioden for piloten.