Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Mangfoldsrådgiverne er ansatt i direktoratet, men utplassert i skolene. Det er litt på samme måte som helsesykepleiere.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hva er mandatet til mangfoldsrådgiverne i skolen?
Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles.
Høsten 2021 ble det startet opp et treårige
pilotprosjekt med mangfoldsrådgivere på fem ungdomsskoler i utsatte byområder
og ved to steder for voksenopplæring.
Målet var å nå ut til nye målgrupper. De enten utsettes for eller står i fare for å bli utsatt for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse.
Nå er prosjektet evaluert og resultatet samlet i en ny rapport.
Mangfoldsrådgiverne er ansatt hos Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), men utplassert i skolene. Det er litt på samme måte som helsesykepleiere.
Hva er en mangfoldsrådgiver?
Målene for ordningen med
mangfoldsrådgivere er at flere barn og unge som står i fare for eller utsettes
for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og
kjønnslemlestelse skal få råd, veiledning og oppfølging i tråd med sine behov
og rettigheter.
Mangfoldsrådgiverne skal både drive
oppfølging og tiltak rettet mot elever, og kompetanseheving av ansatte i skole
og hjelpeinstanser.
Det har vært mangfoldsrådgivere på
utvalgte videregående skoler siden 2008. Ordningen er nå utvidet til
utvalgte ungdomsskoler og voksenopplæringssentre.
Er viktige ressurser på voksenopplæringssentrene
Evalueringen viser at en stor del av
mangfoldsrådgivernes tid i voksenopplæringssentrene går med til å hjelpe
deltakere med et bredt spekter av problemer.
– Noen av disse problemene er klart
innenfor ordningens mandat. Det er eksempel i situasjoner der en person som har
inngått ekteskap mer eller mindre under tvang, har kommet til Norge som
familiegjenforent. Deretter har vedkommende problemer med å komme seg ut av et voldelig
forhold, forteller Aarset.
Forskernes vurdering er at det bidrar til å nå målet om å gi hjelp til
utsatte som har problemer med å få tilgang til hjelp på andre arenaer.
De gir
imidlertid ikke bare hjelp i saker som er innenfor mandatet for ordningen. De bidrar også på mange andre områder.
Få saker om tvangsekteskap og kjønnslemlestelse
Omfanget av
situasjoner der mangfoldsrådgivere kommer i berøring med tvangsekteskap og
kjønnslemlestelse på ungdomsskolene, er svært lite.
Ifølge forskerne er dette i tråd med forventningene ut fra det vi vet per nå.
I saker der det er snakk om
ufrivillig utenlandsopphold, er det ofte skolen selv som avdekker dem.
Forskerne har intervjuet ledere og andre ansatte ved skolene.
– De forteller at disse sakene ville ha blitt håndtert av skolen selv hvis de ikke hadde hatt en mangfoldsrådgiver til stede, sier Aarset.
Uklart hva som menes med negativ sosial kontroll
En av oppgavene til mangfoldsrådgiverne er
å gi råd og veiledning til barn og unge utsatt for negativ sosial kontroll.
Men forskerne fant at både rådgivere og skolene synes det
var uklart hva som falt inn under dette begrepet. Det bringer de nå videre til
IMDi.
Annonse
– Negativ sosial kontroll brukes
hovedsakelig om restriksjoner fra foreldre som blir oppfattet som for strenge. Men
det viser seg å være vanskelig å vite eksakt hvor grensen går mellom akseptabel
streng kontroll og for streng kontroll, sier Aarset.
Hun legger til at
mangfoldsrådgiverne etterlyser en faglig diskusjon om hva som legges i begrepet
og hvordan de skal jobbe med det.
Må bli tydeligere hva rådgiverne skal gjøre
I rapporten anbefaler forskerne også å
endre selve mandatet rådgiverne jobber etter. Mandatet bør tilpasses den
institusjonen de jobber i og målgruppen de jobber med.
– I ungdomsskolen fungerer rådgiverne i
stor grad som en sosialfaglig ansatt som jobber bredt med vanlige ungdomsproblemer. Men her er det behov for fagutvikling i ordningen. Blant
annet rundt hvilken rolle mangfoldsrådgivere skal ha i samarbeid med andre som jobber sosialfaglig i skolen.
I voksenopplæringen er det annerledes. Der
finnes det ikke andre sosialfaglige kollegaer å sparre med. Rådgiverne kan dermed fort få en rolle som elevenes kanskje eneste kontaktpunkt til offentlige
tjenester.
– Mange av brukerne i voksenopplæringen er
gjerne nyankomne og har sammensatte utfordringer. For eksempel kan de trenge
hjelp til å orientere seg i Norge og til å komme i kontakt med hjelpetjenester.
Siden rådgivernes arbeidshverdag
er svært ulik avhengig av hvor de jobber, anbefaler forskerne at dette gjøres tydeligere.
De foreslår at hovedmandatet til rådgiverne i
ungdomsskolen omformuleres til et «bredt og sosialt forebyggingsarbeid». I tillegg bør det fokuseres mer på foreldre.
Men i voksenopplæringen anbefaler de at mandatet
i større grad reflekterer mangelen på annen sosialfaglig rådgivning.
Løft fram forebygging
Et siste og like viktig poeng fra
forskerne er det de beskriver som «usynliggjøring av mangfoldsrådgivernes
brede og sammensatte arbeid».
Annonse
– I offentligheten blir ordningen i all
hovedsak presentert gjennom rapportering av tall på saker som mangfoldsrådgivere
har vært involvert i, forteller Aarset.
De skal registrere henvendelser
fra eller på vegne av enkeltpersoner som «saker» i et registreringsverktøy som
IMDi har utviklet. Negativ sosial kontroll var den klart største sakskategorien
i 2023.
– Vår evaluering viser at sakene som
registreres, utgjør en relativt liten del av rådgivernes totale
arbeid, sier Aarset.
Hun forteller at det også er uklart i rapporteringene hva som utgjør en
«sak» og hva rådgivernes bidrag har vært.
Forskerne anbefaler derfor at de faktiske
arbeidsoppgavene som rådgiverne utfører, blir tydeligere i rapporteringen. Videre at det forebyggende arbeidet utvikles videre og løftes bedre fram i
offentligheten.
Om studien
Velferdsforskningsinstituttet NOVA på OsloMet fikk i oppdrag av Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) å utarbeide en følgeevaluering av de tre pilotårene.
Forskerne har undersøkt om pilotprosjektene har fungert etter hensikten og om mangfoldsrådgivernes mandatet gjenspeiler de utfordringer de møter på skolene og i voksenopplæringssentrene. Videre har de sett på om det er samsvar mellom måten ordningen presenteres i offentligheten og det arbeidet de faktisk gjør i skolene.
Resultatene er publisert i rapporten Mangfoldsrådgivere i ungdomsskoler og voksenopplæringssentre. Fungerer det etter hensikten?
Rapporten er skrevet av Monica Five Aarset sammen med forskerkollegaene Ingrid Smette og Stine Bruland.