Førsteårs designstudenter ved Arkitektur-
og designhøgskolen i Oslo (AHO) får tidlig prøve seg som designere i reelle prosjekter
med virkelige mennesker.
På slutten av det første semesteret får studentene følgende oppgave:
«I løpet av tre uker skal dere
designe og gjennomføre en festival på Kruttverket, et kulturhus på Etterstad i
Oslo. Dagfestivalen skal være en nabolagsfestival som skal skapes med og for lokalbefolkningen.
Bærekraftig tenkning skal være en rød tråd i gjennomføringen av festivalen.
Alle designvalg skal gjenspeile respekt for nabolaget og omgivelsene».
– Vi ønsker at studentene tidlig i
utdanningen skal forstå at tjenestedesign handler om å skape betydningsfulle opplevelser
for andre, forteller Vera Pahle ved Institutt
for design ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
Nabolagsfestival: Kull høst 2024.(Foto: AHO)
Fremtidens designutdanning
Kulturhuset Kruttverket ligger på Etterstad,
et urbant område i Oslo med sosiale og økonomiske forskjeller. Gjennom prosjektet
skal studentene erfare hvordan design har potensial for å skape gode nabolag,
inkludering og sosial tilhørighet på tvers av generasjoner og erfaringer.
Pahle har sammen med universitetslektor Aleksandra
Zamarajeva Fischer og professor Lise Amy Hansen delt erfaringer fra å holde festivalen over flere år i en nylig publisert casestudie.
Artikkelen inngår i samlingen «Futures of
Design Education» som utforsker aspekter ved fremtidens designutdanning.
Dukketeater.(Foto: AHO)
En festival blir til
Da ideen om å samarbeide med de som skulle
drive Kruttverket oppstod, stod bygningen tom og var under
renovasjon. Det forelå planer om å utvikle bygningen til et fremtidig
kulturhus.
Hva kunne vel passe bedre enn å skape en
nabolagsfestival? Og bruke det som case i utforsking av undervisningen?
Futti Krutti Nabolagsfestival skaper hvert
år begeistring. Den har nå blitt
gjennomført med fire kull førsteårsstudenter, 190 studenter totalt.
Skaper liv og læring
Studentene starter prosjektet med å bli
kjent med nabolaget. Blant annet intervjuer de naboene for å kartlegge ønsker
og forventninger til en nabolagsfestival. Deretter analyserer og deler de
innsikten, før de går i gang med å skape selve festivalen.
Ideen bak prosjektet er at studentene skal
praktisere det de har lært i løpet av første semester.
Førsteårsstudentene har blitt introdusert for tegning, visuell kommunikasjon,
interaksjonsdesign, digital 3D-modellering, industridesign og modellbygging.
Lærerne utfordrer studentene til å bruke
det de har lært til å utforme aktiviteter som foregår i løpet av dagen. Det
gjør studentene i stand til å bruke ulike designmetoder til å skape fantastiske
maskiner.
For eksempel en interaktiv kakaomaskin, en mini
såpefabrikk og en fotoautomat, hvor publikum får sitt eget portrett tegnet av
studentene på rekordtid.
Annonse
En av gjestene som hadde vært der med sine
tre barn, sendte denne meldingen i etterkant: «Portrettegningene lever videre på
kjøkkenbordet hjemme, nå med litt farget tusj på».
Hvert år har det kommet stadig flere
naboer – i fjor var over 700 innom festivalen.
Lærerne.(Foto: AHO)
Lære gjennom å gjøre
Målet er at studentene skal lære å beskrive og forklare viktige begreper innen tjenestedesign, identifisere behov og utvikle tjenester basert på innsikt, samt bruke og forklare verktøyene som benyttes i prosjektet.
– Det er jo ganske sinnssykt å klare å
strukturere en klasse på 60 studenter som samarbeider om ett prosjekt og oppnå
et slikt resultat på 3 uker. Målet blir mer håndgripelig når vi skal lage noe
som skal bli en opplevelse for andre enn deg selv. Og vi designer bedre om vi har det gøy med
prosessen, sier en av studentene som deltok i prosjektet.
Å undervise i design
Pahle
og Fischer har samlet tanker fra 190 studenter over de fire årene de har
gjennomført prosjektet for å evaluere verdien av undervisningsmetoden.
– De aller fleste fremhever gleden
de opplever ved å designe opplevelser som er betydningsfulle for andre, sier Pahle.
Studien fremhever tre positive
effekter av å lære gjennom praksis:
Studentene lærer tidlig i
studieløpet at tjenestedesign handler om å skape gode løsninger og opplevelser
for andre.
Fremtidens designere må kunne
adressere dagens samfunnsutfordringer.
Studentene blir bevisst sin rolle
gjennom å jobbe med realistiske og reelle prosjekter.
– Det er motiverende å se hvordan festivalen har etablert
seg som et positivt innslag i nabolaget på Etterstad. Jeg er imponert og stolt
over hva designstudentene har laget sammen, forteller Pahle.