Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo - LES MER.

Studentene skapte populær nabolagsfestival. Slik lærte de å designe opplevelser for andre

Hvordan undervise førsteårsstudenter i å designe opplevelser for andre? La dem lære gjennom å gjøre det i praksis.

Uteaktiviteter for små og store ved nabolagsfestivalen skapt av førsteårsstudenter.
Publisert

Førsteårs designstudenter ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) får tidlig prøve seg som designere i reelle prosjekter med virkelige mennesker.

På slutten av det første semesteret får studentene følgende oppgave:

«I løpet av tre uker skal dere designe og gjennomføre en festival på Kruttverket, et kulturhus på Etterstad i Oslo. Dagfestivalen skal være en nabolagsfestival som skal skapes med og for lokalbefolkningen. Bærekraftig tenkning skal være en rød tråd i gjennomføringen av festivalen. Alle designvalg skal gjenspeile respekt for nabolaget og omgivelsene».

– Vi ønsker at studentene tidlig i utdanningen skal forstå at tjenestedesign handler om å skape betydningsfulle opplevelser for andre, forteller Vera Pahle ved Institutt for design ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).

Nabolagsfestival: Kull høst 2024.

Fremtidens designutdanning

Kulturhuset Kruttverket ligger på Etterstad, et urbant område i Oslo med sosiale og økonomiske forskjeller. Gjennom prosjektet skal studentene erfare hvordan design har potensial for å skape gode nabolag, inkludering og sosial tilhørighet på tvers av generasjoner og erfaringer.

Pahle har sammen med universitetslektor Aleksandra Zamarajeva Fischer og professor Lise Amy Hansen delt erfaringer fra å holde festivalen over flere år i en nylig publisert casestudie.

Artikkelen inngår i samlingen «Futures of Design Education» som utforsker aspekter ved fremtidens designutdanning.

Dukketeater.

En festival blir til

Da ideen om å samarbeide med de som skulle drive Kruttverket oppstod, stod bygningen tom og var under renovasjon. Det forelå planer om å utvikle bygningen til et fremtidig kulturhus.

Hva kunne vel passe bedre enn å skape en nabolagsfestival? Og bruke det som case i utforsking av undervisningen?

Futti Krutti Nabolagsfestival skaper hvert år begeistring. Den har nå blitt gjennomført med fire kull førsteårsstudenter, 190 studenter totalt.

Skaper liv og læring

Studentene starter prosjektet med å bli kjent med nabolaget. Blant annet intervjuer de naboene for å kartlegge ønsker og forventninger til en nabolagsfestival. Deretter analyserer og deler de innsikten, før de går i gang med å skape selve festivalen.

Ideen bak prosjektet er at studentene skal praktisere det de har lært i løpet av første semester. 

Førsteårsstudentene har blitt introdusert for tegning, visuell kommunikasjon, interaksjonsdesign, digital 3D-modellering, industridesign og modellbygging.

Lærerne utfordrer studentene til å bruke det de har lært til å utforme aktiviteter som foregår i løpet av dagen. Det gjør studentene i stand til å bruke ulike designmetoder til å skape fantastiske maskiner. 

For eksempel en interaktiv kakaomaskin, en mini såpefabrikk og en fotoautomat, hvor publikum får sitt eget portrett tegnet av studentene på rekordtid.

En av gjestene som hadde vært der med sine tre barn, sendte denne meldingen i etterkant: «Portrettegningene lever videre på kjøkkenbordet hjemme, nå med litt farget tusj på».

Hvert år har det kommet stadig flere naboer – i fjor var over 700 innom festivalen.

Lærerne.

Lære gjennom å gjøre

Målet er at studentene skal lære å beskrive og forklare viktige begreper innen tjenestedesign, identifisere behov og utvikle tjenester basert på innsikt, samt bruke og forklare verktøyene som benyttes i prosjektet.

– Det er jo ganske sinnssykt å klare å strukturere en klasse på 60 studenter som samarbeider om ett prosjekt og oppnå et slikt resultat på 3 uker. Målet blir mer håndgripelig når vi skal lage noe som skal bli en opplevelse for andre enn deg selv. Og vi designer bedre om vi har det gøy med prosessen, sier en av studentene som deltok i prosjektet.

Å undervise i design

Pahle og Fischer har samlet tanker fra 190 studenter over de fire årene de har gjennomført prosjektet for å evaluere verdien av undervisningsmetoden.

– De aller fleste fremhever gleden de opplever ved å designe opplevelser som er betydningsfulle for andre, sier Pahle.

Studien fremhever tre positive effekter av å lære gjennom praksis:

  1. Studentene lærer tidlig i studieløpet at tjenestedesign handler om å skape gode løsninger og opplevelser for andre.
  2. Fremtidens designere må kunne adressere dagens samfunnsutfordringer.
  3. Studentene blir bevisst sin rolle gjennom å jobbe med realistiske og reelle prosjekter.

– Det er motiverende å se hvordan festivalen har etablert seg som et positivt innslag i nabolaget på Etterstad. Jeg er imponert og stolt over hva designstudentene har laget sammen, forteller Pahle.

Referanse:

Aleksandra Zamarajeva Fischer, Vera Pahle mfl.:  The 7th International Conference for Design Education Researchers, 29 November - 1 December 2023. London, United Kingdom, 2024. Doi.org/10.21606/drslxd.2024.088

Powered by Labrador CMS