Denne artikkelen er produsert og finansiert av OsloMet – storbyuniversitetet - les mer.
Russegutter som drikker mye, bruker oftere kokain
Videregående skoler med sterk festkultur knyttet til russetiden gir større risiko for kokainbruk blant elevene, viser ny forskning.
Forskerne fant at skolens festkultur har større betydning for kokainbruk enn hvor elevene bor og hvilken sosioøkonomisk bakgrunn de kommer fra.(Foto: Lise Åserud / NTB)
Sammen med kolleger på NOVA ved OsloMet og
Universitetet i Oslo har Lars Roar Frøyland undersøkt betydningen av individ,
nabolag og skole for kokainbruk blant elever i videregående skole i Oslo.
Forskerne fant at skolens festkultur har større betydning for kokainbruk enn hvor elevene bor og hvilken sosioøkonomisk bakgrunn de kommer fra. Og det er særlig elever på det som gjerne omtales som russeskoler, som er i faresonen.
Russegutter som drikker mye, bruker oftere kokain
– Totalt er det i underkant av ti prosent
av Oslo-ungdommene som sier at de har brukt kokain det siste året, sier
Frøyland.
– Det er kanskje ikke kjempehøyt, men det
er noen grupper som oppgir mye høyere bruksnivå enn dette. Blant eldre gutter
som oppgir å drikke mye alkohol, svarer så mange som én av tre at de også har
brukt kokain.
– Blant eldre gutter som oppgir å drikke mye alkohol, svarer så mange som én av tre at de også har brukt kokain, sier forsker Lars Roar Frøyland.(Foto: StudioVest / OsloMet)
Det er særlig guttene i tredje klasse på
videregående, altså de som er russ, som har dette bruksmønsteret.
Frøyland understreker at de viktigste
årsakene til at noen ungdommer velger å bruke kokain, er individuelle. Likevel
mener han at festkulturen ved skolene ikke må undervurderes.
Skoler med sterk festkultur
Forskerne har laget en indeks over hvor
viktig russetiden er på de ulike skolene. Dette handler både om hvordan elevene
stiller seg til russetiden, hvor mye penger de planlegger å bruke på feiringen og om skolen har en sterk russebusskultur.
Russeskolene er preget av en sterk
festkultur gjennom alle tre årene på videregående. Elevene organiserer seg
gjerne i bussgrupper fra første klasse – eller allerede før de begynner på
videregående.
– Det har vært en uttalt bekymring at en
del av russemiljøet skaper sosiale arenaer som fremmer både utstrakt bruk av
alkohol, men også ulovlige rusmidler som kokain, sier Frøyland.
Det kan bidra til en kultur der ulovlige
rusmidler blir mer tilgjengelige og bruken blir sosialt akseptert, og kanskje
til og med forventet i noen miljøer.
– Hvis du allerede i første trinn på
videregående etablerer en gruppe som fester sammen i tre år, kan du få en
gradvis normalisering innad i denne gruppen. Da tror jeg fort man kommer i en
situasjon der dette ikke er uvanlig lenger, sier Frøyland.
Bekymring for kombinasjonen av alkohol og
kokain
Selv om de fleste unge vil lande på beina
etter russetiden, på tross av rusbruk, har forskeren noen
bekymringer.
– Kokain er blant de mest
avhengighetsskapende rusmidlene vi har, og bruken har vært koblet til både vold
og risiko for akutte skader, særlig i kombinasjon med alkohol.
– Vi bør være bekymret for den tette
koblingen mellom rusmidlene. Det lovlige, aksepterte rusmiddelet, alkohol, som «alle» bruker og som veldig mange kommer til å bruke gjennom store deler av
livet, og et rusmiddel som kokain.
Frøyland forteller at mange bruker kokain
for å regulere alkoholrusen. Det får dem til å føle seg klarere og mindre
beruset, og gjør det mulig å drikke enda mer.
Annonse
– En del unge legger til seg et ganske
skummelt forbruksmønster for alkohol, som forutsetter at de har tilgang til
kokain for å regulere dette.
Dermed kan det høye alkoholforbruket i seg
selv bli et problem den dagen de bestemmer seg for å kutte ut
kokainen.
Hva kan skole og foreldre gjøre?
Frøyland tror forskningen kan bidra til
forebyggende tiltak direkte mot skoler og miljøer med en slik
festkultur.
– For foreldre kan det være nyttig å ha et
bevisst forhold til at dette kan være et miljø som barna dine møter hvis de
begynner på en skole som er preget av festkultur.
– Det gir jo et grunnlag for å kunne
snakke om at man vet at det er noe som skjer og være mer åpen angående
forebygging.