Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.
Studentenes gåturer skulle ikke gå på bekostning av undervisningstid. Her Ida Vasstrand (f.v.), Baseba Tesfaldet Sium, Lana Jaber Al-Zaoki, Alina Maliuta og Thomas Kristiansen valgte å ta diskusjonsturen utendørs i det fine høstværet.(Foto: Karen Bauer / NTNU)
Forsker tok i bruk 2.000 år gammel metode i undervisningen
«Det var som en espresso» var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i forskningsprosjektet.
Mange
studier har vist at bevegelse og trening har positiv effekt på helsa. Men kan
bevegelse i undervisningen ha positiv effekt på læring i høyere utdanning?
Det ville Karen Bauer undersøke. Hun forsker og underviser i fremmedspråk ved Institutt for lærerutdanning på NTNU. Mer presist: Hun lærer studentene hvordan de kan undervise fremmedspråk.
Mange studenter trener og holder seg i form. ShoT-undersøkelsen fra 2022 viser at 75 prosent av studentene trener 2–3 ganger i uka.
Men i løpet av studiedagen sitter de mye stille. Det gjør de på forelesninger, på gruppearbeid og når de leser pensum på egen hånd.
Brukte erfaring fra egen undervisning
– Målet
mitt var å bryte med den tradisjonelle formen for undervisning hvor studenter
sitter, sier Bauer.
Hun ville erstatte den med en variant med bevegelse
På
bakgrunn av dette formulerte hun to spørsmål:
a)
Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse?
b)
Hvordan opplever studenter slik undervisning?
Problemstilling
a) skulle hun belyse ut fra egne observasjoner og refleksjoner.
Problemstilling b) skulle hun besvare ut fra studentenes evalueringer.
– Grunnen til at jeg ønsket å prøve ut mer fysisk aktive undervisningsformer kom fra
erfaringer i min egen undervisning, sier Bauer.
Noen
ganger observerte hun tegn på begynnende trøtthet hos studenter 20–30 minutter
etter at undervisningen startet. Selv var hun aktiv ved tavlen eller vandret rundt i
rommet.
– Målet mitt med studien var å undersøke muligheten for
å redusere studentenes stillesitting. Det skulle skje uten at det gikk på bekostning av
undervisningstid, sier hun.
Det
innebar at hun måtte legge fysisk aktivitet inn i selve undervisningen.
Kopierte Aristoteles´ metode
Hun testet ut ulike aktiviteter
i et pilotprosjekt og landet på én metode.
Den gikk ut på å legge inn såkalte diskusjonsfaser utenfor klasserommet. Dette har Bauer også tidligere brukt som en del av undervisningen.
Annonse
Da har hun delt diskusjonsfasene på korte økter på omtrent 4–5 minutter innenfor en 90 minutters
forelesning. Nå samlet hun dem i én diskusjonsblokk. Den ble kombinert med en gåtur på 12
minutter utenfor klasserommet.
Studentene
kunne velge om de ville gå utendørs eller innendørs. Studentene gikk omtrent
700 meter i løpet av 12 minutter. Halvparten valgte å
gå utendørs og halvparten innendørs.
I
antikkens Hellas gjennomførte filosofer deler av undervisningen nettopp på
spaserturer.
Aristoteles tok med studentene sine på gåturer for å
diskutere og reflektere over filosofiske spørsmål. Det finnes fortsatt en 1,1
kilometer lang gangvei ved Akropolis i Athen. Der skal filosofen ha vært på
vandring med sine studenter.
Slik foregikk
evalueringen
–
I starten av prosjektet fikk studentene informasjon om at en del av
undervisningen skulle gjennomføres i bevegelse. Men de fikk ikke vite hvorfor. Dette var for å unngå at studentenes
adferd og evalueringer skulle bli påvirket av eventuelle forventninger,
innstillinger eller meninger, forklarer Bauer.
Prosjektet
ble gjennomført over tre semester med tre forskjellige studentkull fra høst
2021 til høst 2022. Deltakelsen var frivillig.
Studentenes erfaringer med undervisning i bevegelse ble så kartlagt. De fylte ut anonyme evalueringsskjemaer like etter
timene og i slutten av semesteret.
Studentene ble i tillegg spurt om de hadde opplevd kroppslige
forandringer som trøtthet, konsentrasjon og motivasjon.
Mindre trøtte og mer
konsentrerte
Studentene var gjennomgående positive. Alle ønsket seg en videreføring av
metoden i andre fag. De ga også uttrykk for at de ønsker å prøve
ut metoden i sin egen undervisning.
De rapporterte også om kroppslige forandringer. Flertallet opplevde å være mindre trøtte (80 prosent), mer
konsentrerte (69 prosent) og mer motiverte (38 prosent) etter gåturene.
Annonse
Omtrent
80 prosent følte seg altså mer opplagt og mindre trøtt etter spaserturen. Én
student kommenterte at «spaserturen virket som en espresso». De øvrige 20 prosentene opplevde ikke forandring.
Ble bedre kjent med hverandre
Studentene opplevde også større grad av trygghet sammenlignet med vanlige undervisningstimer
uten diskusjonsturer.
Flere
studenter mente de blant annet ble bedre kjent med hverandre under spaserturen. Det føltes enklere for dem å sosialisere med de andre når de gikk i par.
Noen opplyste også at det var lettere å få til en god samtale enn i klasserommet.
Flere
studenter kommenterte at det var lettere å diskutere på fremmedspråk utenfor undervisningsrommet når faglærer og andre medstudenter
ikke kunne høre dem. I dette tilfellet var språket tysk.
Når man fjernet diskusjonsdelene i undervisningsrommet, ble det dessuten mindre støy. Det var en interessant
sideeffekt.
– Det kan være slitsomt både for
studenter og foreleser når flere samtaler foregår samtidig i et rom, sier Bauer.
Hun konkluderer med at bevegelse påvirker studentene positivt. Det er dessuten mulig å undervise med innlagt bevegelse uten at
det går på bekostning av undervisningstid.
Hun har
derfor nå lagt inn 12-minutters diskusjonsturer som en fast del av undervisningen.
Videreutvikler
lærerutdanningen
Til
sammen deltok 23 studenter. Karen Bauer påpeker at få deltakere gjør at man må være forsiktig med å konkludere.
Hun anbefaler likevel å utforske bevegelse i undervisning
videre. Og da med større grupper og innen ulike fag.
Annonse
–
Bidraget viser hvordan forskning på egen praksis kan bidra til utvikling
av lærerutdanningen og pedagogikken på universitetsnivå generelt, sier Karen Bauer.
Hun mener det er
viktig for forskere å jobbe aktivt sammen med studentene i slike prosjekter. Studentene blir kanskje mer villige til å prøve det ut senere når de selv
skal undervise.
Funnene støttes av andre
studier
Flere
studier har pekt på den positive sammenhengen mellom kroppslig aktivitet og prestasjon. Dette gjelder alle aldersgrupper.
Undersøkelser
gjennomført i skolen viser at både pauser med bevegelse og fysiske aktiviteter i
klasserommet forbedrer oppmerksomheten hos elever.
Flere
studier har også konkludert med at elever som deltok i timer med fysisk aktivitet, behandlet oppgaver raskere og fikk økt fokus. De fikk også bedre læringsresultater
sammenlignet med tradisjonell undervisning uten bevegelse.
En spansk
studie i 2018 konstaterte at studentenes kognitive funksjoner ble forbedret hvis stillesittingen ble avbrutt hvert 20. minutt.
I en amerikansk
studie fra 2014 ble
det tydelig at å gå underveis i undervisningen hadde en positiv effekt på
studentenes kreativitet.
C. Hillman, K. Erickson og A. Kramer: Be smart, exercise your heart: exercise effects on brain and cognition. Nat Rev Neurosci, 2008. Sammendrag. Doi.org/10.1038/nrn2298
Mireia Felez-Nobrega mfl.: ActivPAL™ determined sedentary behaviour, physical activity and academic achievement in college students. Journal of Sports Sciences, 2018. Sammendrag. Doi.org/10.1080/02640414.2018.1451212
Marily Oppezzo og Daniel Schwartz: Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 2014. Sammendrag. Doi.org/10.1037/a0036577