Teknologien til 3-dimensjonale
utskrifter (3D-printing) ble lansert på midten av 1980-tallet. Den ble spådd å
kunne revolusjonere tilvirking og produksjon av produkter.
Forventningene om 3D-print-revolusjonen
har så langt ikke slått til nærmere 40 år etter at teknologien så dagens lys. Og
det på trass av vesentlig utvikling og forbedring av teknologien.
Revolusjonen lar vente på seg
– Vi har i liten grad sett at
3D-print-teknologien har bidratt til å skape sluttprodukter av noe særlig
omfang. Det sier forsker Ricardo Simian ved Institutt for
design på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO).
Kostnadene ved å tilvirke produkter gjennom
3D-utskrifter blir vesentlig høyere enn industriell masseproduksjon. Og
resultatet blir sjelden så unikt at det kan konkurrere med kunsthåndverk.
3D-utskrifter blir i dag særlig brukt til
å lage protyper for nye produkter. Ikke til å lage sluttproduktene.
Eksempler på sluttprodukter fra 3D-printere
er høreapparater og andre medisinske proteser. De krever høy grad av
skreddersøm.
Dette er spesialiserte produkter med en
svært høy prislapp. De har lite å gjøre med den varslede
teknologi-revolusjonen.
Lyser opp for nye anvendelser
Ricardo Simian er opptatt av å forstå årsakene til at 3D-teknologien ikke har fått større
utbredelse. Videre er han opptatt av hva som kan gjøres med det.
Her trekker han veksler på tidligere
forskning ved AHO på 3D-teknologi som springer tilbake til 1994.
Simian er særlig opptatt av å analysere og utforske hvordan
vi kan skape flere typer sluttprodukter ved hjelp av 3D-teknologien.
Det gjør han ved å se på strategier for å designe produkter
som ligger i aksen mellom håndverksprodukter og masseproduksjon.
Dette
er et lite utforsket område både i forskning og praksis.
Simian ser på mulighetene for å bruke
programvare til å skape design der han integrerer elementer av tilfeldigheter inn
i designet. Det kan gjøre det mulig å tilvirke produkter med et
umiskjennelig design. Samtidig vil den kunne være individuell og unik.
Altså produkter i
spennet mellom masseproduksjon og kunsthåndverk.
Det unike og individuelle er det som typisk
skiller håndverk fra industriell masseproduksjon.
Prisbelønt lampe fra 3D-utskrifter
Annonse
Designforskeren har utviklet et såkalt skript for å lage lampen Neocraft med 3D-utskrifter. Et skript er datainstruksjoner.
Lampen skal kunne lages fra de enkleste og rimeligste
3D-printerne på markedet. Denne typen finnes blant annet finnes i Folkeverkstedet på biblioteket Deichman
Bjørvika i Oslo.
Neocraft er et modulbasert lampesystem der
du kan lage 3D-utskrifter av underdel, mellomdel og overdel. Selv om hver modul
kan få sitt unike uttrykk, kan modulene settes sammen og bli en lampe med en
eller flere moduler.
Alt du trenger i tillegg til disse modulene, er billige treben lampen kan stå på. Du trenger også sokkel til lyspære, lyspærer,
ledninger og skruer.
Alle delene monteres uten lim. De kan dermed resirkuleres på slutten av livssyklusen.
Lampen Neocraft vant førstepriser i to
kategorier under tildelingen av European
Product Design Award 2023. Kategoriene var hjemme/husholdningsprodukter og bærekraftige produkter for hjemmet.
Hvis du har lyst til å lage den
prisbelønte Neocraft designlampen, kan du hente ferdiglagde instruksjoner fra Ricardo
Simians blogg. Der kan du også få instruksjoner for å lage dine helt unike lamper.
Du kan få
kjøpt fullt ut brukbare 3D-printere til hjemmebruk for 8.000–10.000 kroner.
Bruker lampen som case i forskning
Ricardo Simian utviklet Neocraft-lampen
som et eksempel til å vise mulige anvendelser av en designtilnærming
til innovasjon for økt bruk av 3D-teknologi.
For det ligger store muligheter til å skape
mange nye, unike produkter med 3D-printere. Det kan vi få til om vi integrerer elementer av
tilfeldigheter inn i utviklingen av design for produkter som skapes gjennom
3D-utskrifter.
Så om det ikke blir noen revolusjon, kan vi
kanskje se nye innovative sluttprodukter i tiden som kommer.
Ricardo Simian: Integrating randomness in parametric design: a tool for developing
crafty additive manufactured designs. Kommer i spesialutgaven Dream of 2053 – Futuring innovative product design i The Design Journal, 2024.