Ny forskning peker på ti ulike strategier som kan får alle elevene med i gymtimene. Et av rådene lyder: mindre ballspill.
RasmusYde Postjournalist, videnskab.dk
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Fakta:
Jesper von Seelens doktoravhandling er basert på casestudier av fem ulike klasser. Et av hovedspørsmålene var: Hva slags praksiser har innvirkning på om alle elevene – også de som ikke er så flinke i gym – deltar.
Fotballguttene kjører showet mens de andre elevene blir mer eller mindre usynlige. Slik ender som regel gymtimene når det står fotball på programmet.
En ny doktoravhandling kommer med ti konkrete forslag til hvordan gymlærere kan skape plass for alle barna.
– Det er uheldig for de svake elevene at det er så mye ballspill. Det gjør det vanskelig å delta, sier Jesper von Seelen, som har skrevet avhandlingen. Seelen er lektor ved University College Syddanmark.
Ti konkrete forslag
Kort oppsummert er dette von Seelens råd:
synliggjør verdiene i undervisningen for elevene
fokuser på taktikk og teknikk i stedet for seier og nederlag
del inn elevene etter nivå
gi tydelige instrukser
gi individuell tilbakemelding
varier aktivitetene
skap en praksis hvor elevene tar hensyn til hverandre
modifiser klassiske ballspill og skap nye spill
la elevene være med på å bestemme
la elevene styre fokus
Ballspill på en ny måte
De klassiske ballspillene er ifølge forskeren et problem i kroppsøvingsfaget fordi noen elever dominerer, mens andre blir usynlige.
– Det er noen tradisjoner i faget som ikke er hensiktsmessige. Hvis vi bare åpner ballskapet og setter barna i gang med ballspill, løser vi ikke problemene, sier von Seelen.
Han vil imidlertid ikke bannlyse ballspill:
– Man kan for eksempel ha flere baller i spill samtidig, og man kan skåre mål på ulike måter. Da blir det vanskeligere å falle utenfor. For eksempel kan man spille tre mot tre med fire mål og fire baller.
La elvene bestemme mer
Forskeren forslår også at elevene skal få være med og utvikle nye spill og selv bestemme hva man skal fokusere på i timene.
– Det er viktig å synliggjøre de verdiene som skal styre, for eksempel «fair play», slik at elevene kan reflektere over dem, sier von Seelen.
Tradisjoner og regler kan ifølge idrettsforskeren stå i veien for en bedre undervisning for de elevene som er usikre.
– Måten man gjennomfører spill og aktiviteter i undervisningen er koblet til idrettslagskulturen. Det er bestemte måter å spille på, for eksempel kan det være akseptabelt å «filme» eller lage et «profesjonelt frispark» i et idrettslag, mener han.
– På skolen er målet at idretten skal være inkluderende, og da er ikke den kulturen hensiktsmessig. Det er viktig å huske på at det er to ulike ting.
Forskeren mener også det er viktig å fokusere på tekniske elementer, snarere enn om man vinner eller taper.
Annonse
Del inn etter nivå
Von Seelen peker også på en løsning som ofte er kontroversiell i skolen, nemlig å dele inn elevene etter nivå.
– Når elevene deles inn etter hvor flinke de er, kan det ha en positiv effekt på de svake elevene. De lærerne jeg har snakket med, har noen ganger sagt «ja, jeg bør vel ikke gjøre det, men det virker i praksis». Da sier jeg: «Hvis det virker i praksis, så hvorfor ikke?».
– Selvsagt er det mange argumenter for og imot dette, men jeg konstaterer at de usikre elevene kommer på banen når man gjør dette.
Alle skal med
Hvilke tiltak man bør innføre, kommer an på hvordan klassen fungerer og hvilket spesifikt problem man skal løse.
– I en velfungerende klasse hvor elevene tar hensyn til hverandre, er ikke forskjellige fysiske og sportslige forutsetninger noe problem. Men i andre klasser kan det lønne seg å dele inn i mindre baner og dele inn etter nivå, sier von Seelen.