Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
VR-briller i undervisning: – Da én nesten datt av stolen og sa at hun følte at det nesten var for virkelig, skjønte jeg at vi hadde lyktes
Ved hjelp av VR-teknologi kan studenter nå dykke direkte inn i relevante spesialpedagogiske situasjoner. Det gir dem verdifull erfaring før de møter virkeligheten.
Studentene på UiO trenes i utredning ved hjelp av forelesninger, veiledning og nå også VR-økter.(Foto: Shane Colvin / UiO)
To forskere og to ingeniører har slått sine kloke hoder sammen og laget en programvare for VR-briller. Prøver du VR-brillene med denne, blir du på et øyeblikk med i en spesialpedagogs verden.
Tanken er å mykne overgangen fra teori til praksis for studentene.
Se film med noen studenter her:
(Video: Shane Colvin / UiO)
Programvaren er skreddersydd for trening på et verktøy for kartlegging av barns evnenivå.
Vasiliki Diamanti leder VR-prosjektet. Hun er begeistret over sluttproduktet.
Studentene får prøve seg på reelle situasjoner
– Vi spesialpedagoger bruker kognitive evnetester på barn i mange sammenhenger. Det kan være for å bekrefte eller utelukke utviklingshemming. Vi bruker det også for å vurdere evnenivået hos barn med kjente spesifikke vansker.
På den måten kan de skreddersy undervisningsopplegget ut fra barns styrke og behov.
Inntil nå har studentene lært å bruke evnetesten Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) ved hjelp av manualer og veiledning. I veiledningsgruppene prøver studentene oppgavene på hverandre. For å bli sertifiserte skal de teste to barn. I tillegg skal de skrive en testrapport basert på en kasusbeskrivelse.
Vasiliki Diamanti er psykolog, forsker og leder av studentklinikken Oslo SPeLL (Oslo SpesialPedagogikk- og LæringsLab).(Foto: Colvin / UiO)
Idéen til VR-prosjektet ble til da forskerne begynte å idémyldre om hvordan studentene kunne få prøve seg på ulike situasjoner som kan oppstå. Slik kan de være bedre forberedt før de går ut og tester barn.
– Fra i år får studentene fortsatt 24 forelesningstimer i emnet, samt jobber i grupper med veiledning 15 timer. VR-brillene erstatter ikke dette, men er et tilleggsmoment, presiserer Diamanti.
– Et fint supplement
Masterstudentene står i kø for å få testet de nye VR-brillene. De venter spent på å få lov til å øve seg på interaksjoner med barn i en virtuell kontekst.
Med VR-brillene får de oppleve realistiske reaksjoner og situasjoner. Det kan fremme deres evne til å håndtere ulike utfordringer mer effektivt senere når de skal ut i praksis og møte barn i virkeligheten.
Laila Bredal-Knutsen er en av studentene:
– Jeg synes at VR-brillene var et fint supplement til øvingene vi holder på med i veiledningsgruppene. Det var fint å få prøve seg litt helt på egen hånd.
Student Karina Dybendal Bråthen er enig. Hun kunne ønske seg VR-briller i flere deler av undervisningen:
– VR-briller var veldig spennende. Selv om vi har øvd oss på å administrere WISC i gruppe, var det noe annet å se og oppleve ulike scenarioer det er høyst sannsynlig at vi vil møte i fremtiden.
Annonse
Student bruker VR-briller ved Oslo SPeLL, Institutt for spesialpedagogikk på UiO.(Foto: Colvin / UiO)
Studenter bruker VR-briller ved UiO.(Foto: Colvin / UiO)
Det blir mye latter blant studentene som bruker VR-briller.(Foto: Colvin / UiO)
Studentene venter i kø for å bruke VR-brillene.(Foto: Colvin / UiO)
Student bruker VR-briller.(Foto: Colvin / UiO)
Den spesialpedagogiske kompetansen
Som spesialpedagog skal du mestre mye. Å teste barn som strever i skolen, er ofte en del av jobben. Det er viktig at testingen utføres i tråd med testprosedyrene og at du samtidig ivaretar barnet.
Du skal være skikket til å møte sårbare barn, som kanskje er i en ekstra sårbar situasjon.
Mange som strever, har dårlige erfaringer med situasjoner der de skal prestere. Derfor er det viktig at barnet møter en spesialpedagog som er trygg i sin rolle. Trygg på å administrere testen riktig. Trygg på å håndtere uforutsette hendelser i testsituasjonen.
Målet til spesialpedagogen i en testsituasjon er å få barnet til å føle mestring, men også å få til et godt samarbeid.
Når barnet samarbeider og gjør så godt det kan, kan vi i større grad stole på resultatene.
I testsituasjonen skal altså spesialpedagogen både gjøre faglige vurderinger underveis og håndtere uforutsigbare reaksjoner fra barn.
Hva gjør man hvis barnet blir sint?
Hva gjør man hvis barnet ikke klarer oppgaven?
Hva gjør man hvis barnet plutselig stopper å samarbeide?
VR-brillene hjelper deg inn i rollen
Diamanti har sammen med senioringeniør Anders Lunde, VR-konsulent Nils Anderssen og professor Kristine Stadskleiv laget programvaren for VR-brillene som studentene kan bruke før de møter klientene.
Når du tar på deg VR-brillene, tar du også på deg rollen som spesialpedagog. Du får møte et barn som blir sint under testsituasjonen.
– Vi prøver å redusere virkelighetssjokket som kommer for nyutdannede spesialpedagoger, sier professor Kristine Stadskleiv.(Foto: Shane Colvin / UiO)
Du får møte et annet barn som har ADHD og et tredje barn med utviklingshemming. Det reiser seg plutselig og vil ha et glass vann. Du får også møte et barn som ikke klarer en oppgave. Alt spilt av en barneskuespiller.
Annonse
Trinnvis trening for alle masterstudenter i spesialpedagogikk
– Disse simulerte miljøene kan gi studentene verdifull erfaring, mener Diamanti.
Ved å simulere realistiske testsituasjoner kan VR-briller gi studentene erfaring i et trygt og kontrollert miljø. De kan observere og delta i virtuelle scenarier som gjenskaper ulike testforhold.
Det forbedrer deres ferdigheter i å administrere testene riktig samt håndtere ulike reaksjoner fra barnet.
Diamanti presiserer at dette ikke betyr at studentene ikke skal få treffe barn. De skal bare først få øve seg i en virtuell verden. Hun kaller det trinnvis trening:
– Da en kollega nesten datt av stolen og sa at hun følte at det nesten var for virkelig, skjønte jeg at vi hadde lyktes, sier senioringeniør Anders Lunde.(Foto: Shane Colvin / UiO)
– Som så mye annet i livet trenger vi å trene trinnvis når vi går fra å være nybegynner til å bli mester. Vi legger nå inn et trinn til for å mykne overgangen fra teori til praksis. Dette er bra for studentene, men også for barna som vi håper nå vil møte en mer trygg voksen, sier hun.
Når masterstudentene har lært seg teorien, skal de altså øve seg i det virtuelle miljøet. Så skal de ut i praksis. Under studietiden får de hele tiden påfyll av teori, og jo mer praktiske ferdigheter de erverver, desto mer nysgjerrige blir de kanskje på faget. Dette skaper en dypere innsikt i faget.
Et skritt i riktig retning
Professor Kristine Stadskleiv har mange års erfaring med testing av barn ved barnehabiliteringen på Ullevål sykehus.
– Vi prøver å redusere virkelighetssjokket som kommer for nyutdannede spesialpedagoger. Samtidig utsetter vi ikke de sårbare barna for usikre spesialpedagoger, sier hun.
Forskerne ser på VR-brillene som et skritt i riktig retning.
– Med VR-brillene på er det lov å gjøre feil. Du kan øve deg helt til du føler at du har testkompetansen i ryggmargen, understreker Diamanti.
Annonse
Anders Lunde og Nils Anderssen som har jobbet med teknologien, er fornøyde resultatet.
– Vi har latt noen kollegaer teste ut VR-brillene. Da en kollega nesten datt av stolen og sa at hun følte at det nesten var for virkelig, skjønte jeg at vi hadde lyktes. Det er jo det som er meningen. Du skal inn i en helt ny verden på et øyeblikk, sier Lunde.
Studentklinikken Oslo SPeLL
Vasiliki Diamanti er psykolog, forsker og leder av Oslo SPeLL (Oslo SpesialPedagogikk- og LæringsLab). Studentklinikken som er en del av Oslo SPeLL er den første i sitt slag innen spesialpedagogikk i Norge.
Her får masterstudenter i spesialpedagogikk øve seg på å teste og hjelpe barn og voksne med spesialpedagogiske behov. Her kan personer med mistanke om dysleksi, matematikkvansker, utviklingsmessige språkforstyrrelser, stamming, utviklingshemming, språklydvansker, afasi eller hørselstap få hjelp.