Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Lærere, forskere og masterstudenter samarbeider om å utvikle ny undervisning knyttet til et valgt tema

Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen?

En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder.

Publisert

– FoU-sirkler er en mer saktegående form for læring der vi leser tekster, møtes og diskuterer ulike måter å bruke eksisterende forskning i klasserommet.

Det forteller Elin Sæther, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hun har sammen med Mariell Stigum Gleiss fra Menighetsfakultetet og tre videregående skoler gjennomført et prosjekt om bærekraft og makt.

Tenkte nye tanker

– Det å ta seg tid til å møte forskere og studenter for å diskutere fagartikler sammen har vært veldig givende og gitt meg muligheten til å reflektere og tenke litt nye tanker, sier Ragne Hilde Solum.

Hun er assisterende rektor på Nesodden videregående skole, som deltok i prosjektet.

Podcast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?

Førsteamanuensis Elin Sæther og assisterende rektor Ragne Hilde Solum møtes til samtale om hvordan forskere og skolefolk kan jobbe sammen i såkalte FoU-sirkler (forskning og utvikling). Podkastserien Læring gir ny kunnskap om læring, danning og utdanning. Du finner episoden nederst i denne artikkelen.

Sæther og Solum fremhever at målet med å drive denne typen utviklingsarbeid alltid vil være bedre undervisning for elevene.

Det er forskerne som velger ut tekster og lager diskusjonsinnganger som kan være relevante for skolen. Men hva som blir utfallet av FoU-sirkler, er ikke klart på forhånd.

Førsteamanuensis Elin Sæther og Ragne Hilde Solum møtes til samtale om hvordan forskere og skolefolk kan jobbe sammen

Et slags eksperiment

– Det viktige med FoU-sirkelen som metode er at den ikke er målretta, tar mye tid og at det ikke er helt klart hva vi får ut av det, sier Sæther.

Og hun fremhever at det er selve poenget. At det er en annen måte å drive forskning på.

Akkurat hvorfor og hvordan FoU-sirkler kan være nyttig diskuterer gjestene i episoden. De forteller også om sine erfaringer med å bruke rollespill for å prøve å forstå hvordan det er å være en ulv.

Hør episoden her:

Powered by Labrador CMS