Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Innlandet - les mer.
Det var litt enklere før da vi dro i en butikk og kjøpte en plate av den artisten vi likte. Da gikk pengene direkte til den artisten. Sånn er det ikke lenger.(Foto: Colourbox)
Vil vi ta penger fra hip-hop og rap og gi til jazz og klassisk musikk?
Dagens fordeling av inntekter på musikkstrømmetjenester blir aldri helt rettferdig, sier forskere. De har funnet ut hva som skjer hvis betalingssystemet på musikkplattformene våre endres.
Det var så
greit i gamledager. Du kjøpte en LP-plate. Når du gjorde det, gikk en del av
det du betalte rett til akkurat den artisten du ville høre musikken til.
Så begynte vi å strømme musikk. Da var det ikke så enkelt lenger. Hvordan skulle man gjøre dette med betaling til rettighetshavere og plateselskaper da?
Musikkstrømmeplattformers modeller for å dele inntektene sine har vært gjenstand for intens debatt i nesten et tiår. Den er rett og slett ikke rettferdig og har noen alvorlige mangler.
– Vi har sett på hvem som taper og hvem som vinner hvis man går over til en annen modell enn den man har i dag. Uansett hva man går for her, blir det nok ikke rettferdig, sier professor Patrik Wikstrøm.
Han har sammen med kollegaene sine i forskergruppen Musikkbransjen og digitalisering på Universitetet i Innlandet, Ola Haampland og Rune Johannessen, og François Moreau fra Sorbonne-universitetet i Paris, nettopp publisert en vitenskapelig artikkel om temaet.
Enkelt, greit og urettferdig?
Nesten alle
de store strømmetjenestene i dag bruker noe som kalles pro-rata-modellen når de
skal fordele inntektene sine.
Den går ut på at alle pengene de får inn,
hovedsakelig gjennom din månedsavgift, samles i en stor pott. Den fordeles ut
igjen til de som eier låten ut fra hvor mye låten spilles.
– Dette
låter jo veldig enkelt, elegant og smidig. Men man oppdaget fort visse problem,
sier Wikstrøm.
Hovedproblemet
mange har pekt på, er at du ikke betaler for den musikken du lytter på.
– Si at
jeg lytter til én sang fra én artist. Da vil jeg at pengene mine skal gå til
den artisten. Slik fungerer det ikke. De som strømmes mye får en del av mine
penger. Det er ikke den smale jazzartisten min som får pengene mine, men Taylor
Swift, forteller Wikstrøm.
Det andre
store problemet er at det har blitt vanlig med bedragerier i denne modellen.
Det lures rett og slett penger ut av systemet.
Så hva er
alternativet? Dette har det blitt fundert på i over ti år.
En av de
alternative modellene kalles den brukersentriske modellen.
Den ligner litt mer
på sånn det var i gamledager. Det vil si at pengene dine går til de du hører
på. Det er denne modellen de fire forskerne har sjekket ut konsekvensene av.
– Den brukersentriske modellen har veldig
positive effekter på å løse de problemene vi ser med dagens betalingsmodeller,
forteller Wikstrøm.
Men den
modellen er heller ikke perfekt. Den skaper nemlig bare nye problem.
– Den
flytter bare betaling fra en type artister til en annen. Og de plateselskapene
som har de artistene som taper på dette, er veldig sterke forhandlingspartnere,
så de sier nei – dette vil vi ikke gjøre, sier professoren.
Annonse
Fra hiphop og rap til jazz og klassisk
Forskerne har brukt et veldig stort datamateriale fra den franske strømmeplattformen Deezer for å finne
ut hvilke konsekvenser den nye modellen har. Plattformen har over
150.000 brukere og 890 millioner strømminger.
Deezer har de
siste årene eksperimentert med andre modeller. De ville sammen med franske
myndigheter ha en balansert utredning av hvordan andre modeller vil slå ut.
Forskerne
satte i gang med å se på hva som skjer og hvilke artister som vil tjene på å
gå for en modell som ligner mer på slik det var før.
For første
gang kan forskere vise i detalj hvilke typer artistgrupper som blir påvirket
hvis man endrer modell og hvorfor dette skjer.
– De
artistene som vinner på dagens system, er artister innen hiphop, rap og en
viss type pop. Stort sett ungdommelig musikk. I den brukersentriske
betalingsmodellen er det i stedet sånn musikk som du og jeg lytter til som
vinner. Gammel rockemusikk, kanskje jazz og litt rare greier, sier Wikstrøm.
Det høres muligens
forlokkende ut, men gir de som står bak artistene, et stort dilemma.
– Hvordan
skal man forklare for artistene som taper på denne modellen at dette er riktig
vei å gå? spør Wikstrøm.
– Og denne modellen gjør det kanskje
ikke mer rettferdig heller?
– Det er ikke mulig å gjøre dette
rettferdig. Den nye modellen genererer ikke mer penger inn i systemet. Det er
bare en omfordeling av de pengene som allerede er der. Hvis en gruppe får mer
penger, får en annen gruppe mindre.
Kan komme krav
Enhver
endring av avtaler med rettighetshavere av musikk er kun mulig med godkjenning
fra de tre gigantene Universal Music, Warner Music og Sony Music.
Annonse
Vil ikke de,
blir det ingen generell endring av betalingsmodellene, ifølge Wikstrøm.
Det er
imidlertid noen ting som taler for at det kan skje endringer – som at det er de
store plateselskapene som ville tjent mest på å endre til brukersentrisk
modell.
– Samlet
sett vil inntektene per sang for store merker, kontrollert for alle andre
variabler, øke litt. Det kan tyde på at en aksept av den brukersentriske
betalingsmodellen er mulig, sier Wikstrøm.
Det andre som
peker i retning av forandringer, er at alle egentlig vil gjøre noe med de
utfordringene dagens modell gir. Også myndighetene i flere land.
– Myndighetene
i Frankrike ser nå på muligheten for å kanskje stille krav til strømmetjenestene,
forteller Wikstrøm.
Og dette
skjer ikke bare i Frankrike.
– Også
i Norge har man et ønske om en aktiv politikk på dette området. Kanskje det er
slik forandringene vil komme – gjennom krav og pålegg, sier Patrik Wikstrøm.