Senter for studier av Holocaust oglivssynsminoriteter
Publisert
– Mange barn og unge
opplever rasisme, og vi vet at skolen er en primærarena for dette. Derfor har skolen og rektorene som skoleledere, en svært viktig rolle i å forebygge og reagere på
rasistiske holdninger og handlinger, sier Nyegaard.
Hun har forsket på hvordan den norske skolen forholder seg til rasisme og dybdeintervjuet 14 rektorer på norske barne- og ungdomsskoler.
Hun har undersøkt hvordan de selv beskriver sitt arbeid mot rasisme og
hvordan de begrunner sine tiltak.
– Intervjuene er
utført blant rektorer på skoler man kan anta har en spesiell interesse for
arbeid mot rasisme, nemlig skoler som har vært nominert til Benjamin-prisen
eller Dronning Sonjas skolepris for likeverd og inkludering, sier Nyegaard.
Unngår å snakke om
rasisme
Rektorenes tilnærminger til rasisme kunne deles inn i to hovedkategorier: Tiltak
som adresserer rasisme og tiltak som i realiteten ikke adresserer rasisme, men
snarere unnviker, benekter eller legger skylden på offeret.
Bare et fåtall av rektorene hadde satt i verk helhetlige tiltak
for å adressere rasisme på egen skole.
Her er ett eksempel på unnvikelse
av å forholde seg til rasisme: Rektorer som sier at skolen ikke arbeider
direkte mot rasisme, men fokuserer på mangfold og inkludering.
Det innebærer at
man unngår å bruke ordet rasisme og heller bruker mer generelle og positive begreper.
En rektor begrunnet
valget om å unngå begrepet rasisme med at bruken av det kunne skape frykt blant
elevene. En annen trakk frem at fokus på rasisme kunne forårsake
offermentalitet.
Andre igjen snakket om at beskyldninger om rasisme kunne
brukes som våpen av elever når noe ikke gikk deres vei. Et eksempel er elever
som bruker rasisme som forklaring på at de fikk dårlige karakterer.
Et annet eksempel på
unnvikelse er å begrense seg til mer symbolske handlinger, som å henge opp
flagg fra ulike land, synge sanger, spise «internasjonal» mat og feire FN-dagen.
Benekter rasisme på
egen skole
Fornektelse var en
respons som gikk igjen blant rektorene.
– Veldig få av rektorene
i undersøkelsen anså rasisme som et direkte relevant problem for deres skole.
Mange så på det som noe som hørte fortiden til eller som bare gjaldt andre
steder, sier Nyegaard.
Fornektelse av
rasisme kom blant annet til syne der rektorer ga uttrykk for at det ikke
forekom rasisme ved deres skole.
Med basis i forskningen på elevers erfaringer
med rasisme er det usannsynlig at man selv skal være unntaket, sier Nyegaard.
Hun peker på at denne
antagelsen ofte ble knyttet til en tro på at rasisme ikke var et aktuelt problem
ved skolen. Enten fordi det var få elever med synlig minoritetsbakgrunn eller fordi
det var så mange elever med ulik minoritetsbakgrunn ved skolen. En annen
forklaring som ble gitt, var at skolen jobbet så godt med temaet at rasisme
ikke var noe problem.
Annonse
– Disse antagelsene
innebærer gjerne et syn på rasisme som enten et minoritetsproblem som ikke
angår majoriteten, et problem som blir borte av at elever møter mangfold eller
et statisk syn på rasisme. Men vi vet at rasisme angår majoriteten, at mangfold
i seg selv ikke løser problemene, og at rasisme må motvirkes kontinuerlig
nettopp fordi den endrer seg og gjerne er subtil, sier hun.
Fornektelse av
rasisme skjedde også når rapporterte opplevelser med rasisme ble «skrevet om»
til å dreie seg om andre ting.
I følge Nyegaard kan dette tyde på at rektorer
tidvis velger å ikke anvende merkelappen rasisme, men snarere finne
alternative forklaringer.
Noen rektorer benektet også rasisme ved å gjøre
minoritetselever medskyldige i at de var utestengt fra det sosiale livet i
klassen.
Manglende evne og
vilje til integrering ble brukt som forklaring på utestengelse av disse elevene og som begrunnelse for at skolen ikke kunne gjøre noe med det.
Nyegaards mener dette samsvarer med forskningen som viser hvordan mange elever
med minoritetsbakgrunn opplever at de må være som majoriteten for å være
integrert i skolen. Det sterke likhetsidealet presser elever inn i en form de
ikke ønsker å være i, sier hun.
Handlingsplaner og
økt kunnskap
Intervjusvarene i kategorien «adresserer rasisme» var tiltak som var direkte rettet mot å redusere eller få bukt med rasisme.
Dette
kunne være å lage lokale handlingsplaner eller øke de ansattes kunnskap om
rasisme og antirasisme. Det var også tiltak for å redusere
konsekvensene av rasisme, og tiltak for å undersøke om elever var blitt utsatt
for rasisme.
– Det overrasket meg
at mange av rektorene ikke hadde gjort denne type tiltak, ikke minst på grunn
av det utvalget jeg hadde av rektorer. Langt flere hadde valgt tiltak som ikke
adresserer rasisme. Det er vanskelig å jobbe mot rasisme hvis man ikke
erkjenner rasismen som et faktisk fenomen man må forholde seg til og gripe fatt
i, sier hun.
Ingen moralsk dom
Nyegaard understreker
at hennes konklusjoner ikke må oppfattes som en moralsk dom over rektorene. Hun sier at hennes resultater ikke må tolkes dithen at rektorene ikke ønsker å motarbeide
rasisme.
Annonse
Men hun mener det er en del bakenforliggende forhold som kan forklare
at så få viste seg å ha iverksatt målrettede tiltak.
– Samfunnet har
strukturer som gjør at vi bortforklarer rasisme og ikke vil erkjenne
utbredelsen av fenomenet. Rasisme ses ofte på som et individuelt problem, som
ikke trenger å møtes med overordnede tiltak.
Økende
markedsorientering i skolen med sterkere vekt på resultater og en stadig
økende ansvars- og oppgavemengde for rektorer gjør også at arbeidet mot rasisme
ikke er blant målene som prioriteres høyt, sier hun.
Gode og helhetlige
strategier
Nyegaard er tydelig
på at rektorene vil vel. Det er derfor viktig å legge til rette
for at de kan gjøre en bedre jobb og iverksette gode og helhetlige strategier i
skolen.
– De må få en reell
forståelse for at rasisme kan forekomme på alle skoler og at rasistiske
handlinger og holdninger kan manifestere seg på mange ulike måter. Derfor er
det viktig at de i tillegg til å drive inkluderingsarbeid ved å henge opp flagg
og synge sanger iverksetter tiltak som er direkte rettet mot å forebygge og
gripe fatt i rasisme, sier Nyegaard.
Ledelsen bør ha tydelige forventinger og tilrettelegge for
lærernes antirasistiske arbeid. Slik blir det ikke opp til enhver lærer å
bestemme hvorvidt rasisme er noe som skal motvirkes aktivt. Elevene kan ikke
stå alene i dette, og det kan ikke lærerne heller, viser studien.
– Rektorene og skolen
må også ta elevenes fortellinger om opplevd rasisme på alvor, ikke avfeie og
bortforklare dem, for vi vet at rasisme er skadelig for elevene. Det er et
problem at ikke alle elever føler at det er trygt å komme til læreren eller
rektor og fortelle hva de har opplevd, sier Nyegaard.