Denne artikkelen er produsert og finansiert av Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter - les mer.
«Jag fascistene faen i vold», står det på ett av bannerne under denne demonstrasjonen i Oslo.(Foto: Ukjent / Arbeiderbevegelses arkiv og bibliotek)
Fascismens fremvekst: – Vi kan ikke stole på at staten og politiet skal løse slike kriser for oss
Fascistiske og høyreautoritære krefter er igjen på fremmarsj over hele verden. Det kan sette det norske samfunnet på ekstremt harde prøver, mener forsker Terje Emberland.
Senter for studier av Holocaust oglivssynsminoriteter
Publisert
Forsker Terje Emberland , LO-rådgiver Jonas Bals og forsker Mats
Tangestuen ved Jødisk Museum arrangerer en rekke foredrag og samtaler om antifascisme i høst. Emberland betrakter dette som som nødvendig kriseforberedelse.
Emberland mener at vi i Norge er ganske naive når vi later til å tro at vår liberale samfunnsorden ikke kan rokkes, men at den så å si representerer historiens ende.
– Det er ikke slik, slår han fast.
Podcast: «Nervøse tider»
I tilknytning til foredragsrekken finnes det to episoder av podcasten Nervøse tider. De tar utgangspunkt i den store konfrontasjonen mellom arbeiderbevegelsen og Quislings Nasjonal Samling under valgkampen i 1933.
– Vi er allerede inne i massive globale
kriser: miljøkrise, økende forskjeller mellom dem som eier og dem som ikke
eier, og en rask forvitring av demokratiet over hele verden med stadig sterkere
fascistiske og høyreautoritære bevegelser og regimer, sier han.
Han mener at denne utviklingen fort kan sette vårt
norske samfunn på ekstremt harde prøver. Når disse krisene rammer oss med full
kraft, kan vi risikere at mange vil vende seg mot en form for fascisme som
løsning. Da må vi være forberedt.
Emberland mener det er behov for å mobilisere bredt mot fascismen og lære av antifascismens
historie, dens suksesser og feiltrinn.
– Vi kan imidlertid ikke stole på at
statsapparat, regjering, stortingspolitikere, politi og andre skal kunne løse slike
kriser for oss, hevder han.
– Tvert imot kan samfunnsinstitusjonene
svikte eller komme i hendene på antidemokratiske krefter. Da er det viktig å
bevisstgjøre folk om at de selv har makt og handlekraft. Det sivile samfunn må
mobilisere antifascistiske mottiltak og forsvare, bygge og utvide demokratiet
nedenfra, sier han.
Fascisme i ny drakt
– Hvor finner vi dagens fascister, og
hva kjennetegner dem?
– Svaret er sammensatt. Noen fascister er
lette å identifisere siden de marsjerer i gatene med støvler og uniformer,
bruker de gamle hatefulle slagordene og symbolene og påkaller Hitler og
nazismen. Her i Norden har vi for eksempel Den nordiske motstandsbevegelsen. Og
vi har tilsvarende bevegelser i hele Europa og USA – ja, i hele verden.
Disse kan utgjøre en dødelig trussel mot
deres hatobjekter, som minoritetsgrupper, antifascister og journalister, sier
Emberland.
Han minner om at slike grupper flere ganger har begått attentater og
til og med drap på sine kritikere.
Senest i år ble den svenske journalisten
Mathias Wåg angrepet av nynazister på et møte i Sverige. Wåg er en av grunnleggerne av Antifascistisk Aktion i Sverige og en av foredragsholderne i møteserien.
– Disse gruppene er derfor i politiets og
sikkerhetstjenestenes søkelys. Men vi må være forsiktige med å stirre oss
blinde på dem for de representerer tross alt politisk sett marginale
fenomener, sier Emberland.
– De aller mest samfunnsfarlige av dagens
fascister er det derimot ikke så lett å få øye på. De har skiftet ut brune
skjorter med Armani-dresser og bruker et annet språk enn mellomkrigstidens
fascister.
Han sier at disse «moderne» fascistene sier ikke at de vil ha et raserent
Europa. De vil beskytte «den nordiske urbefolkningen» og den «kristne,
europeiske kultur».
Annonse
De har ofte erstattet ordet «rase» med
«kultur», men i realiteten snakker de om det samme. Det kommer også tydelig fram
i de antisemittiske konspirasjonsteoriene de sprer. Der blir jødene igjen tillagt skylden for alt de mener er galt med samfunnet.
Emberland trekker frem den såkalte
identitærbevegelsen. Han betegner den som en slik nyfascistisk tendens.
– De snakker om etnopluralisme. Det betyr at
hver etnisk gruppe må leve for seg selv. De hevder at de ikke er motstandere av
andre kulturer. De vil bare ikke ha dem her i Europa. De fraber seg å bli kalt
fascister eller rasister og bruker ikke symboler vi vanligvis assosierer med
fascismen. Men dette er like fullt en form for fascisme. Det er en form som faktisk
minner om den Utøya-terroristen sto for, forklarer han.
Emberland understreker at fascismen etter
andre verdenskrig hele tiden har endret sine ytre former i et forsøk på å gi
sin menneskefiendtlige ideologi ny legitimitet.
– De har brukt to strategier. Den ene er å
benekte holocaust og andre fascistiske og nazistiske forbrytelser. Den andre er
å gi ideologien en ny innpakning. Men for den som har forsket på fascismens
ideologi, er det ikke vanskelig å se bakenfor de nye ytre formene og gjenkjenne
tankemønstrene. Altså «same shit, new wrapping».
Hvordan definere fascisme?
– Hvis vi ikke har noen klar definisjon,
blir fascismen redusert til et skjellsord. Og det lærer oss ingenting om hva
denne ideologien representerer, sier Emberland.
Siden fascisme endrer form, mener forskeren at det viktig å ha en klar definisjon. Det gjør
oss i stand til å avsløre fenomener som ved første blikk ikke ser fascistiske
ut.
– Vi har nå en definisjon som er ganske
allment akseptert blant forskere. Fascismen som fenomen defineres av
ønsket om en total transformasjon av samfunnet, en «nasjonal gjenfødelse» og
etableringen av en ny totalitær samfunnsorden og frambringelsen av «et nytt
menneske». Fascistene bekjemper alt de oppfatter som dekadent i dagens samfunn,
som demokrati, ytringsfrihet, mangfold og flerkultur.
Emberland påpeker at fascismen har en
revolusjonær side. Den er altså ikke konservativ eller bare autoritær.
Den er totalitær.
– Det vil si at den ikke anerkjenner noen
grenser for statens myndighet. Den forsøker å regulere alle sider av det
offentlige og private liv. Den krever ikke bare at befolkningen lydig
underkaster seg diktaturet, men at alle aktivt og entusiastisk deltar i det
fascistiske prosjektet.
– Hva er det som driver folk mot
fascistiske og høyreautoritære ideer og krefter i dag?
Annonse
– Det er selvsagt mange faktorer. En hovedårsak,
tror jeg, er økende sosial utrygghet forårsaket av dramatiske samfunnsmessige
endringer, svarer Emberland.
De som vender seg mot fascismen, er
imidlertid som regel ikke kjennetegnet av å befinne seg sosialt på samfunnets
bunn, presiserer han.
Men de tilhører ofte dem som føler at
deres tradisjonelle livsstil og de strukturene for trygghet de har støttet seg til,
er under press fra en verden i rask endring. Det kan gi en opplevelse av det
som kalles anomi, en følelse av oppløsning, usikkerhet og utrygghet. Føler man at alt flyter og at man ikke klarer å følge med, kan det skape et ønske
om sterke ledere, enkle svar og tydelige fiendebilder.
– Anomi-følelsen forsterkes også av et
økende demokratisk underskudd, legger han til.
– Det vil si at stadig flere
samfunnsgrupper opplever at politikken er blitt frakoblet deres liv og
interesser. De opplever at politikerne har lukket seg inne i et parlamentarisk maktspill og
partiene redusert til valgkampmaskiner uten røtter i det sivile samfunn.
– Har vi noen fascistiske statsledere i
dag?
– Få av dagens autoritære ytre-høyre
ledere er rene fascister. Fascismen forutsetter en revolusjonær impuls og
visjonen om et nytt samfunn. Donald Trump ser for eksempel ikke ut til å ha
noen slik visjon. Hans eneste fokus er ham selv.
I løpet av veldig kort tid har Trump
imidlertid fått en tilhengerskare som er villige til å ta makten med vold og
bruke vold mot politiske motstandere. Slagordet «Make America great again»
spiller også på sett og vis på en fascistisk-preget myte om gjenfødelse.
Emberland mener at denne
bevegelsen innenfor det republikanske parti i USA har klare fascistiske trekk selv om de kanskje ikke har noe bevisst forhold til fascismen.
Det samme kan man si om en rekke
autokratiske ledere andre steder i verden. Historisk har også slike
høyreautoritære diktatorer blitt båret frem av fascistiske bevegelser.
– Spanias
diktator Franco var en reaksjonær og autoritær katolsk general, men neppe selv
ren fascist. Men bevegelsen som hjalp ham til makten, Falangen, var fascistisk,
sier Emberland.
Fascistene trenger støtte fra de borgerlige
Annonse
– Skal vi bekjempe dagens fascistiske
tendenser, er det imidlertid viktig å ha klart for seg at fascister aldri har
kommet til makten uten hjelp. Derfor må vi ikke se oss blinde på
de erklærte fascistene. Vi må også være årvåkne overfor deres allierte og
potensielle allierte, sier han.
Fascistene har aldri fått flertall. De har tatt makten ved å alliere seg med borgerlig-konservative partier, som for
eksempel i Italia og Tyskland i mellomkrigstiden.
Konservative har sluppet
fascister inn i maktens korridorer fordi de trodde at de kunne kontrollere og
bruke denne kraften for å fremme sin egen politikk og motarbeide venstresiden
og arbeiderbevegelsen. Men i realiteten spiser fascistene sine allierte meget
raskt.
Det later til at mange av dagens
konservative ikke har lært noe av historien, mener Emberland.
– Vi
ser nå en meget skremmende utvikling i Europa. Konservative partier mange
steder ikke har noen hemninger mot å alliere seg med høyreautoritære og
fascistiske bevegelser. For eksempel har EU-kommisjonens konservative president
Ursula von der Leyen ingen problemer med å samarbeide med Italias statsminister
Giorgia Meloni. Hun er leder av Mussolini-partiets arvtaker.
Emberland nevner også Sverige. Der har den
konservative, borgerlige regjeringen tatt Sverigedemokraterna inn i varmen
som støtteparti.
– Dette er et parti hvor flere sentrale
ledere kom fra den radikale rasistbevegelsen Bevara Sverige Svenskt og
nynazistiske partier og grupper som Nordiska Rikspartiet og Vitt Ariskt
Motstånd. Noen av partiets representanter i riksdagen og lokalledere gir fortsatt
utrykk for grove rasistiske og antisemittiske ideer.
–
For bare noen år siden ville en slik allianse ha vært betraktet som helt
utenkelig. Men når det gjelder å vinne og holde på
makten har mange konservative ingen prinsipielle skranker mot de
høyreautoritære og fascistiske kreftene. De er blinde på høyre øye, sier Emberland.
Den støtten fascister har fått fra
konservative, gjør at det ofte er en uklar og glidende overgang mellom
konservative, høyreautoritære og fascister. Derfor må vi ikke bare nærsynt
rette blikket mot de rene fascistene. Det kan avspore oss fra å oppfatte
hva som utgjør den faktiske trusselen i dag.
– Noen av de kreftene som utgjør den
største faren for demokratiet, har selv ingen bevissthet om at de legger veien
åpen for fascismen. Vi ser en utvikling i dag som har skremmende paralleller
til det som skjedde i mellomkrigstiden, sier han.
Behov for en bred antifascistisk allianse
– Men bildet er vel ikke svart-hvitt
for konservative partier og konservative politikeres holdning til
fascismen, verken den gang eller nå? Man kan vel også se dem som sto opp mot
fascismen?
– Ja, bildet er ikke entydig, slår
Emberland fast. Han trekker frem Høires parlamentariske leder C.J. Hambro som et
lysende eksempel på en konservativ politiker som var grunnfestet i demokratiske
verdier. Han satte ned klare grensepåler mot ytre høyre.
Annonse
– Hans svar på det såkalte Nansen-forsøket i 1926 er jo
legendarisk: «Vi kan jo ikke ha en hvilken som helst skiløper til president!».
Nansen-forsøket skjedde da ytre høyre-krefter forsøkte å proklamere en nasjonal samlingsregjering «over partiene» med Fridtjof Nansen som leder.
– Men ikke alle i det daværende Høire
delte hans demokratiske reflekser, legger Emberland til.
Han forteller at selv
om Hambro var Høires leder og dertil bergenser, valgte Bergen Høire mot hans
klare advarsler å samarbeide med Quislings Nasjonal Samling under valget i
1933.
– Det er å håpe at dagens konservative tar
lærdom av slike skikkelser før de igjen har lagt veien åpen for fascismen, for
vi trenger konservative som allierte, sier han.
– Det vi må gjøre, er å mobilisere en
bred, antifascistisk allianse. Venstresiden og arbeiderbevegelsen, som alltid
har vært motoren i den antifascistiske kampen, må legge politiske uenigheter
til side. De må stå sammen med dem på borgerlig side som ser og anerkjenner den
fascistiske trusselen. Vi må avvise all sekterisme og mobilisere hele det
politiske spektrum som er forpliktet på demokrati og menneskerettigheter.
– Men særlig viktig er det at det sivile
samfunn mobiliseres, legger Emberland til, – for jeg har mindre tro på partiene
enn på «folk flest» og deres grunnplansorganisasjoner. Det ser vi gang på gang
når det organiseres antirasistiske og antifascistiske markeringer. Vi må ikke
sløves til å tro at staten og politikerne skal rydde opp for oss. Som det
heter: «Den som sover i demokratiet, våkner i diktaturet».
Slaget i Birkelunden
Den dobbeltepisoden som podcastserien Nervøse tider nå har produsert, handler nettopp om en slik folkelig reaksjon
på fascismen.
Under stortingsvalget i 1933 stilte
Nasjonal Samling, med Vidkun Quisling som fører, til valg for første gang.
Partiet valgte, som Hitlers stormtropper, provokasjon som strategi og tillyste
et offentlig møte i «det røde» arbeiderstrøket Grünerløkka i Oslo.
Dette ble møtt med en spontan
motdemonstrasjon. Tusenvis av demonstranter kjeppjaget nazistene ut av
strøket. I spissen for demonstrasjonen sto den senere landsfader og
statsminister Einar Gerhardsen. Han erklærte at «vi skal sylte dette lille
drittpartiet!»
Det hele endte med at politiet brutalt slo ned
motdemonstrasjonen.
– Antifascistenes motdemonstrasjon i 1933
reiser en rekke prinsipielle spørsmål som er like relevante for den
antifascistiske kampen i dag, sier Emberland.
– Her ser vi for eksempel bruk av
no-platforming fra antifascistenes side. Dette førte til at den konservative
pressen anklaget demonstrantene for å kneble ytringsfriheten. Den liberale
avisen Dagbladet hevdet på sin side at man med dette ga NS og Quisling
ufortjent oppmerksomhet.
–
Denne kritikken er altså akkurat den samme som rettes mot dem som i de siste
årene har demonstrert mot for eksempel Stopp islamiseringen av Norge (SIAN) og
Den nordiske motstandsbevegelsen, påpeker Emberland.
Er sivil ulydighet og voldsbruk legitimt?
I podcasten og også gjennom foredrags-
og samtalerekken vil forskerne blant annet bruke eksempler fra antifascismens
historie, både i mellomkrigstiden og i nyere tid, for å diskutere slike
prinsipielle spørsmål, som bruk av «no-platforming», sivil ulydighet og vold.
– Jeg
vil ikke forskuttere noen konklusjoner. Jeg vil peke på at intet samfunn har
utviklet seg uten bruk av sivil ulydighet. Bare tenk på
stemmerettighetsbevegelsen for kvinner og arbeiderbevegelsens kamp mot de
borgerliges forsøk på å forby streik, sier Emberland.
Spørsmålet om voldsbruk mener han er mer
komplisert.
– Det tjener ikke saken å innby til
gatekamper mot fascister. Det vil virke fremmedgjørende for mange som
ellers ville være allierte. Slike konfrontasjoner kan lett bringe kampen over
på fascistenes banehalvdel. For de ønsker jo vold.
Men kan man si at bruk av vold aldri er
legitimt, uavhengig av situasjon og til enhver tid? Var motstandsbevegelsens
voldsbruk under krigen illegitim?
Var det illegitimt da den engelske jødiske 43 Group etter krigen svarte med vold da
fascistene igjen begynte å angripe jødiske nabolag i London? 43 Group var menn som hadde kjempet mot nazismen under 2. verdenskrig og mistet mange familiemedlemmer under holocaust.
– I et demokrati er det jo politiets
oppgave å stanse slik vold og trakassering. Men når politiet svikter eller
nærmest opptrer som fascistenes forlengede arm, må antifascister vurdere bruk
av hardhendte metoder. Samtidig må man naturligvis nøye vurdere når slike
metoder er forsvarlige og formålstjenlige, legger han til.
At politiet ikke alltid er til å stole på,
er konfrontasjonen på Grünerløkka i 1933 et eksempel på, mener Emberland.
– Der gikk politiet sammen med NS’ ordensvern og ryddet salen for
motdemonstranter. Deretter slo de ned motdemonstrantene i Birkelunden for fote.
Dette var i en tid da arbeiderbevegelsens tillit til politiet allerede var
tynnslitt siden de angrep streikende og beskyttet streikebrytere.
Lærdom
fra antifascismen i mellomkrigstiden
– Hvilke lærdommer kan man så trekke av
tidligere tiders antifascistiske kamp?
– Etter min mening kan man lære to ting: Det ene er å ha så brede allianser som mulig. På Grünerløkka sto
sosialdemokrater og kommunister og andre sosialister sammen. Det gjorde de
aldri ellers. Dessuten hadde de selvsagt også jødisk arbeiderungdom med seg.
Mange av jødene bodde i nettopp dette strøket.
Utover denne konfrontasjonslinjen mener
Emberland at vi kan lære av antifascistene på 1930-tallet at man også må ha et
svar på tidens største sosiale problemer. Den gangen var det
massearbeidsløsheten. Hvis man ikke løste den, kunne de arbeidsløse lett vende
seg til fascistene. De hevdet de hadde løsningen på problemet.
– Når man driver antifascistisk kamp, må
man altså adressere de underliggende problemene som gir grobunn for fascisme og
som fascistene påstår de har svarene på – for svarene fascistene kommer med, er
alltid gale og menneskefiendtlige, sier Emberland.