Denne artikkelen er produsert og finansiert av Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter - les mer.
– Mange mente at det måtte være noe ved jødene selv som gjorde at de ville bli et problem eller utløse antisemittisme hvis det kom for mange av dem til Norge, sier historiker Jan Brustad.(Foto: Ingeborg Vea / HL-senteret)
Før krigen gjorde norske myndigheter hva de kunne for å holde flest mulig jødiske flyktninger unna Norge
Man fryktet en «jødeinvasjon» og ville unngå et «jødeproblem».
Senter for studier av Holocaust oglivssynsminoriteter
Publisert
I sin
ferske bok I limbo. Norge og de jødiske flyktningene 1933–1945 forteller Jan Alexander S. Brustad om skjebnen til de jødiske
flyktningene som kom til Norge før krigen.
Brustad er historiker ved Senter for studier av Holocaust og livsynsminoriteter (HL-senteret).
Boka handler også om hvorfor så mange av dem som
søkte ly fra nazistenes forfølgelser, ikke fikk innreise til Norge.
Det er en bok om norske myndigheters skepsis og avvisning. Samtidig får vi også fortellingen om motstemmene. De kjempet for at jødiske flyktninger skulle få slippe inn i landet.
Brustad gir et bilde av hva som skjedde med disse flyktningene da krigen kom til Norge, og de på ny ble utsatt for forfølgelse. Og vi får vite hvordan de overlevende flyktningene som ønsket å vende tilbake til Norge etter krigen, da ble møtt av norske myndigheter.
Frøet til
det som nå er blitt et bokverk basert på omfattende søk i en lang rekke ulike
primærkilder, ble sådd i 2012. Da fik Brustad som fersk medarbeider ved HL-senterets
dokumentasjonsavdeling overlevert en slunken mappe dokumenter.
Noen brev, fotografier,
en kladdebok med en tegning som inneholdt både hakekorsflagget og det
tsjekkiske flagget – og en dødsannonse.
Dokumentene
var knyttet til den lille gutten Karl Peter Federer. Han var blant de knapt 40
jødiske barna fra Tsjekkoslovakia som kom til Norge høsten 1939 og fikk bo hos
norske pleieforeldre.
Barna kom med bistand fra den humanitære organisasjonen Nansenhjelpen etter lang tids tautrekking med det norske Sentralpasskontoret og
Justisdepartementet.
Da krigen
kom til Norge var heller ikke vårt land lenger en trygg havn for jøder. Da ble Karl Peter sendt tilbake til sine foreldre i Tsjekkoslovakia.
Den lille familien endte
i Auschwitz. Bare faren overlevde.
Karl Peters pleieforeldre tok vare på det
de hadde igjen etter ham. Da faren etter krigen fortalte dem om gutten og
hans mors skjebne, satte de også inn en dødsannonse i to lokalaviser.
Ville
skrive den manglende historien
Det var
pleieforeldrenes datter, Aagot Stoltz Meyer, som i 2012 kom til Brustad og
HL-senteret med dokumentene etter Karl Peter.
– Det var
det første arkivet jeg ordnet og tok inn i dokumentasjonsavdelingen. Selve
ordningen gikk raskt, for det var bitte lite. Men det inneholdt en historie som
gjorde inntrykk. På det tidspunktet visste jeg lite om de jødiske
flyktningbarna som kom til Norge. Men deres historie engasjerte meg, og det var
vanskelig å bli ferdig med.
Han begynte å lese seg opp på det som fantes av litteratur om temaet. Han så da at det
manglet et større, helhetlig verk om hvordan det norske samfunnet stilte seg
til de jødiske flyktningene fra Nazi-Tyskland.
– Jeg savnet den overordnede
historien. Det er den jeg nå har forsøkt å skrive, sier Brustad.
Annonse
Frykten
for «jødeinvasjon» og «jødeproblem»
Nazistenes
maktovertakelse i Tyskland i 1933 og regimets antisemittiske politikk førte til at stadig flere jøder etter hvert ønsket å flykte.
På 1930-tallet hadde Norge
ingen spesielle lover som handlet om flyktningers rett til asyl.
Det såkalte
Sentralpasskontoret hadde hovedansvaret for utlendingers innreise til Norge. Det overordnede hensynet var at man ikke skulle ta imot mennesker som kunne føre til utgifter for det offentlige eller ta jobber som nordmenn kunne utføre.
Myndighetene,
med Sentralpasskontorets direktør Leif Ragnvald Konstad som sentral aktør, ble
tidlig både overrumplet og urolige over at jødiske flyktninger søkte om å få
komme til Norge.
Selv om myndighetene tok avstand fra nazistenes radikale og
voldelige forfølgelser, og selv om de fleste i byråkratiet ikke ønsket å bli
oppfattet som antisemitter, gjorde både Konstad og enkelte av hans kolleger det
samtidig klart at man ikke ønsket noen «jødeinvasjon» eller «jødeproblem» i
Norge.
Anså
jøder som et fremmedartet element
– Holdningen
bak disse begrepene varierte. Mange mente at det tross alt måtte være noe
ved jødene selv som gjorde at de ville bli et problem eller utløse
antisemittisme hvis det kom for mange av dem til Norge, sier han.
Forskeren forteller at det var nokså utbredt å legge frem forestilte trekk ved jødene selv som forklaring på hvorfor de ble
forfulgt. Dette ble gjort fremfor å ta innover seg hvilken plass jødene ble tildelt i nazistenes
verdenssyn og fiendebilde.
Brustad påpeker videre at både sentrale
opinionsdannere og enkelte byråkrater så på jøder som et fremmedartet element,
med en særegen såkalt rasesolidaritet. Det gjorde at de ble vanskelige å innlemme i
nasjonen.
Ordlyden
i enkelte avslag til desperate jøder på flukt avspeilet antisemittiske stereotypier
i deler av statsapparatet.
Ett avslag ble for eksempel begrunnet med at søkeren
var en «typisk jøde»: «Pågående» og uten skrupler for å bruke uredelige midler
på veien mot sitt mål. I en annen sak ble det bemerket at å ta inn flere
«forretningsjøder» ville lede til «korrupsjon (…), smøring, etc.»
Annonse
Forfulgte
jøders behov for beskyttelse ble i stor grad underordnet det man den gang anså som
nasjonale interesser.
Profilerte
motstemmer og hjelpere
Men det
fantes klare motstemmer i det norske samfunnet gjennom hele 1930-tallet. Både
organisasjoner og enkeltpersoner tok til orde for at Norge hadde en moralsk
plikt til å ta imot forfulgte jøder.
Nansenhjelpen og Jødisk Hjelpeforening,
samt profilerte enkeltpersoner i så vel storsamfunnet som den norskjødiske
opinion, kjempet en innbitt kamp for at myndighetene skulle godkjenne i hvert
fall noen av søknadene om å få slippe inn i Norge.
Og de
lyktes i enkelte tilfeller. Spesielt for dem som ble ansett som
«verdige» søkere.
Samtidig ble også hjelpeorganisasjonenes medarbeidere trukket
inn i seleksjonen og vurderingen av verdige og uverdige trengende. De måtte
forholde seg til så vel myndighetenes fastsatte rammer som samtidens styrende
syn på hvem som var et bidragsytende individ.
Ny kamp
for de overlevende
Da Norge
ble okkupert av Nazi-Tyskland våren 1940, befant det seg trolig drøyt 400
jødiske flyktninger i landet.
Hva gjorde de da Norge ikke lenger var en like
trygg havn?
Noen rømte til Sverige og ble der til krigens slutt. Andre ble
arrestert og deportert da de nazistiske styresmaktene iverksatte aksjonene
høsten 1942. Av disse overlevde noen få.
Blant flyktningene som overlevde
krigen etter først å ha kommet til Norge, var det enkelte som ønsket å returnere
til Norge og bosette seg her.
Men de
var statsløse. De hadde i første omgang fått midlertidig opphold i Norge under
forutsetning av at de skulle videre til et tredje land.
Annonse
– Norske
myndigheter ville helst at de skulle emigrere videre. Dermed begynte en ny kamp
for innreise til Norge. De statsløses fremste talsperson var Marcus Levin – en
av de siste gjenlevende fra Jødisk Hjelpeforening. Han allierte seg med
Dagbladets redaktør Einar Skavlan. Han hadde allerede før krigen hadde vært en
markant stemme for de jødiske flyktningene, sier Brustad.
Byråkratiets
manglende bevissthet
De som
ønsket det, fikk til slutt komme tilbake. Da var Konstad ikke lenger sjef for
Sentralpasskontoret. Han var tiltalt for landssvik.
Tiltalen og den senere dommen
hadde lite med hans holdning til jødiske flyktninger å gjøre. Den skyldtes at
han under krigen ble dommer i den nazifiserte Høyesterett.
Da hans
etterfølger på Sentralpasskontoret, Knud Stilloff, under rettssaken etter
krigen ble spurt om hvordan Konstad hadde forholdt seg til jødene, svarte han
følgende:
«Siktede
hadde det syn at jødene var et fremmedartet element som vi ikke burde slippe
inn i landet. Personlig var jeg enig heri, og det samme gjaldt vel hele det
norske folk.»
– Stilloff sa dette til Konstads
forsvar, ikke som en selvransakende erkjennelse. Hans vitnemål reflekterte
dermed byråkratiets manglende bevissthet om forbindelsene mellom et slikt syn
på jøder og mer radikale former for antisemittisme. Selv etter at kunnskapen om
folkemordet begynte å boble til overflaten.
– Det at
jøder ikke burde slippes inn i landet, ble åpenbart vurdert som selvsagt blant
mange av mellomkrigstidens fremmedpolitiske byråkrater Men at det gjaldt alle
av samtidens nordmenn, ville neppe aktivistene i Nansenhjelpen og Jødisk
Hjelpeforening gått gode for, sier Brustad.
Referanse:
Jan Alexander Svoboda Brustad: I limbo. Norge og de jødiske flyktningene 1933-1945. Cappelen Damm, 2023. (Forlaget om boken)