Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Norsklærerne får lite hjelp fra læreplanen når de skal bestemme innholdet i undervisningen. Mange valg er opp til den enkelte lærer eller kollegiet av norsklærere på skolen å ta.(Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Norsklærere er usikre på innholdet i faget etter fagfornyelsen
Læreplanen i norsk sier lite om hvilke kunnskaper elevene skal få. På sitt beste gir det stort pedagogisk handlingsrom for lærerne. På sitt verste kan det gi mange ulike norskfag, ifølge forsker.
Norsklærere
over hele landet er nå i gang med å planlegge det kommende skoleåret. De
bestemmer seg for hvilke tema elevene skal jobbe med når. Kanskje bestemmer de også
hvilke tekster elevene skal møte.
– Hvis
det blir helt opp til den enkelte lærer hva som er sentral kunnskap, så vil en
få mye bra. Mest sannsynlig vil en også få en del som ikke er så bra.
Det sa en av
norsklærere som forsker Anniken Hotvedt Sundby har intervjuet.
Sundby forteller at den aktuelle læreren ikke var alene om å oppfatte
læreplanen som vag.
– Mange
av norsklærerne jeg intervjuet, synes det var vanskelig å svare på hva som er
det sentrale innholdet i læreplanen, sier hun og legger til:
– Men
hvis ikke norsklærerne kan sette ord på innholdet i faget, hvem kan gjøre det da?
Sundby har tidligere jobbet som både
norsklærer og læreplanbyråkrat.
– En
krevende læreplan å jobbe etter
Hun omtaler norsklæreplanen
fra 2020 som en læreplan som krever mye av lærerne.
– Den
etterlater et betydelig tomrom. Den krever at lærerne får tid og rom til å
samarbeide om et godt og relevant innhold. Samtidig forutsetter den høy
grad av faglig tyngde hos norsklæreren.
Sundby har
intervjuet 28 norsklærere i videregående skole. Hun har også analysert politiske
dokumenter som ledet fram til læreplanene som ble innført i 2020.
Analysen
viser at reformen hadde et mål om å gi en tydeligere retning for lærernes valg
av innhold, men at dette i liten grad har skjedd i norskfaget.
Hvem får
makt til å fylle faget med innhold?
Står det i
læreplanen at elevene skal jobbe med forfatterne Hamsun og Hagerup, er læreren pålagt å følge
opp dette. Dette skyldes at læreplanen er en forskrift som utfyller lovverket.
En åpnere
læreplan, som ikke fastsetter forfattere eller spesifikke verk, flytter med
andre ord makt fra politisk hold.
Men til
hvem?
– Hvis
lærerne har tid, rom og norskfaglig tyngde til å gjøre den krevende jobben med
å velge ut relevante tekster og et godt tilpasset innhold, kan en åpen læreplan
oppleves positivt, sier Sundby.
Hun utdyper:
– Det
kan gi nye perspektiver eller børste støv av norskfaget, som en av dem jeg
intervjuet viste til.
Annonse
En åpen
læreplan gir læreren og lærerkollegiet større handlingsrom.
– Men
vi vet at lærerne er presset på tid. I praksis må de ofte lene seg på
valg tatt av andre, sier forskeren.
For eksempel
på valgene som er tatt i læringsressurser fra forlagene eller andre
kommersielle aktører, på mer eller mindre gode nettsider eller innhold i tidligere
eksamensoppgaver og nasjonale prøver.
– Det
er et mangfold av innhold der ute. Kanskje har det aldri vært større. Og dette
må lærerne navigere i.
Hvor nyttig
er en åpen læreplan?
Det kan være
krevende for den enkelte lærer å definere innholdet i faget uten tydelige
føringer. Resultatet kan ifølge forskningen til Sundby bli veldig
forskjellig fra lærer til lærer.
– Det
kan i praksis føre til at vi får mange ulike norskfag. Det kan gjøre at elevene går ut av
skolen med ulike kunnskaper, ferdigheter og kompetanser, sier hun.
Alle norsklærerne hun snakket med, gikk til kompetansemålene i læreplanen først. Samtidig var det stor variasjon i hvilke andre deler av læreplanen de deretter gikk til
for å fylle faget med innhold.
Forskeren
spør seg derfor om læreplanen har blitt for åpen og vag til å fungere som et
nyttig arbeidsverktøy for læreren.
Andre
interesser banker på døra
Analysen av dokumentene og intervjuene viser at læreplanen sier mer om hvilke ferdigheter elevene skal
utvikle enn hvilket innhold de skal møte.
Aktuelle
ferdigheter i læreplanen for norskfaget er for eksempel å kunne skrive, lese analysere,
tolke, sammenlikne og vurdere kritisk.
Annonse
Men er det
det samme hvilket innhold elevene møter når de jobber med å utvikle disse
ferdighetene?
– Jeg
er redd for at den vage læreplanen gjør norskfaget sårbart for andre aktører
som banker på døra. Grensene i faget blir utydelige. Det kan bli veldig mange
som vil ha innhold inn i norskfaget, sier Sundby.
Norskfaglig
innhold kan også bli nedprioritert i tverrfaglig arbeid. Flere av de
intervjuede norsklærerne var positive til samarbeid med lærere i andre fag. De understreket likevel at norskfaget burde være en innholdsleverandør på linje med
andre fag:
– De
var opptatt av at norskfaget ikke bare måtte bli et støttefag med noen nyttige
ferdigheter og strategier.
Er det så
ille å lære seg byer i Belgia?
Sundby
ønsker seg ikke tilbake til en læreplan som den grunnskolen fikk i 1997. Ei heller til læreplanene som videregående skole fikk i 1994. Disse var
veldig detaljerte. De styrte derfor undervisningen i langt større grad enn
læreplanen fra 2006 – og senere fra 2020.
– Jeg
tror likevel en mellomting hadde vært lurt. Vi har ennå ikke funnet den
beste balansen, sier hun.
Hun peker på
at skolen skal videreføre sentral felles kunnskap, tradisjoner og verdier til
neste generasjon.
– Og
i et samfunn der såkalte alternative fakta brer om seg, er det kanskje viktigere
enn noen gang å slå fast at noe kunnskap er testet over tid. Noe kunnskap er mer robust
enn annen kunnskap, sier hun.
Men de
færreste ønsker seg tilbake til puggeskolen. Det er altså heller ikke det
Sundby gjør. Læreplanen fra 2020 skulle dessuten tilrettelegge for dybdelæring. Det er nærmest det motsatte av den tradisjonelle puggingen av «byer i Belgia».
Læreplanforskeren
er imidlertid ikke fremmed for et ørlite innslag av byer i Belgia.
– Overflatelæring
har blitt veldig negativt ladet. Flere av lærerne jeg snakket med, var imidlertid opptatt av at elevene trengte noen forkunnskaper før de kan sammenlikne, tenke
kritisk og utforske, sier Sundby.
Annonse
Hvordan
vil TikTok-lærerne lese læreplanen?
Forskeren
undersøkte også hvordan norsklærerne navigerte i læreplanen. Hun så at lærerne
hoppet mellom de ulike delene i den digitale visningen av læreplanen. Ikke alle
forholdt seg aktivt til hele teksten.
– Det
kan virke som om læreplanen er utformet for å bli lest som en sammenhengende
tekst, fra start til slutt. Noen tekster er innledende eller gir en bakgrunn
for resten. Men lærerne jeg intervjuet, leste ikke læreplanen slik. Kun et
fåtall forholdt seg til Word-versjonen, forteller hun.
Forskeren
forteller at lærerne klikket seg fram til de delene de oppfattet som mest konkrete,
og som de var vant til fra forrige læreplan. Da vant gjerne kompetansemålene
over de såkalte kjerneelementene, verdiene i faget og andre mer overordnede
eller innledende tekster.
Sundby er
nysgjerrig på utviklingen framover. Neste gang
læreplanene fornyes, vil det kanskje være dagens 10–15-åringer som er
nyutdannede lærere.
– Disse
er oppvokst i et annet tekstunivers. De vil kanskje i enda mindre grad lese
læreplanen som en sammenhengende tekst. Hvordan bør læreplanen innrettes da? spør Anniken Hotvedt Sundby som planlegger å forske videre – på både form og
innhold i læreplaner.
Anniken Hotvedt Sundby og Kari Anne Rødnes: Knowledge of
What? Teachers’ perspectives of an L1 Language and Literature subject
curriculum document. L1-Educational Studies in Language
and Literature, 2023. Sammendrag. Doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.504
Anniken Hotvedt Sundby: Kunnskap om hva, egentlig? Norsklæreres
perspektiver på den nye læreplanen i norsk. Norsklæreren, 2023. Sammendrag.
Anniken Hotvedt Sundby og Elisabeth Josefine Lackner: Kompetanse er svaret i utdanningspolitikken – hva var spørsmålet? Nytt Norsk Tdsskrift, 2022. Sammendrag. Doi.org/10.18261/nnt.39.1.