Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Bergen - les mer.
Den vitenskapelige artikkelen fra studien til Michaël Tatham og Yvette Peters har blitt kåret til årets beste i tidsskriftet Journal of European Public Policy.
(Foto: Magnus Buseth Danielsen)
Slik kan politikerne få folket med på klimaavgifter
– Hvis klimapolitikk skal være vellykket, må det handle om mer enn klima, sier professor Michaël Tatham.
Bevegelsen rundt De gule vestene i Frankrike er en illustrasjon av hvor komplekst det kan
være å
innføre
klimapolitikk. Bevegelsen ble utløst av en drivstoffavgift.
En ny studie på norske innbyggere viser likevel at folk kan være villige til å
akseptere ambisiøse grønne tiltak hvis det også
samtidig blir satt i gang tiltak for omfordeling.
Et eksempel på en feilet politikk
Å beskatte drivstoff anses som et av flere
viktige tiltak for å få ned utslipp av klimagasser.
– Hvis vi gjør drivstoff dyrere, blir det
mer interessant for folk å finne alternativer. Hvis vi får ned forbruket av drivstoff, reduserer vi utslippene på en mekanisk måte. Så dette kan sees på som nødvendig politikk. CO2 må gjøres dyrere, sier
professor Michaël Tatham ved Institutt for sammenliknende politikk på Universitetet i
Bergen.
Men da Frankrikes president Emmanuel Macron økte
drivstoffavgiften i 2018, ble det protester. Forslaget ble møtt med raseri og
gjentakende demonstrasjoner fra en grasrotbevegelse som kalte seg De gule
vestene. Til slutt måtte Macron snu om avgiftsøkningen.
Verdens ende og månedens ende
– Dette er et eksempel på en feilet politikk.
Grunnen var ikke at folk ikke trodde på klimaendringer eller på at tiltaket
var nødvendig. Det skjedde fordi kostnadene for enkeltindividene ble oppfattet som for høy og som
urettferdig. De påvirket enkelte deler av samfunnet mer enn andre, sier Tatham.
En av slagordene til De gule vestene var «Verdens ende, månedens ende: Endre systemet, ikke
klimaet».
– Selvfølgelig bryr alle seg om verdens ende, men når den største
bekymringen din er å få slutten av måneden til å gå opp, virker verdens ende mye fjernere
og derfor mindre presserende – spesielt sammenlignet med slutten av hver måned, sier Tatham.
Få valg
De som ble mest påvirket av avgiftsøkningen til Macron,
var folk som bodde på landet. De bruker brensel til oppvarming og har ikke
tilgang til offentlig transport. De har ingen alternativer til å bruke bil.
– Disse folkene har ikke mange valgmuligheter,
og de har ofte ikke høy inntekt. Hvis politikere bestemmer seg for å gjøre noe dyrere, treffer det
disse menneskene mye mer enn mer velstående folk i byer, som har flere alternativer til rådighet, sier Tatham.
By og land
Michaël Tatham og professor Yvette Peters, som også jobber
ved Institutt for sammenliknende politikk, var interessert i å finne ut om det
finnes en måte å innføre ambisiøs klimapolitikk på og samtidig få støtte fra befolkningen.
De ønsket også å finne ut om det
er en parallell til Gule vester-bevegelsen i Norge.
De har derfor gjennomført et såkalt undersøkelseseksperiment på norske innbyggere. De har undersøkt hvordan
forskjellige egenskaper ved politikken kan skape såkalte støtteskiller i samfunnet.
Forskerne sammenlignet godt utdannede
folk i byene med folk med mindre utdanning på landet.
De fant ut at motstanden mot
politiske tiltak øker når kostnadene for individet øker, uten at dette er helt rett frem.
Må handle om mer enn klima
Studien til Tatham og Peters viser at
myndighetene kan redusere avstanden mellom disse to gruppene hvis de bruker
pengene fra en drivstoffavgift til å omfordele til husholdninger med lavere
inntekt.
– Nordmenn kan
akseptere opptil 35 prosent økning i drivstoffprisen – noe som er ganske dyrt – hvis andre ting også
følger
med, som omfordeling til husholdninger med lavere inntekt, sier Tatham.
– Da får folk som har
mindre penger, noe tilbake fra avgiften. Vi korrigerer altså for noe av
urettferdigheten i at tiltaket i utgangspunktet får mest konsekvenser for dem
med lavere inntekt, sier Tatham.
– Et av hovedbudskapene våre er at hvis klimapolitikk
skal være vellykket, må det handle om mer enn klima. Det må handle om konsekvensene denne
politikken vil ha for samfunnet generelt, sier Tatham.
Kan skje i Norge
Det som er annerledes med studien, er at den ser på hvordan politikk
påvirker
folk forskjellig avhengig av hvem de er.
– Vi ser
at hvem du er, har noe å si. I dette tilfellet hvorvidt du bor på landet og har
mindre utdanning. Og hvis det er en gruppe som føler at den alltid er
taperen, og folk i denne gruppen innser at det er flere som dem og får en
gruppeidentitet, kan de mobilisere og protestere, sier Tatham.
– Dette er det som skjedde med
De gule vestene i Frankrike. Det kan også komme til å skje med det vi kaller de norske gule
vestene.
Yvette Peters mener hun ser noen tegn i tiden
som ligner på oppspillet til Gule vester-bevegelsen.
– Vi har ikke sett demonstrasjoner her i Norge
som ligner på Gule vester-bevegelsen ennå, men fremveksten av partier som Folkets
parti/Folkeaksjonen nei til mer bompenger og Industri- og næringspartiet er
signaler om at disse spørsmålene står på spill også her, sier Yvette Peters.
Dårligere representert
Forskning har vist at preferansene til dem som har mindre utdanning og lavere lønn, i mindre grad påvirker politikken.
– De er dårligere representert. Det betyr at det politikere
foreslår, ikke passer med deres preferanser, sier Peters.
Peters og Tatham understreker viktigheten av at
politikere kommuniserer godt hva de gjør og hvilke tiltak politikken deres består av.
– I Frankrike innførte Macron og regjeringen
hans noen kompenserende tiltak da de økte drivstoffavgiften. Men mange visste ikke om dem. Tiltakene var heller ikke sterke nok. De burde ha gjort mye mer, sier
Tatham.
Vinnere og tapere
Forskernes budskap til politikerne er at all klima- og energipolitikk vil ha noen
negative konsekvenser for innbyggerne.
– Endrer du noe, skaper du også vinnere og
tapere. Sørg for at du tenker på konsekvensene for subgrupper, også de gruppene
som sjeldnere er representert, sier Tatham.
De to har absolutt håp for fremtiden.
– Vi trenger ambisiøs klimapolitikk. Forskningen vår viser at dette er politisk mulig, sier Peters. Men da må forslagene handle om mer enn klimaendringer og ta hensyn til folks daglige utfordringer
og bekymringer.
– Forhåpentligvis vil denne forskningen ende opp på skrivebordet til noen
beslutningstakere, sier Yvette Peters.
Referanse:
Michaël Tatham og Yvette Peters: Fueling opposition? Yellow vests, urban elites, and fuel taxation. Journal of European Public Policy, 2024. Doi.org/10.1080/13501763.2022.2148172
Les også disse sakene fra UiB:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER