Denne artikkelen er produsert og finansiert av Nord universitet - les mer.
Butikker drevet av innvandrere tilbyr ikke bare etnisk mat
Ny forskning viser at disse butikkene også er viktige sosiale møteplasser.
En bedre forståelse av innvandreres forbruksmønstre og behov kan bidra til å utvikle bedre strategier for både integrasjon og økonomisk vekst.(Illustrasjonsfoto: Kerstin Mertens / Shutterstock / NTB)
Er det egentlig så viktig å møtes i flerkulturelle rom når målet er å finne seg til rette i en ny kultur?
Ja, mener forsker Pamela Ogada ved Nord universitet. Hun har sett nærmere på matbutikker som er drevet av innvandrere.
I disse butikkene tilbys varer som er typiske for deres eget hjemland. De importerer
ofte også krydder og andre matvarer fra
ulike deler av verden.
Viktig samlingspunktet
Hennes forskning viser at disse butikkene er viktige sosiale
møteplasser. De bidrar til at mennesker som er nye i Norge, raskere klarer å finne
seg til rette.
Dette gir ny innsikt i hvordan innvandrere tilpasser seg. Det
skjer både gjennom deres egne handleopplevelser og gjennom utvikling av
butikkene.
– Disse butikkene tilbyr ikke bare etnisk mat. De fungerer
også som samlingspunkt. De gir en plattform for utveksling av kulturell
kunnskap og erfaringer mellom folk fra ulike land, sier Ogada. Hun kommer selv fra Kenya.
Hun mener at butikkene bidrar til å gi en følelse av
tilhørighet.
– Opplevelsen av å handle i disse butikkene vekker minner og følelser knyttet
til hjemlandet. Det gir en følelse av trygghet i en ellers fremmed kultur, sier
hun.
Ulike
regelverk
Ogada har intervjuet i alt 25 personer fra ulike
grupperinger.
Noen er første generasjons innvandrere. De eier og driver
internasjonale matbutikker i flere større byer i Norge.
Hun har også intervjuet
forbrukere fra ni ulike land.
I tillegg har hun intervjuet personer blant annet i Mattilsynet og Norwegian Food Safety Authority (NFSA).
Nortura er også inkludert.
De leverer halalkjøtt, produsert i tråd med norsk regelverk.
Forskerens analyse viser at disse offentlige aktørene
spiller en viktig rolle. De tilbyr nødvendig støtte og veiledning.
Samtidig kan det oppstå spenninger og
utfordringer på grunn av kulturelle forskjeller. Det kan også være manglende
forståelse av regelverk.
– Dette kan påvirke forholdet mellom de som skal drive butikk og de som
håndhever regelverk, sier Ogada.
Annonse
Det frustrerende regelverket
Ogadas funn belyser viktigheten av å støtte og forstå bedrifter som er startet
opp av innvandrere. Hun har nemlig også avslørt noen utfordringer
underveis:
– Gründere blant innvandrere har ofte begrensede økonomiske og sosiale
ressurser. Det kan gjøre det vanskelig å etablere og opprettholde butikkdrift i
et nytt land.
Pamela Ogada kommer selv fra Kenya og har bodd ni år i Norge. Ogadas funn tyder på at det å ha tilgang til mat og andre produkter fra eget hjemland, fremmer en følelse av tilhørighet i en ny kultur.(Foto: Inger E. Eftevand Orvin)
Ogada forteller at en del butikkeiere uttrykker frustrasjon
over norske regler og reguleringer. De opplever dem som unødvendig strenge og
vanskelige å forstå.
– Dette inkluderer regler for import av matvarer som er tillatt i andre
europeiske land, men ikke i Norge, sier hun.
Å få disse matvarene godkjent kan være utfordrende. Mange har også med seg en generell mistillit til myndigheter.
Kulturutveksling
Forskningen har gitt Ogada et bredt bilde på hvordan
kulturelle forskjeller og verdier påvirker hvilke produkter folk velger. Hun
har sett hvordan udekkede behov hos en ny kundegruppe kan være med på å forme
et økonomiske landskap.
– En bedre forståelse av innvandreres forbruksmønstre og behov kan bidra til
både integrering og økonomisk vekst, tror Ogada.
For mennesker som er i en prosess der de tilpasser seg en
annen kultur, er den internasjonale butikken et sted for utveksling av
kulturell kunnskap.
– Samtidig med at innvandrere tilpasser seg en ny kultur, ønsker de å bevare
elementer fra sin egen kultur og sitt hjemland, sier Ogada.
Hennes funn tyder på at det å ha tilgang til mat og
produkter fra eget hjemland, reduserer følelsen av fremmedgjøring. Det fremmer
en følelse av tilhørighet.
Annonse
Også det sosiale nettverket som bygges med butikken som
møteplass, har en verdi.
– I tillegg har også lokalbefolkningen muligheten til å
oppleve og lære om andre kulturer gjennom mat og produkter. Dette kan fremme
interkulturell forståelse og redusere fordommer, sier Pamela Ogada.
Referanse:
Pamela
Ogada: Markets as dynamic social systems: The role of immigrant consumers
in market development and their acculturation through consumer
experiences. Doktoravhandling ved Nord universitet, 2025. Sammendrag.