Har du lagt merke til at sangteksten noen
ganger forteller en historie som treffer deg hardt? Andre ganger legger du nesten
ikke merke til hvilke ord som synges?
Erik Bye synger Vår beste dag på en måte og i et tempo som gjør at vi lytter oppmerksomt.
Og budskapet i Joni
Mitchells Both Sides Now oppleves ulikt når artisten synger sangen som
ung kvinne og som gammel dame.
– Sangtekster forstås ulikt blant annet ut fra hvem som synger. Stemmen til den som synger, kan avgjøre hvilket budskap du som lytter sitter igjen med, sier Kari Iveland.
Hun har selv en lang karriere som sanger bak seg. De erfaringene har hun nytt godt av som forsker. Hun har forsket på hvordan ulike sangstemmer kan bidra til at budskapet i sangteksten blir ulikt.
– Du kan lese en sangtekst og oppleve den som enkel eller banal. Når du så hører den fremført, låter det helt fantastisk, sier Iveland.
Det livslange forholdet til stemmen
Kari Ivelands forskning handler om forholdet mellom sangstemme og sangtekst.
I studiene har hun brukt akademiske teorier og litteratur og egen erfaring som låtskriver, sanger og
artist. Iveland foreslår et nytt rammeverk. Det skal kunne avdekke ulike opplevelser av
stemme og sangtekst og forholdet mellom dem.
– Menneskets forhold til stemmen har stor betydning
for hvordan vi forstår både sangtekster og andre muntlige budskap. Mennesket lærer
seg å identifisere, gjenkjenne og bruke stemmen helt fra vi ligger i mors mage,
sier hun.
Vi aktiverer vår egen stemme, og vi lytter til
andres. Videre lærer vi hvordan stemmen fungerer, forstås og brukes i ulike
sammenhenger. Vi lærer også hvordan vi skal uttrykke oss for å gjøre oss forstått.
– Vi kan kjenne igjen når en stemme lyder
glad, trist eller sint. Vi kjenner igjen våre nærmeste og hører hvordan de har
det bare ut fra lyden av stemmen, sier Iveland.
Samspillet mellom tekst og stemme
I musikken er det noen retninger og sjangre
som er mer tekstdrevne enn andre. Rap, viser og protestsanger er eksempler på
retninger der sangteksten spiller førstestemmen.
I den andre enden av skalaen finnes
musikkretninger som disco og jazz. Her kan lyden av ordene og lyden av stemmen oppleves
mer betydningsfull enn innholdet i teksten.
Iveland trekker frem som eksempel to artister med svært
ulik stil:
– Bob
Dylan har en snakkende måte å synge på. Det gjør at vi lytter mer til det han
sier. En motsats til Dylan kan være Beyoncé. Da kan det være lyden av stemmen som
er mest fremtredende.
To artister kan derfor synge akkurat den
samme sangen. Lytteren vil likevel sitte igjen med to ulike opplevelser. Lytterens
forståelse er avhengig av flere faktorer. Det kan for eksempel være kontekst,
livserfaring og smak.
Annonse
– Stemmen som synger, spiller også inn fordi vi
kan oppfatte nyanser og forskjeller i stemmekvalitet og stemmebruk takket være
vår egen livslange erfaring med stemme. Ordene vi sier, er ikke nødvendigvis det
viktigste, men måten vi utrykker oss på, sier Iveland.
Sangen forteller historier
Når sangtekst og stemme finner hverandre i
musikken, skapes det lyd, fortellinger og budskap.
Ett eksempel fra Ivelands forskning er innsamlingsaksjonen som ble frontet av låten We Are the World på 1980-tallet. Budskapet om
at «Vi er verden» løftes av den vokale produksjonen der én stemme blir til to,
tre stemmer før det til slutt blir et helt kor av stemmer.
– Låten
viser hvordan vokal kan brukes for å fremheve noe man vil si med teksten. I dette tilfellet enkeltstemmer og flere stemmer sammen, forklarer Iveland.
Hun peker på at samstemtheten mellom artistene
vi kjenner stemmen til, skaper opplevelsen av et fellesskap.
– Men samtidig kan denne typen produksjoner
og formidling av budskap også skape et utenforskap, sier hun.
Iveland mener man skal være forsiktig med å
trekke konklusjoner om hvilke historier som fortelles i
musikken. Tekster og stemmer forteller historier, men det gjør også måten en melodi
blir sunget på.
Samtidig er mottakeren påvirket av omgivelsene der og da og
artisten som fremfører låten.
– Å lete etter den ene sanne forståelsen eller det som egentlig er ment med sangteksten, gjør at vi ofte vektlegger noe utenfor selve sangen, noe stabilt. Men det som til syvende og sist betyr noe, er det som
oppstår i oss i møtet med sangen, sier Iveland.
Foreslår fire tilnærminger
Iveland foreslår fire
tilnærminger til sangtekst og -stemme.
Annonse
Du kan lytte på sangen, lese teksten,
synge sangen eller selv lage tekst og låt.
De ulike tilnærmingene til
sangteksten kan også avdekke ulike meninger.
Forslaget er et rammeverk. Det kan avdekke
hvordan tekst, stemme og historieformidling kan analyseres og hvordan
sangteksten oppstår i ulike forståelser, skaping og fremføring.
– Innen mitt fagfelt, Popular Musicology, er
det ingen som har hatt akkurat dette fokuset tidligere, sier hun.
Iveland jobber nå med en lærebok basert på
forskning der også hennes 40 år med erfaring som utøver kan komme til sin rett.