Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.
Dette skiltet vil fra nå minne alle som går inn i bygården i Waldemar Thranes gate 42 om hvem Helga Eng var og hva hun utrettet.(Foto: Shane Colvin/ UiO)
Hun forsket på barnetegninger, sjelelivet til tenåringer og grunnla norsk pedagogisk psykologi
Nylig ble et blått skilt avduket på fasaden av en bygård på St. Hanshaugen i Oslo. Forbipasserende kan nå lære om forskeren Helga Eng som bodde her på starten av 1900-tallet.
– I dette bygget bak meg kjøpte Helga Eng en
leilighet i tredje etasje i 1905. Her ble hun boende i nesten tretti år. På den
tida manglet det institusjonelle rammer rundt arbeidet hennes, så det var i
stor grad her hun satt og jobbet med forskningen sin.
Det sa utdanningshistoriker
Harald Jarning under avdukingen av skiltet som hedrer Helga Eng.
Nylig ble et såkalt blått skilt avduket ved inngangsdøra til i Waldemar Thranes gate 42 på St. Hanshaugen sentralt i Oslo. De blå skiltene minnes historiske personer, steder og hendelser.
Skiltet er hengt opp til minne om Helga
Kristine Eng (1875–1966). Hun flyttet hit som 30-åring og bodde her i 27 år mens
hun gjorde den forskningen hun er aller mest kjent for.
– Hit gikk hun etter at arbeidsdagen på
Lakkegata skole var over. Det var her hun satt og forberedte seg da hun
skulle forsvare sin doktoravhandling i 1913, sier Willy Aagre.
Han har fordypet
seg i denne delen av norsk skolehistorie og holdt et kåseri om Helga Eng
etter avdukingen av skiltet.
Grunnla
dagens Institutt for pedagogikk
Dagens Institutt for pedagogikk på Universitetet i Oslo (UiO) skylder Helga Eng en stor takk. Det var
nemlig hun som grunnla instituttet i 1938. Den gang het det Pedagogisk
Forskningsinstitutt. Samtidig ble hun en av de første professorene i
pedagogikk.
Helga Eng forsvarte doktorgraden sin i
stemmerettsåret 1913. Hun ble da den tredje kvinnen som tok doktorgrad i Norge –
alle fagfelt sett under ett.
– Hun samlet inn mye av det empiriske
grunnlaget for sin doktorgrad om barns språkforståelse mens hun underviste på
Lakkegata skole ved Botanisk hage i Oslo, forteller Aagre.
Engs historiske betydning kommer også til
uttrykk i navnet på bygget som i dag huser instituttet og resten av Det
utdanningsvitenskapelige fakultet på Blindern. Navnet er nemlig Helga Engs
hus.
Skiltet
gjør den abstrakte historien mer håndfast
De blå skiltene har siden 1980-tallet blitt
satt opp av Oslo Byes Vel. Det var etter inspirasjon fra London. Der startet de med slik
skilting mer enn 100 år før. I Norge sprer skiltene historisk kunnskap på
bygninger eller steder som kan knyttes til viktige personer eller
hendelser.
Denne gangen kom initiativet til skiltet fra
professor emeritus Willy Aagre ved Universitetet i Sørøst-Norge. UiO støttet forslaget og
tok det videre.
– Jeg er veldig glad i ideen bak de blå
skiltene. De viser som regel til betydningsfulle personer som i sin tid var en
del av et bestemt gatemiljø. Det opphøyde og nærmest abstrakte ved personen
blir på den måten mer konkret. Dette mennesket gikk ut og inn av akkurat den
inngangsdøra, sier Aagre.
Argumenterte
for at vi må forstå barnet bedre
Willy Aagre begrunner hvorfor han synes Oslos
innbyggere bør eksponeres for historien om nettopp denne kvinnen:
– Det er vel verdt å hedre Helga Eng. I dag
er forskningsfeltene gjerne spesialiserte og smale, men Eng jobbet uvanlig
bredspektret, samtidig som hun gikk i dybden. Det imponerer sett i ettertidens
lys.
Annonse
Han forteller at hun både drev med forskning både på ungdom og barnekultur, med barnets psykologi, med praktiske
og kognitive tester, med kunstpedagogiske problemstillinger og med barns
kreative uttrykksformer.
– Et hovedpoeng for Helga Eng var at man
måtte forstå barnet for å undervise det bedre. Hun oppfordret skolefolk til å
være kritiske til resultatene av intelligenstester, sier Aagre.
Et
nettverk av mektige lærerinner i samtida
Aagre har tidligere tatt initiativ til at
skoleleder Anna Sethne (1872–1961) skulle hedres med blått skilt. Sethne bodde
bare 400 meter fra Helga Eng. De to skiltene henger dermed et solid steinkast
fra hverandre – på hver sin side av St. Hanshaugen.
I likhet med Sethne var Eng en forsker som
fikk stor betydning for hvordan man så på barn, læring og utdanning i første
halvdel av det 19. århundre.
Anna Rogstad, en tredje markant pedagog i
samtida, inviterte Helga Eng til å holde foredrag på det første landsmøtet i
Norges Lærerinneforbund i Bergen i 1913. Willy Aagre forteller:
– Helga Eng var god til å formidle
forskningen sin til lærere både i form av populærvitenskapelige tekster og
foredrag.
Synet på barnet og skolen endret seg mye i
den perioden Helga Eng forsket. Forskning.no har tidligere formidlet forskningen til historiker Afshan Bibi om denne
perioden i norsk skolehistorie. Bibi fortalte da:
– Det er i mellomkrigstida at ideen om at
ikke alle barn er like, får ordentlig fotfeste. Det er først nå dette synet
virkelig får konsekvenser for hvordan man tenker om utdanning og oppdragelse.
Forsket på
barnetegningene til niesen
Helga Eng ble internasjonalt kjent for sin
forskning på barnetegninger. Hun satte barns utvikling av abstrakte begreper i
sammenheng med deres ferdigheter i tegning.
Annonse
Hun utga blant annet en bok der hun
analyserer tantebarnet Mette Margrethes tegninger – fra ti måneders til åtte
års alder.
Også Mette Margrethe, kalt Titten, bodde i
Waldemar Thranes gate 42.
– Vi kan se for oss at det var her de to satt
og snakket om tegningene som Titten nettopp hadde laget, sier Willy Aagre.
Flere av Helga Engs søstre bodde også i det samme bygget. Hun delte leilighet med søsteren Elise, som også
jobbet som lærer.
– De to søstrene hadde nok mange inspirerende
faglige samtaler både i hverdagen og når de reiste sammen, sier Aagre.
Fra
småbruk i Østfold til studietur i Roma og Milano
Opprinnelig kom de fra Rakkestad i Østfold. Der vokste de opp på et lite småbruk i en søskenflokk på åtte. Helga var den
eldste av søstrene. Biografen Elisabeth Lønnå har tidligere uttalt at hun tok mye ansvar da moren døde da Helga
var elleve (kilden.no).
Men likevel fikk hun altså gå i farens
lærerfotspor og senere ta steget til universiteter – både innenlands og
utenlands.
– Hun hadde nemlig en tydelig internasjonal
orientering. Hun studerte psykologi og pedagogikk i flere universitetsbyer i
Tyskland. Hun besøkte også Montessori-barnehager i Roma og Milano, forteller Willy
Aagre.
Grunnla
pedagogisk psykologi i Norge
Selv om Helga Eng hadde et bredt
interessefelt, markerte hun seg særlig innenfor det vi i dag kaller pedagogisk
psykologi. Hun har blitt omtalt som
grunnleggeren av dette fagfeltet i Norge.
Den dag i dag er det et sterkt fagmiljø for pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk. Forskerne her
studerer blant annet språkutvikling hos minoritetsspråklige barn og på
leseforståelse.
Annonse
Hvert år utdanner instituttet dessuten 20–30
personer til pedagogisk-psykologiske rådgivere. Mange av disse ender opp i
pedagogisk-psykologisk tjeneste. For en del av disse er testing av barn en
av oppgavene de holder på med.
Her går det en historisk linje tilbake til
Helga Eng.
– Mens Helga Eng bodde i Waldemar Thranes
gate, jobbet hun nemlig med å tilpasse Binets intelligenstester til norske
forhold. Barna på naboskolen Ila skole deltok i dette arbeidet, sier Willy
Aagre.
Dette arbeidet resulterte i de såkalte
Osloprøvene. Prinsippene fra Binet-testen ligger ifølge Store Norske Leksikon til grunn for de fleste intelligenstester også i dag.
Forsvant
fra pensum på 1950-tallet
Helga Eng selv understreket imidlertid at
intelligenstester ikke ga hele bildet. Historiker Elisabeth Lønnå har uttalt
følgende om dette til Kilden:
– Hun var kritisk til testforskningen. Hun mente den ga utilstrekkelig og overflatisk innsikt i menneskets psyke.
Hun brukte derfor andre metoder i tillegg. For eksempel undersøkte hun puberteten og
ungdommens psyke ved å analysere dagbøker.
Helga Eng lot med andre ord kvalitative
metoder utfylle de kvantitative. Dette bidro trolig, ifølge det samme
intervjuet med Lønnå, til at tekstene hennes forsvant fra studentenes pensum
når kvantitative metoder fikk en sterkere posisjon utover 1950-tallet.
Men dagens instituttleder Tone Kvernbekk
understreker at arven fra forgjengeren hennes fortsatt står:
– Helga Eng står igjen som en som nøt stor
internasjonal anerkjennelse som forsker, i sin samtid. Hun bygde også opp et
institutt fra grunnen og hadde meget ambisiøse studieplaner. Det er til
inspirasjon for oss alle.
Referanser:
Elisabeth Buk-Berge mfl.: Pionerer i norsk fagpedagogikk: Helga Eng og Einar Høigaard på nært hold. Didakta Norsk Forlag, 2000. Sammendrag
Annonse
Erling Lars Dale: De strategiske pedagoger. Ad Notam, 1999. Sammendrag
Geir Knudsen og Trude Evenshaug: Universitetet og lærerutdanningen. Historiske perspektiver. Unipub forlag, 2008. Sammendrag
Elisabeth Lønnå: Helga Eng: Psykolog og pedagog i barnets århundre. Fagbokforlaget, 2002. Sammendrag
Sigmund Skard og Åse Gruda Skard: Menneske vi møtte. Det Norske Samlaget, 1985.
Åse Gruda Skard: Psykologi og psykologar i Norge. Universitetsforlaget, 1959.
Ola Stafseng: «Forholdet mellom fag og politikk i Helga Engs pedagogikk». I Buk-Berge. Red. Pionerer i norsk fagpedagogikk. Didakta, 2000.
Willy Aagre: «Lærerinnenes gyldne triangel: Anna Rogstad, Anna Sethne og Helga Eng». St. Hallvard. Vol. 96, nr, 2., 2018.
Willy Aagre: Folkeopplyseren. Anna Sethne og den norske reformpedagogikken. Fagbokforlaget, 2016. Sammendrag
Willy Aagre: Anna Rogstad. Kampen for en mer praktisk skole. Fagbokforlaget, 2024. Sammendrag